Scrolltop arrow icon
Najlepsza promocja🎁 1 miesiąc BEZPŁATNYCH konwersacji grupowych.
Od lekcji online z native speakerami dzieli Cię jedno kliknięcie
CTA background
2700 nauczycieli Novakid jest gotowych udzielić lekcji próbnej Twojemu dziecku. Wybierzmy dogodny termin!
2700 nauczycieli Novakid jest gotowych udzielić lekcji próbnej Twojemu dziecku
SPRÓBUJ ZA DARMO
Udostępnij
X share icon
28.11.2024
Time icon 7 min

Past Simple vs. Past Continuous: porównanie angielskich czasów przeszłych

Spis treści

Past Simple służy do mówienia o konkretnych, zakończonych akcjach w przeszłości, podczas gdy Past Continuous opisuje trwające czynności lub tło dla innych zdarzeń w przeszłości.

Dla polskiego ucznia języka angielskiego te dwa czasy Past Simple i Past Continuous mogą wydawać się podobne, jednak ich zastosowanie różni się. W tym artykule wyjaśnimy różnice między czasem Past Continuous i Past Simple, pokażemy, jak je poprawnie stosować, oraz zaprezentujemy praktyczne przykłady, które pomogą Ci lepiej zrozumieć i używać tych czasów w codziennej komunikacji.

Czym jest czas Past Simple w języku angielskim?

Czas Past Simple, znany jako czas przeszły prosty, to jeden z podstawowych czasów przeszłych w języku angielskim. Służy do opisywania zdarzeń, które miały miejsce w przeszłości i zostały zakończone.

Jego nazwa „prosty” odnosi się do nieskomplikowanej struktury zdań, które wykorzystują czasownik w formie przeszłej, bez użycia czasowników posiłkowych.

Chcesz dowiedzieć się więcej? Przeczytaj szczegółowy artykuł o Past Simple.

Zdania twierdzące w Past Simple

Zdania twierdzące w czasie Past Simple opisują zakończone czynności w przeszłości. Tworzy się je, używając drugiej formy czasownika. W przypadku czasowników regularnych dodajemy końcówkę -ed (np. worked, played), a czasowniki nieregularne wymagają zapamiętania ich formy (np. went, saw).

Schemat:
Podmiot + czasownik w formie przeszłej + reszta zdania.

Przykłady:

  • I cleaned my room yesterday. (Wczoraj posprzątałam pokój.)
  • He visited his grandmother last weekend. (Odwiedził babcię w zeszły weekend.)
  • They ate dinner at 7 p.m. (Zjedli obiad o 19:00.)

Zdania pytające w Past Simple

Aby utworzyć pytania w Past Simple, stosujemy operator did, który stawiamy na początku zdania, przed podmiotem. Czasownik główny pozostaje w formie podstawowej (bez końcówki -ed).

Schemat:
Did + podmiot + czasownik w formie podstawowej + reszta zdania?

Przykłady:

  • Did you watch the movie yesterday? (Czy oglądałeś wczoraj film?)
  • Did she visit her grandparents last summer? (Czy ona odwiedziła dziadków zeszłego lata?)
  • Did they finish their homework? (Czy skończyli zadanie domowe?)

Zdania przeczące w Past Simple

Przeczenia w Past Simple tworzymy za pomocą operatora did not (lub skróconej formy didn’t) oraz czasownika w formie podstawowej.

Schemat:
Podmiot + did not/didn’t + czasownik w formie podstawowej + reszta zdania.

Przykłady:

  • I didn’t clean my room yesterday. (Nie posprzątałam pokoju wczoraj.)
  • He didn’t visit his grandmother last weekend. (On nie odwiedził babci w zeszły weekend.)
  • They didn’t eat dinner at 7 p.m. (Nie zjedli obiadu o 19:00.)
Pierwsza lekcja jest darmowa!
Twoje dziecko pokocha angielski!

Czym jest czas Past Continuous w języku angielskim?

Czas Past Continuous to czas przeszły ciągły, który służy do opisywania czynności trwających w określonym momencie w przeszłości lub stanowiących tło dla innych zdarzeń. Charakteryzuje się użyciem czasownika „to be” w formie przeszłej oraz czasownika głównego z końcówką „-ing”.

Chcesz poznać szczegóły i praktyczne przykłady? Przeczytaj nasz artykuł o Past Continuous.

Zdania twierdzące w Past Continuous

Zdania twierdzące w czasie Past Continuous opisują czynności, które były w trakcie trwania w określonym momencie w przeszłości. Tworzy się je, używając czasownika „to be” w formie przeszłej (was/were) oraz czasownika głównego z końcówką -ing.

Schemat:
Podmiot + was/were + czasownik z końcówką -ing + reszta zdania.

