Kiedy i w jaki sposób kształtuje się osobowość oraz charakter dziecka?
Kształtowanie się osobowości i charakteru dziecka to proces, który rozpoczyna się już od momentu narodzin i trwa przez całe dzieciństwo, a nawet dorastanie. Najintensywniejszy rozwój osobowości zachodzi w pierwszych latach życia, kiedy to dziecko zdobywa swoje pierwsze doświadczenia i uczy się funkcjonować w społeczeństwie. Charakter, z kolei, kształtuje się nieco później, zwykle w okresie przedszkolnym i wczesnoszkolnym, kiedy dziecko zaczyna rozumieć i przyswajać normy moralne.
Zanim jednak zagłębimy się w ten proces, warto zrozumieć, czym tak naprawdę są osobowość i charakter, i jakie są między nimi różnice.
Osobowość to szerokie pojęcie obejmujące takie elementy jak temperament (czyli wrodzone cechy emocjonalne), sposób myślenia, odczuwania i zachowania. Osobowość kształtuje się przez interakcję genów, środowiska oraz doświadczeń, a jej rozwój trwa przez całe życie.
Charakter, natomiast, to zespół cech moralnych, takich jak uczciwość, empatia, odpowiedzialność czy wytrwałość. Jest to część osobowości, która związana jest z wartościami i normami społecznymi – kształtuje się głównie pod wpływem wychowania i doświadczeń społecznych.
W praktyce oznacza to, że choć dziecko od urodzenia posiada pewne predyspozycje i cechy (np. jest spokojne lub energiczne, bardziej towarzyskie lub nieśmiałe), to sposób, w jaki te cechy będą się rozwijać i przekształcać, zależy od wielu czynników. Wpływ na to mają rodzice, najbliższe otoczenie, relacje rówieśnicze oraz doświadczenia życiowe.
Rozwój osobowości i charakteru dziecka to zatem skomplikowany i wieloetapowy proces, który obejmuje zarówno aspekty biologiczne, jak i społeczne oraz emocjonalne.
Kiedy kształtuje się charakter i osobowość dziecka?
Osobowość dziecka zaczyna kształtować się już we wczesnym dzieciństwie, a najważniejsze etapy tego procesu przypadają na okres przedszkolny. W tym czasie dzieci intensywnie uczą się funkcjonować w społeczeństwie, poznają swoje emocje i rozwijają umiejętności interpersonalne.
To właśnie wtedy mają miejsce tzw. okresy krytyczne, podczas których mózg i układ nerwowy dziecka przechodzą najdynamiczniejsze zmiany. Warto podkreślić, że do około 6. roku życia rozwój tych struktur jest najbardziej intensywny, jednak nie oznacza to, że siedmiolatek jest już w pełni przygotowany do radzenia sobie z trudnymi emocjami czy sytuacjami.
W kontekście kształtowania charakteru kluczowy jest okres wczesnego dzieciństwa, gdy zarysowują się podstawowe kontury przyszłego charakteru. Chociaż cechy charakteru kształtują się przez całe życie, to w pierwszych latach dziecko zdobywa fundamenty, na których opiera się dalszy rozwój.
Szczególnie ważny jest tu wiek około 5 lat, który jest uznawany za okres krytyczny. W tym czasie brak zaspokojenia podstawowych potrzeb dziecka, takich jak miłość czy bezpieczeństwo, a także brak odpowiedniej ilości bodźców, może negatywnie wpłynąć na formowanie jego osobowości.
Temperament dziecka, będący jednym z wrodzonych elementów osobowości, również odgrywa istotną rolę w tym procesie. W połączeniu z wpływami środowiskowymi, takimi jak relacje z rodzicami i rówieśnikami, tworzy unikalny wzorzec zachowań i reakcji. Warto pamiętać, że wczesne dzieciństwo to okres pełen wyzwań i zmian, związanych m.in. ze skokami rozwojowymi, które mają wpływ na sposób, w jaki dziecko radzi sobie z otaczającym światem.
Jak wygląda rozwój osobowości u dzieci?
Czynniki wpływające na kształtowanie charakteru i osobowości dziecka
Rozwój osobowości i charakteru dziecka jest procesem złożonym, na który wpływa wiele czynników. Czynniki te można podzielić na dwie główne kategorie: biologiczne (wewnętrzne) i środowiskowe (zewnętrzne).
Oznacza to, że osobowość każdego człowieka jest rezultatem zarówno budowy i funkcjonowania jego układu nerwowego, jak i sposobu wychowania oraz interakcji z otoczeniem. Poniżej przedstawiono najważniejsze z tych czynników wraz z ich krótkim opisem.
Czynniki wewnętrzne (biologiczne) | Opis | Czynniki zewnętrzne (środowiskowe) | Opis |
Temperament | Wrodzona cecha związana z reakcjami emocjonalnymi i poziomem wrażliwości na bodźce. Określa, czy dziecko jest bardziej aktywne, wrażliwe, czy spokojne. | Wychowanie i styl rodzicielski | Styl wychowania, sposób okazywania miłości, granic i dyscypliny. Np. styl demokratyczny sprzyja budowaniu pewności siebie u dziecka. |
Geny i dziedziczenie | Predyspozycje genetyczne mają wpływ na takie cechy jak poziom energii, podatność na stres oraz skłonność do określonych zachowań. | Relacje rówieśnicze | Kontakty z rówieśnikami uczą współpracy, dzielenia się i rozwiązywania konfliktów, wpływając na umiejętności społeczne i rozwój wartości. |
Budowa i funkcjonowanie mózgu | Rozwój układu nerwowego wpływa na sposób przetwarzania informacji, kontrolę emocji oraz zdolność do adaptacji w różnych sytuacjach życiowych. | Wydarzenia życiowe i doświadczenia | Takie sytuacje, jak przeprowadzki, zmiany szkoły, rozwód rodziców, wpływają na sposób radzenia sobie z trudnościami i rozwój emocjonalny dziecka. |
Wpływ środowiska szkolnego | Nauczyciele, zasady panujące w szkole i oczekiwania wobec dziecka kształtują jego samodyscyplinę, odpowiedzialność oraz poczucie własnej wartości. | ||
Kultura i normy społeczne | Otoczenie kulturowe, tradycje i wartości społeczeństwa wpływają na postawy, przekonania i sposób myślenia dziecka. | ||
Media i technologia | Media (telewizja, internet) oraz technologia wpływają na zainteresowania dziecka, sposób spędzania czasu i kształtowanie systemu wartości. |
W ten sposób podkreślono, że charakter i osobowość dziecka są efektem zarówno jego wewnętrznych, wrodzonych predyspozycji, jak i zewnętrznych doświadczeń i wpływów otoczenia.