- Umiejętności na poziomie A2
- Umiejętności na poziomie A2
- Co potrafi uczeń na poziomie A2 – 4 kluczowe umiejętności językowe
- Jaką gramatykę zna uczeń na poziomie A2?
- Co potrafisz zrobić na poziomie A2 – codzienne sytuacje językowe
- Uczenie się i nauczanie języka angielskiego na poziomie A2
- Wyzwania i rozwiązania na poziomie A2
- Metody oceny dla poziomu A2
- Ile jest poziomów w języku angielskim?
Poziom A2 w nauce języka angielskiego oznacza podstawową znajomość języka. Jest to drugi stopień w sześciostopniowej skali Wspólnego Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego (CEFR), umiejscowiony między poziomem początkującym A1 a średnio zaawansowanym B1.
Na poziomie A2, osoby uczące się potrafią zrozumieć i stosować codzienne wyrażenia oraz proste zdania, które służą zaspokojeniu konkretnych potrzeb. Są w stanie prowadzić proste rozmowy na znane tematy, takie jak informacje osobiste, rodzina, zakupy, praca, otoczenie. Są także zdolne do zrozumienia prostych instrukcji i ogłoszeń, czytania krótkich prostych tekstów oraz pisania notatek i wiadomości na znane tematy.
W porównaniu do poziomu A1, osoby na poziomie A2 mają większą zdolność do komunikacji i łatwiej im rozumieć język obcy w typowych sytuacjach życia codziennego. Przechodząc na poziom B1, oczekuje się od nich dalszego rozwoju umiejętności językowych, w tym lepszego zrozumienia mowy w standardowych sytuacjach i zdolności do prowadzenia bardziej złożonych rozmów.
Umiejętności na poziomie A2
Na poziomie A2 w języku angielskim, osoby uczące się używają nieskomplikowanego słownictwa i wyrażeń do opisywania siebie, swojej rodziny, innych osób oraz przedmiotów ze swojego bezpośredniego otoczenia. Są w stanie prowadzić proste konwersacje na znane tematy, takie jak codzienne czynności, osobiste zainteresowania czy plany na najbliższą przyszłość. Radzą sobie również w prostych sytuacjach towarzyskich, takich jak przyjęcia czy spotkania z przyjaciółmi, chociaż mogą potrzebować czasu na znalezienie odpowiednich słów podczas rozmowy w cztery oczy ćwicząc mówienie w angielskim.
Osoby na poziomie A2 rozumieją ogólny sens wypowiedzi, jeśli dotyczy ona znanych im tematów. Potrafią zrozumieć podstawowe informacje przekazywane w prostych, codziennych dialogach, takich jak zakupy, plany czy proste instrukcje. Zdolność do śledzenia bardziej złożonych rozmów jest jednak jeszcze ograniczona.
Na tym poziomie, uczący się potrafią zrozumieć ogólny sens krótkich tekstów, takich jak proste listy, ogłoszenia, menu w restauracji czy rozkłady jazdy. Są w stanie wyłowić kluczowe informacje z tekstu, co umożliwia zrozumienie podstawowego przekazu.
Osoby na poziomie A2 są w stanie napisać krótki list, e-mail lub notatkę na znane tematy. Potrafią przekazać proste informacje osobiste, opisać swoje doświadczenia, plany, marzenia czy wyrazić proste opinie. Jednak ich zdolność do tworzenia bardziej złożonych tekstów jest ograniczona, a pisanie wciąż może wymagać znacznego wysiłku, ze względu na stosunkowo niewielki jeszcze poziom znajomości języka angielskiego.
Umiejętności na poziomie A2
Na poziomie A2 w języku angielskim, osoby uczące się używają nieskomplikowanego słownictwa i wyrażeń do opisywania siebie, swojej rodziny, innych osób oraz przedmiotów ze swojego bezpośredniego otoczenia. Są w stanie prowadzić proste konwersacje na znane tematy, takie jak codzienne czynności, osobiste zainteresowania czy plany na najbliższą przyszłość. Radzą sobie również w prostych sytuacjach towarzyskich, takich jak przyjęcia czy spotkania z przyjaciółmi, chociaż mogą potrzebować czasu na znalezienie odpowiednich słów podczas rozmowy w cztery oczy, ćwicząc mówienie w angielskim.