Przykłady:

  • I was reading a book at 6 p.m. (Czytałem książkę o godzinie 18:00.)
  • They were playing football when it started to rain. (Grali w piłkę nożną, kiedy zaczęło padać.)
  • She was cooking dinner while he was watching TV. (Ona gotowała obiad, podczas gdy on oglądał telewizję.)

Zdania pytające w Past Continuous

Pytania w czasie Past Continuous tworzy się, przestawiając formę czasownika „to be” (was/were) przed podmiot. Czasownik główny pozostaje w formie z końcówką -ing.

Schemat:
Was/Were + podmiot + czasownik z końcówką -ing + reszta zdania?

Przykłady:

  • Was she reading a book at 6 p.m.? (Czy ona czytała książkę o godzinie 18:00?)
  • Were they playing football when it started to rain? (Czy oni grali w piłkę nożną, kiedy zaczęło padać?)
  • Was he cooking dinner while she was watching TV? (Czy on gotował obiad, podczas gdy ona oglądała telewizję?)

Zdania przeczące w Past Continuous

Przeczenia w Past Continuous tworzy się, dodając not po formie czasownika „to be” (was/were). Czasownik główny pozostaje w formie z końcówką -ing.

Schemat:
Podmiot + was/were + not + czasownik z końcówką -ing + reszta zdania.

Przykłady:

  • I was not (wasn’t) reading a book at 6 p.m. (Nie czytałem książki o godzinie 18:00.)
  • They were not (weren’t) playing football when it started to rain. (Nie grali w piłkę nożną, kiedy zaczęło padać.)
  • She was not (wasn’t) cooking dinner while he was watching TV. (Ona nie gotowała obiadu, podczas gdy on oglądał telewizję.)

Różnice między Past Simple i Past Continuous

Zrozumienie różnic między czasami Past Simple i Continuous jest kluczowe dla poprawnego opisywania przeszłości w języku angielskim. Choć oba czasy odnoszą się do przeszłości, ich zastosowanie i struktura gramatyczna różnią się znacząco. Poniżej omówimy różnice w kilku kluczowych aspektach.

Zastosowanie

Past Simple: Służy do opisywania zdarzeń, faktów i nawyków w przeszłości, które zostały zakończone. Ten czas odpowiada na pytanie co się wydarzyło?
Przykłady:

  • She visited her grandparents last weekend. (Ona odwiedziła dziadków w zeszły weekend.)
  • They played football every Saturday. (Grali w piłkę nożną w każdą sobotę.)

Past Continuous: Używamy go do opisywania akcji trwających w przeszłości lub do tworzenia tła dla innych wydarzeń. Odpowiada na pytanie co było w trakcie trwania?
Przykłady:

  • She was visiting her grandparents when I called her. (Ona odwiedzała dziadków, gdy do niej zadzwoniłem.)
  • They were playing football when it started to rain. (Grali w piłkę, kiedy zaczęło padać.)

Akcja zakończona vs. trwająca

Past Simple: Opisuje czynności zakończone w przeszłości, bez podkreślenia ich trwania.
Przykłady:

  • I cleaned my room yesterday. (Posprzątałem pokój wczoraj.)
  • He arrived at the station at 6 p.m. (On dotarł na stację o godzinie 18:00.)

Past Continuous: Podkreśla, że akcja była w trakcie trwania w określonym momencie w przeszłości.
Przykłady:

  • I was cleaning my room at 6 p.m. (Sprzątałem pokój o godzinie 18:00.)
  • He was arriving at the station when the train left. (On docierał na stację, gdy pociąg odjechał.)

Punkty w czasie vs. okresy czasu

Past Simple: Skupia się na konkretnych punktach w czasie, takich jak momenty zdarzeń czy daty.
Przykłady:

  • She graduated in 2015. (Ona ukończyła studia w 2015 roku.)
  • I met him two days ago. (Spotkałem go dwa dni temu.)

Past Continuous: Koncentruje się na okresach czasu, opisując działania rozciągnięte w przeszłości.
Przykłady:

  • She was studying all evening. (Ona uczyła się cały wieczór.)
  • We were walking for hours before it started to rain. (Spacerowaliśmy przez wiele godzin, zanim zaczęło padać.

Zdarzenia vs. tło wydarzeń

Past Simple: Opisuje zdarzenia jako główne elementy narracji, czyli to, co się wydarzyło.
Przykłady:

  • He entered the room, sat down, and started reading a book. (Wszedł do pokoju, usiadł i zaczął czytać książkę.)

Past Continuous: Używany do opisywania tła wydarzeń, w których miały miejsce inne akcje.
Przykłady:

  • He was sitting on the couch when the phone rang. (Siedział na kanapie, gdy zadzwonił telefon.)
  • The kids were playing in the garden while their parents were preparing dinner. (Dzieci bawiły się w ogrodzie, podczas gdy rodzice przygotowywali obiad.)

