Metoda Callana i Berlitza – czym się różnią, co je łączy, którą wybrać?
Wielu rodziców przed posłaniem pociechy na lekcje języka angielskiego zadaje sobie pytanie, którą szkołę językową wybrać oraz jaki sposób i metoda nauki będą najciekawsze i najskuteczniejsze dla dziecka? Na te pytania nie ma jednoznacznej odpowiedzi, ponieważ na przestrzeni lat liczne koncepcje nauczania języków obcych nieustannie ewoluowały i obecnie, w zależności od szkoły językowej do wyboru mamy różne metody nauki.
Każda z metod nauki języka angielskiego będzie efektywna, jednak każda z nich będzie kładła nacisk na co innego. Obecnie większość językoznawców i nauczycieli języka angielskiego w szkołach jest zdania, że najlepszą metodą nauki angielskiego zarówno wśród dzieci jak i dorosłych jest metoda bezpośrednia, tzw. direct method. Metoda bezpośrednia w nauce języka obcego została po raz pierwszy przedstawiona przez Charlesa Berlitza, a później zmodyfikowana i udoskonalona przez Robina Callana.
Ze względu na mnogość różnych metod nauki języka obcego, świadomy rodzic z pewnością zastanawia się, czym różnią się od siebie metody Callana i Berlitza, co je łączy i która z nich przyniesie dziecku największe korzyści… Dowiedz się więcej o metodach nauki języków obcych nastawionych na bezpośrednią komunikację i nie zwlekaj z podjęciem decyzji o zapisaniu dziecka na angielski. Nauczyciele są ze sobą zgodni, że wcześniejsze rozpoczęcie nauki języka obcego przekłada się na większą płynność komunikacji w tym języku w przyszłości. Zadbaj o przyszłość swojej pociechy już dziś!
Metoda bezpośrednia w nauce języka angielskiego
Bezpośrednia metoda nauczania języka angielskiego jest również często określana mianem naturalnej metody nauczania języków obcych. Główną ideą tej metody jest wykorzystywanie w nauce wyłącznie języka obcego, którego uczniowie próbują się nauczyć. Metoda bezpośrednia nastawiona jest zatem na umiejętność mówienia w danym języku obcym, którą realizuje się poprzez stałe powtarzanie zwrotów, słówek i wyrażeń oraz swobodne konwersacje prowadzone wyłącznie w nauczanym języku obcym.
W bezpośredniej metodzie nauczania języka, uczniowie poznają zasady gramatyki w sposób intuicyjny. Oznacza to, że sami muszą próbować odgadnąć i zrozumieć zasady gramatyki na podstawie poprawnych gramatycznie, ustnych wypowiedziach nauczyciela.
Obecnie do najbardziej popularnych metod bezpośrednich w nauczaniu języka angielskiego należą metody Callana i Berlitza. Ze względu na swoją specyfikę, tych metod nauczania dziecko raczej nie doświadczy podczas zajęć z angielskiego w szkole. Najlepszym sposobem, aby pociecha uczyła się angielskiego metodą Callana lub Berlitza jest posłanie jej do wybranej prywatnej szkoły językowej.
Berlitz – metoda nauki języka angielskiego
Popularyzatorem i głównym propagatorem metody nauczania Berlitza był sam Charles Berlitz. Metoda ta pojawiła się po raz pierwszy w nauczaniu pod koniec XIX wieku i stała się bardzo szybko popularna w szkołach językowych w Stanach Zjednoczonych i w Europie. Metoda Berlitza, czyli metoda bezpośrednia w nauce języka obcego przyjęła się wśród uczniów dość szybko, głównie dlatego, że była nową i innowacyjną odpowiedzią na powszechnie stosowaną wówczas metodę nauki gramatyczno-tłumaczeniową.