Zapisz dziecko na intensywny kurs rozmawiania po angielsku w Novakid.
Osoby na poziomie A2 rozumieją ogólny sens wypowiedzi, jeśli dotyczy ona znanych im tematów. Potrafią zrozumieć podstawowe informacje przekazywane w prostych, codziennych dialogach, takich jak zakupy, plany czy proste instrukcje. Zdolność do śledzenia bardziej złożonych rozmów jest jednak jeszcze ograniczona.
Na tym poziomie, uczący się potrafią zrozumieć ogólny sens krótkich tekstów, takich jak proste listy, ogłoszenia, menu w restauracji czy rozkłady jazdy. Są w stanie wyłowić kluczowe informacje z tekstu, co umożliwia zrozumienie podstawowego przekazu.
Osoby na poziomie A2 są w stanie napisać krótki list, e-mail lub notatkę na znane tematy. Potrafią przekazać proste informacje osobiste, opisać swoje doświadczenia, plany, marzenia czy wyrazić proste opinie. Jednak ich zdolność do tworzenia bardziej złożonych tekstów jest ograniczona, a pisanie wciąż może wymagać znacznego wysiłku, ze względu na stosunkowo niewielki jeszcze poziom znajomości języka angielskiego.
Co potrafi uczeń na poziomie A2 – 4 kluczowe umiejętności językowe
Na znajomość języka składają się 4 główne kompetencje językowe: słuchanie, mówienie, czytanie i pisanie. Oto jakie umiejętności ma uczeń na poziomie A2 w tych 4 zakresach.
Słuchanie (Listening)
Uczeń na poziomie A2 rozumie proste i krótkie wypowiedzi werbalne, w tym pytania i polecenia, jeśli kontekst jest mu znany. Wyłapuje ogólny sens prostych nagrań oraz reaguje, gdy nauczyciel pyta lub prosi o coś.
Przykłady zdań, które rozumie uczeń na poziomie A2, słuchając:
- I’m from Spain, but I live in Berlin.
- The hotel is next to the bank.
- It’s too expensive.
- Can you help me with my homework?
Czytanie (Reading)
Uczeń na poziomie angielskiego A2 czyta krótkie komunikaty, jak: ogłoszenia, polecenia, SMS-y, broszury, menu, proste plany i harmonogramy czy krótkie e-maile, które dotyczą znanych mu tematów. Potrafi odszukać w tekście interesujące go informacje.
Przykłady zdań, które potrafi odczytać ze zrozumieniem uczeń na poziomie A2:
- Anna usually goes to school by bus.
- I’m going to visit my grandparents this weekend.
- Please don’t forget to bring your book tomorrow.
Przykłady krótkich tekstów zrozumiałych dla ucznia na poziomie angielskiego A2:
- Ogłoszenie: English club meets every Tuesday at 4 p.m. in room 12. Everyone is welcome!
- Informacja w sklepie: Buy one, get one free! Only this weekend!
Mówienie (Speaking)
Uczeń, który opanował angielski na poziomie A2, potrafi odbyć prostą rozmowę w codziennych sytuacjach: na zakupach, w szkole, w podróży. Umie opowiedzieć o sobie, swoich doświadczeniach, planach i zainteresowaniach, a także wyrazić podstawowe opinie.
Przykłady zdań, jakie potrafi wypowiedzieć uczeń na poziomie A2 języka angielskiego:
- In the evening, I watch TV or read a book.
- My mother works in an office.
- I don’t like tests, but I try my best.
- Can I have a bottle of water, please?
- I’m going to the cinema with my friends.