Struktura gramatyczna Past Simple i Past Continuous

Past Simple: Czasownik w drugiej formie (czasowniki regularne z końcówką -ed, nieregularne wymagają zapamiętania formy).
Przykłady:

  • She danced all night. (Tańczyła całą noc.)
  • They went to the cinema. (Poszli do kina.)

Past Continuous: Konstrukcja z czasownikiem posiłkowym was/were i czasownikiem z końcówką -ing.
Przykłady:

  • She was dancing all night. (Tańczyła całą noc.)
  • They were going to the cinema. (Byli w drodze do kina.)

PodsumowanieCzas Past Simple i Past Continuous różnią się głównie w kontekście zakończenia akcji, ich trwania oraz funkcji narracyjnej. Wybór czasu zależy od tego, czy chcesz podkreślić punkt zakończenia wydarzenia, czy jego trwający charakter. Pamiętaj, że Past Simple jest prostszy w strukturze, ale Past Continuous pozwala lepiej oddać tło i dynamikę przeszłych zdarzeń.

 

W Novakid nauka czasów angielskich, takich jak Past Simple i Past Continuous, odbywa się w sposób zrozumiały i przyjazny. Dzięki zajęciom z native speakerami, uczniowie mają możliwość praktykowania poprawnej gramatyki w naturalnym kontekście, co sprzyja lepszemu przyswajaniu języka.

Program nauczania koncentruje się na aktywnym mówieniu, praktycznych ćwiczeniach oraz interaktywnych grach i zabawach, które sprawiają, że nauka jest nie tylko skuteczna, ale również przyjemna. Jeśli chcesz uczyć się angielskiego w środowisku sprzyjającym rozwijaniu umiejętności komunikacyjnych, Novakid to idealny wybór!

4.2/5

Questions and answers

Past Simple opisuje zdarzenia zakończone w przeszłości, odpowiadając na pytanie co się wydarzyło?. Przykład: She visited her grandparents last weekend. (Ona odwiedziła dziadków w zeszły weekend).
Past Continuous opisuje akcje trwające w określonym momencie w przeszłości lub tworzy tło dla innych wydarzeń. Przykład: She was visiting her grandparents when I called her. (Ona odwiedzała dziadków, gdy do niej zadzwoniłem).

Past Simple stosujemy, gdy chcemy podkreślić zakończenie czynności lub konkretne punkty w czasie, np.: I cleaned my room yesterday. (Posprzątałem pokój wczoraj).
Past Continuous używamy, aby opisać czynność, która była w trakcie trwania, np.: I was cleaning my room at 6 p.m. (Sprzątałem pokój o godzinie 18:00).

Zdania twierdzące w Past Simple tworzymy, używając czasownika w drugiej formie (np. visited, played lub nieregularne, np. went, saw). Przykład: They played football every Saturday. (Grali w piłkę nożną w każdą sobotę).
Pytania wymagają operatora did, np.: Did you visit your grandparents? (Czy odwiedziłeś dziadków?). Przeczenia konstruujemy za pomocą did not/didn’t, np.: I didn’t visit them last weekend. (Nie odwiedziłem ich w zeszły weekend).

W Past Continuous stosujemy czasownik „to be” w przeszłej formie (was/were) oraz czasownik główny z końcówką -ing. Przykład zdania twierdzącego: She was dancing all night. (Ona tańczyła całą noc).
Pytania tworzymy, przestawiając was/were przed podmiot, np.: Were they playing football? (Czy grali w piłkę nożną?). W przeczeniach dodajemy not, np.: She wasn’t dancing at 6 p.m. (Ona nie tańczyła o godzinie 18:00).

Najlepszym sposobem na naukę czasów przeszłych jest praktyka w naturalnym kontekście. W Novakid zajęcia z native speakerami pomagają uczniom zrozumieć różnice między czasami Past Simple i Past Continuous poprzez rozmowy, interaktywne gry oraz ćwiczenia oparte na codziennych sytuacjach. Praktyczne mówienie i zabawy językowe sprawiają, że nauka jest efektywna i przyjemna.

Redactor's choice
You might also like
Wybierz język
Down arrow icon
Argentina Brazil Chile Czech Republic Denmark Finland France Germany Global English Global العربية Greece Hungary India Indonesia Israel Italy Japan Malaysia Netherlands Norway Poland Portugal Romania Russia Slovakia South Korea Spain Sweden Turkey
Cookie icon
Używamy plików cookie, aby poprawić komfort korzystania z naszej witryny. Korzystając z naszej strony internetowej wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies w Twojej przeglądarce.
Kręć i wygrywaj
  1. Arkusze ćwiczeń do nauki pisania liter
  2. Nazwy miesięcy
  3. 35% zniżki!
  4. Główne czasowniki nieregularne we wszystkich formach
  5. Kolorowanka po angielsku
  6. Zakręć jeszcze raz
Gartulacje!