W przypadku metody Berlitza, nauka języka obcego odbywa się bez pomocy języka ojczystego podczas całego procesu dydaktycznego. W tej metodzie nacisk kładziony jest na poprawną wymowę, słownictwo oraz swobodę wypowiedzi. Najważniejszą cechą metody nauki Berlitza jest bezpośredni kontakt z językiem oraz kontakt nauczyciela z uczniem.
Głównym celem metody Berlitza w nauczaniu języka angielskiego wśród dzieci i dorosłych jest nauczenie ucznia komunikowania się w języku obcym przez zmuszenie go do myślenia w tym języku i maksymalne ograniczenie używania języka ojczystego. Metoda Berlitza stawia na spontaniczność wypowiedzi i usprawnienie związku między koncepcją a realizacją wypowiedzi.
W tej metodzie mniejszy nacisk kładzie się na naukę gramatyki oraz poprawianie błędów uczniów. Założenia metody Berlitza opierają się przede wszystkim na partnerskiej relacji między nauczycielem a uczniem.
Dla kogo przeznaczona jest metoda nauki Berlitza?
Bezpośrednia metoda nauczania języka angielskiego Berlitza polecana jest zarówno dzieciom jak i dorosłym, którzy chcą w krótkim czasie nauczyć się podstaw języka. Do największych zalet tej metody zalicza się fakt, że uczeń szybciej niż w przypadku tradycyjnych metod nauki, zaczyna myśleć w języku obcym i posługiwać się tym językiem w stopniu komunikatywnym.
Mimo niewątpliwych zalet, metoda Berlitza nie jest zalecana osobom, u których wymaga się pełnej poprawności językowej i zaawansowanej wiedzy gramatycznej, zwłaszcza w wypowiedziach pisemnych. Dotyczy to w szczególności osób, które na przykład zdają egzaminy językowe. Metody nauczania Berlitza nie spotkamy w szkołach publicznych, ze względu na liczebność klas. Nauczanie tą metodą oferują natomiast prywatne szkoły językowe, w małych grupach.
Główne zasady nauczania metodą Berlitza
- Nauka języka angielskiego prowadzona jest wyłącznie po angielsku.
- Podczas lekcji używa się wyłącznie „codziennego” słownictwa, wyrażeń i zdań.
- Umiejętności komunikacyjne są rozwijane na podstawie starannie dobranych pytań i odpowiedzi wymienianych pomiędzy uczniem a nauczycielem, w małych i aktywnych grupach.
- Gramatyka nauczana jest w sposób intuicyjny.
- Nowe zasady i elementy językowe są wprowadzane wyłącznie ustnie.
- Słownictwo nauczane jest ustnie lub poprzez różne czynności pomocnicze, takie jak pokazywanie czy rysowanie.
- Poprawna gramatyka i wymowa są odpowiednio akcentowane ustnie przez nauczyciela.
- Najlepsze efekty osiąga się, gdy nauczyciel jest native speakerem.
Metoda nauki angielskiego Callana
Nauka języka angielskiego metodą Callana wywodzi się oczywiście od jej twórcy – Robina Callana. Callan opracował metodę w latach 60. XX wieku bazując na założeniach metody bezpośredniej Berlitza.
Wśród podobieństw między metodą Callana a metodą Berlitza znajduje się: rozwój umiejętności gramatycznych ucznia w sposób intuicyjny, rozwój umiejętności mówienia poprzez bezpośrednią wymianę pytań i odpowiedzi między uczniem a nauczycielem oraz ogólne postrzeganie nauki języka obcego jako naśladowanie wzorców nauki języka ojczystego. Angielski metodą Callana bazuje w dużej mierze na metodzie auto-lingwalnej, która jest stosowana obecnie w wielu szkołach językowych.
Nauka języka angielskiego metodą Callana opiera się na konwersacji. Uczniowie są spontanicznie i wyrywkowo pytani o różne rzeczy związane ze słownictwem wprowadzonym na danej lekcji. Celem jest, aby przy braku czasu na głębsze zastanowienie się, uczeń automatycznie udzielił odpowiedzi na zadane pytanie.