Pisanie (Writing)
Uczeń, który ma poziom znajomości angielskiego A2, potrafi pisać krótkie teksty na znane sobie tematy: SMS, pocztówki, komunikaty, plany i harmonogramy, ogłoszenia, krótkie notki i sprawozdania, e-maile i formularze. Słownictwo jest ograniczone, a struktury gramatyczne proste, wykorzystują na ogół czasy Present Simple i Past Simple.
Przykłady wypowiedzi pisemnych ucznia na poziomie A2:
- List do kolegi:
Hi Tom,
How are you? I’m fine.
Last weekend I went to the zoo with my family. We saw lions, monkeys and elephants. It was great!
Next weekend I’m going to the cinema.
What are you doing on Saturday?
Write soon!
Best,
Adam
- Opis dnia
I usually get up at 7 o’clock. I have breakfast and go to school at 8.
I have six lessons every day. My favourite subject is English.
After school, I do my homework and play computer games.
In the evening, I watch TV and go to bed at 10.
Jaką gramatykę zna uczeń na poziomie A2?
Niżej prezentujemy struktury gramatyczne, które są znane uczniom na poziomie angielskiego A2. Omawiamy także poziom biegłości w posługiwaniu się nią.
Czasy na po ziomie A2
Uczeń zna czasy:
- Present Simple
- Past Simple
- Future Simple
- oraz konstrukcję „be going to”.
Układa proste zdania z ich udziałem na znane sobie tematy.
Czas / Konstrukcja | Typowe zastosowanie na poziomie A2 | Przykłady zdań |
Present Simple | – nawyki i rutyna – fakty i informacje ogólne – rozkłady jazdy, plany oficjalne |
I go to school every day. The sun rises in the east. The train leaves at 6 p.m. |
Past Simple | – zakończone wydarzenia z przeszłości – opisy tego, co się wydarzyło |
I visited my grandma last weekend. He watched a movie yesterday. |
Future Simple (will) | – obietnice – decyzje podejmowane w chwili mówienia – przewidywania |
I will help you with your homework. I think it will rain tomorrow. |
Be going to | – plany i zamiary – przewidywania na podstawie dowodów (np. chmur na niebie) |
I’m going to visit London next summer. Look at the sky! It’s going to rain. |
Zdania twierdzące, przeczące i pytające
Uczeń znający angielski na poziomie A2 potrafi tworzyć nieskomplikowane gramatycznie zdania w trzech podstawowych typach:
- Twierdzenia
I like pizza.
She lives in London.
- Przeczenia
I don’t like fish.
He didn’t go to school yesterday.
- Pytania
Do you play football?
Where do you live?
Are you ready?
Buduje je w prostych czasach (Present Simple, Past Simple, Future Simple). Używa podstawowych operatorów gramatycznych typowych dla tych czasów.
Ponadto rozumie i umie tworzyć wypowiedzi niebędące pełnymi zdaniami, czyli:
- Bezokolicznikowe równoważniki zdań – wypowiedzi, w których nie pojawia się czasownik w formie osobowej ani podmiot, typowe dla komunikatów, instrukcji, poleceń:
Open the window.
Don’t touch.
Be quiet.
- Zawiadomienia, komunikaty, proste treści użytkowe, np.
No smoking.
Exit.
Push / Pull.
Keep off the grass.
Stopniowanie przymiotników
Uczeń na poziomie A2 potrafi porównywać cechy rzeczy i osób, stosując stopniowanie przymiotników. Buduje stopnie wyższy i najwyższy przymiotników krótkich i długich oraz buduje konstrukcje porównawcze.
Stopniowanie przymiotników krótkich:
- big – bigger – the biggest
- short – shorter – the shortest
- happy – happier – the happiest
Stopniowanie przymiotników długich:
- beautiful – more beautiful – the most beautiful
- expensive – more expensive – the most expensive
- interesting – more interesting – the most interesting
Konstrukcje porównawcze:
- My bike is faster than yours.
- This book is more interesting than the film.
- Today is colder than yesterday.
Typowe konstrukcje
Stopień wyższy przymiotników krótkich
przymiotnik + -er + thanStopień najwyższy przymiotników krótkich
the + przymiotnik + -estStopień wyższy przymiotników długich
the most + przymiotnikStopień najwyższy przymiotników długich
the most + przymiotnikKonstrukcja porównawcza: tak… jak
as + przymiotnik + as
not as + przymiotnik + as
Zaimki i podstawowe spójniki
Uczeń, który ma opanowany język angielski na poziomie A2, potrafi stosować zaimki osobowe i dzierżawcze oraz podstawowe spójniki. Tworzy zdania na niskim poziomie złożoności oraz stosuje odniesienia do słów, które już padły, dzięki czemu unika powtórzeń.
Uczeń korzysta z zaimków osobowych i dzierżawczych.
Zaimki osobowe | Zaimki dzierżawcze | Przykład (zaimek osobowy) | Przykład (zaimek dzierżawczy) |
I | my | I am a student. | This is my book. |
you | your | You are very friendly. | Is this your phone? |
he | his | He is my brother. | His car is red. |
she | her | She is from Spain. | Her bag is on the chair. |
it | its | It is a nice cat. | Its tail is very long. |
we | our | We are in class 6B. | Our teacher is very kind. |
you (l.mn.) | your | You are good students. | Your homework is on the desk. |
they | their | They are my friends. | Their house is big. |
Uczeń zna i wykorzystuje niektóre spójniki typowe dla zdań złożonych współrzędnie i podrzędnie: and, but, because, or, so.
Spójnik | Znaczenie | Przykład zdania |
and | i | I like apples and oranges. |
but | ale | I like tea but I don’t like coffee. |
because | ponieważ | I’m tired because I went to bed late. |
or | albo / lub | Do you want tea or coffee? |
so | więc | It’s raining so I’ll take an umbrella. |
Liczby, przyimki i wyrażenia czasu
Uczeń na poziomie A2 potrafi używać w codziennych, typowych sytuacjach:
- liczebników porządkowych
- przyimków miejsca i czasu
- wyrażeń opisujacych czas.
Służą mu one m.in. do planowania, opowiadania o przeszłości, mówienie o nawykach. Łączy je z prostymi czasami gramatycznymi.
Liczebniki porządkowe na poziomie A2 i przykłady ich zastosowania
Liczebnik | Zapis skrócony | Przykład zdania |
first | 1st | She lives on the first floor. |
second | 2nd | Today is the second of April. |
third | 3rd | He came third in the race. |
fourth | 4th | My birthday is on the fourth of July. |
fifth | 5th | We have English on the fifth day – Friday. |
sixth | 6th | She finished sixth in the competition. |
seventh | 7th | It’s the seventh lesson today. |
eighth | 8th | Our test is on the eighth of March. |
ninth | 9th | He is the ninth player on the list. |
tenth | 10th | This is my tenth birthday party! |
eleventh | 11th | The concert is on the eleventh of May. |
twelfth | 12th | The exam is on the twelfth of June. |
twentieth | 20th | My flight is on the twentieth of August. |
twenty-first | 21st | School starts on the twenty-first of September. |
Przyimki miejsca
Przyimek | Znaczenie | Przykład |
on | na (powierzchni) | The book is on the table. |
in | w | The keys are in the bag. |
under | pod | The cat is under the bed. |
next to | obok | She is sitting next to me. |
between | między | The school is between the bank and the park. |
Przyimki czasu
Przyimek | Użycie | Przykład |
on | dni tygodnia, daty | on Monday, on 14th February |
in | miesiące, lata, pory dnia | in July, in 2020, in the morning |
at | godziny, konkretne momenty | at 7 o’clock, at night, at the weekend |
Mamy fantastyczny prezent dla Ciebie i dla Twojego dziecka!
Magiczna książeczka z opowiadaniami w dwóch językach
Co potrafisz zrobić na poziomie A2 – codzienne sytuacje językowe
Niżej opisujemy typowe sytuacje, w których uczeń na poziomie angielskiego A2 potrafi się porozumieć.