W metodzie Callana kładzie się nacisk na to, aby uczniowie używali podczas lekcji wyłącznie nauczanego języka obcego, bez żadnych podpowiedzi w języku ojczystym. Kluczowe jest systematyczne powtarzanie materiału, ponieważ w tej metodzie uczniowie nie prowadzą klasycznych notatek i nie zapisują sobie nowych słówek w zeszycie.
W przeciwieństwie do metody nauczania Berlitza, w metodzie Callana nauczyciel ma za zadanie natychmiast poprawiać błędy w wypowiedziach uczniów. Konieczność odpowiedzi na pytania całym zdaniem i pamięciowe uczenie się reguł, słownictwa i zasad gramatyki, oparte jest na podejściu behawiorystycznym, które zakłada naukę poprzez wytwarzanie nawyków. To główna różnica między metodą Callana, a opisaną wcześniej metodą Berlitza.
Metoda nauki angielskiego Callana jest bardziej uporządkowana niż metoda Berlitza. W praktyce polega na uczeniu się określonej porcji materiału podczas każdej lekcji. Każdy kolejny etap nauki bazuje na poprzednim, a słówka i wyrażenia na każdym etapie pochodzą z różnych dziedzin. Pytania zadawane przez nauczyciela nie są swobodne, a mają związek z przyswajanym akurat materiałem.
Lekcje angielskiego online dla każdego
Rozpoczynając naukę angielskiego, należy pamiętać, że nie ma jednej uniwersalnej metody nauki języka obcego dopasowanej do potrzeb wszystkich uczniów. Każdy z nas jest inny, podobnie jak każde dziecko ma inne predyspozycje i zainteresowania, dlatego też metoda nauki angielskiego Berlitza, Callana lub inna powinna być dopasowana indywidualnie do każdego ucznia. Kluczowe jest pozytywne podejście do nauki angielskiego oraz odpowiednia motywacja. Nauka angielskiego okaże się o wiele skuteczniejsza dla pociechy i rodzica, jeśli będzie sprawiała przyjemność.
W dzisiejszych czasach, aby uczyć się angielskiego metodą Callana czy Berlitza nie trzeba wcale uczęszczać na zajęcia do szkoły językowej. Lekcje języka angielskiego mogą być również prowadzone online, przez native speakerów z całego świata, w domu ucznia. Kursy online mogą odbywać się dowolną metodą, indywidualnie lub w grupie. Lekcje angielskiego online pozwalają na większą swobodę i niezależność, a dziecko i rodzic sami decydują kiedy oraz gdzie się uczyć.
Bibliografia:
- https://www.researchgate.net/profile/Essoufya_Siar/project/The-Methods-of-Teaching-English-as-a-Foreign-Language/attachment/5cf8e4113843b0b98255de5f/AS:766734176878592@1559815081045/download/pfe+4.pdf?context=ProjectUpdatesLog
- https://ateneum.edu.pl/assets/CZASOPISMA/240217/Segregator1-Forum-Filologiczne-Ateneum-1-2015.pdf#page=79
- https://is.muni.cz/th/vw9y5/DIPLOMA_THESIS.pdf
- https://pl.wikipedia.org/wiki/Metoda_Callana
- https://pl.wikipedia.org/wiki/Metoda_bezpo%C5%9Brednia_w_nauce_j%C4%99zyka_obcego
Dzień dobry,
w artykule zainteresowała mnie wspomniana metoda autolingwalna. Słyszałam o metodzie audiolingwalnej. Czy mogłabym prosić o jakieś źródła, abym mogła zapoznać się z metodą autolingwalną? W internecie nie znajduję stron poświęconych temu tematowi. Wygląda trochę jak chwyt reklamowy. Wykładowcy metodyki nauczania nie wspominali o tej metodzie na zajęciach.