Zakupy i restauracje
Uczeń, który ma opanowany język angielski na poziomie A2, potrafi odczytać menu, zamówić jedzenie, zapytać o cenę, poprosić o produkt.
Przykłady typowych wypowiedzi:
- How much is this T-shirt?
- I’m looking for a gift for my friend.
- Can I pay by card?
- I’d like the chicken with rice.
- No, thank you. That’s all.
- Can we have the bill, please?
Pytanie o drogę i lokalizację
Uczeń na poziomie A2 potrafi zapytać o swoje położenie oraz drogę do celu i zrozumieć odbiorcę udzielającego odpowiedzi. Umie też pokierować osobę, która zapyta o drogę.
Przykłady typowych wypowiedzi:
- Excuse me, how can I get to the train station?
- I’m looking for a pharmacy.
- Where is the nearest supermarket?
- Turn left at the traffic lights.
- It’s between the café and the bookstore.
- It’s next to the school.
Przedstawianie się i mówienie o sobie
Uczeń na poziomie językowym A2 potrafi przedstawić się oraz opowiedzieć o sobie, swojej rodzinie, zainteresowaniach i codziennych zajęciach podczas prostej rozmowy.
Przykładowe wypowiedzi:
- Hi, I’m Tom. Nice to meet you!
- I live with my parents and my sister.
- In my free time I like reading books and listening to music.
Planowanie czasu, ustalanie spotkań
Uczeń potrafi planować swój czas i opowiadać o tym oraz uzgadniać czas spotkań.
Przykłady typowych wypowiedzi:
- Are you free on Saturday?
- Let’s meet at 5 o’clock.
- Maybe another time.
- We’ll meet after school, around 3:30.
Rezerwacja hotelu / biletu
Uczeń na poziomie A2 języka angielskiego potrafi zarezerwować pokój lub bilet, podać podstawowe informacje, zapytać o szczegóły i odpowiedzieć na proste pytania, co składa się na bazową komunikację w podróży.
Przykłady typowych wypowiedzi:
- I’d like to book a room, please.
- From the 10th to the 12th of May.
- Is breakfast included?
- How much is the ticket?
- Can I choose a seat?
- One ticket for the 6 p.m. train.
Uczenie się i nauczanie języka angielskiego na poziomie A2
Na poziomie A2 skuteczne są metody nauczania, które koncentrują się na rozwijaniu podstawowych umiejętności komunikacyjnych w kontekście codziennych sytuacji. Podejście komunikatywne, które angażuje uczniów w praktyczne użycie języka poprzez zabawy i scenki role-play, dyskusje i symulacje, jest szczególnie efektywne.
Ważne jest również zadaniowe podejście, dzięki któremu uczniowie mogą aktywnie używać języka obcego w celu rozwiązania konkretnych problemów czy wykonywania zadań. Zastosowanie autentycznych materiałów, takich jak proste artykuły, krótkie historie czy dialogi, pomoże dodatkowo w zrozumieniu i stosowaniu języka w realnych kontekstach.
Warto uwzględnić poniższe działania i praktyki poprawiające uczenie się na poziomie A2.
Regularne ćwiczenia z mówienia i odpowiadania na znane tematy, które pomagają w rozwijaniu płynności i pewności siebie w mówieniu.
Słuchanie prostych nagrań i podcastów, które umożliwiają zrozumienie podstawowych struktur językowych i słownictwa.
Czytanie i analiza prostych tekstów, co pomaga w rozwijaniu umiejętności czytania ze zrozumieniem.
Pisanie krótkich tekstów, takich jak listy czy notatki, co pozwala na ćwiczenie umiejętności pisania.
Ponadto, na poziomie A2 przydatne są podręczniki i materiały dydaktyczne skoncentrowane na podstawowym słownictwie i prostych strukturach gramatycznych.
Interaktywne kursy językowe online, takie jak te oferowane przez Novakid, mogą być skuteczne w rozwijaniu podstawowych umiejętności językowych i stopniowego przechodzenia od postaw do rzeczy bardziej złożonych.
Również aplikacje mobilne do nauki języków obcych, takie jak Duolingo oferują interaktywne i angażujące metody nauki, które są przydatne na tym etapie edukacji, zwłaszcza u najmłodszych uczniów. Warto również wykorzystać gry językowe i quizy, które są atrakcyjną formą nauki i pomagają w utrwalaniu słownictwa oraz gramatyki w formie nauki poprzez zabawę.
Wyzwania i rozwiązania na poziomie A2
Osoby uczące się języka angielskiego na poziomie A2 stosunkowo często napotykają na różne trudności. W komunikacji mogą mieć problem z płynnym wyrażaniem myśli oraz używaniem bardziej zróżnicowanego słownictwa. W zakresie słuchania trudnością jest zrozumienie mowy, która nie jest wyraźna lub jest wypowiadana w normalnym tempie lub z mocnym akcentem.
W czytaniu wyzwanie stanowi zrozumienie bardziej złożonych tekstów i wyłapanie szczegółów. W pisaniu, uczący się mogą mieć trudności ze strukturalną i gramatyczną poprawnością dłuższych tekstów.
Jak rozwiązać te trudności? Najlepiej poprzez:
- Ćwiczenie mówienia w symulacjach i scenkach codziennych sytuacji, co pomaga w budowaniu płynności.
- Uczestniczenie w grupach konwersacyjnych lub wymiana językowa z native speakerami.
- Regularne słuchanie materiałów w języku angielskim, takich jak proste podcasty, piosenki lub programy telewizyjne.
- Używanie aplikacji do nauki języków, które zawierają ćwiczenia ze słuchania z możliwością regulowania tempa mówienia.
- Czytanie krótkich artykułów, opowiadań lub postów w mediach społecznościowych, co pomaga w lepszym zrozumieniu tekstu.
- Używanie słowników lub aplikacji tłumaczących do sprawdzania nieznanych słów.
- Pisanie krótkich tekstów, takich jak e-maile, listy czy opisy, i proszenie o feedback od bardziej zaawansowanych użytkowników języka.
- Używanie narzędzi do korekty tekstu, które pomagają w identyfikowaniu i poprawianiu błędów gramatycznych i stylistycznych.
Metody oceny dla poziomu A2
W zakresie komunikacji ustnej, ocena może obejmować zdolność do prowadzenia prostych rozmów na znane tematy, takie jak codzienne czynności, osobiste zainteresowania czy plany. Przy ocenie słuchania, skupia się na zrozumieniu podstawowych informacji w prostych dialogach i instrukcjach.
W czytaniu, ważne jest ocenianie zdolności do zrozumienia ogólnego sensu krótkich tekstów, np. ogłoszeń czy prostych instrukcji. W pisaniu, ocenia się umiejętność tworzenia krótkich tekstów, takich jak notatki, listy czy proste opisy.
Wszystkie te metody oceny powinny brać pod uwagę ograniczone słownictwo i podstawową znajomość gramatyki, charakterystyczne dla poziomu A2. Ocena umiejętności językowych na poziomie A2 powinna zawsze uwzględniać charakterystyczne dla tego poziomu trudności i skupiać się raczej na podstawowych aspektach znajomości języka.
Ile jest poziomów w języku angielskim?
W systemie oceny znajomości języka angielskiego, opartym na Wspólnym Europejskim Systemie Opisu Kształcenia Językowego (CEFR), istnieje sześć głównych poziomów biegłości językowej. Te poziomy dzielą się na trzy kategorie: Podstawowy: A1 – Początkujący, A2 – Podstawowy. Średnio zaawansowany: B1 – Średnio zaawansowany, B2 – Wyższy średnio zaawansowany. Zaawansowany: C1 – Zaawansowany, C2 – Biegłość na poziomie rodzimego użytkownika języka.
Dowiedz się więcej o poziomach znajomości języka angielskiego
Poziom A2 znajduje się na początku drabiny językowej, reprezentując podstawową znajomość języka angielskiego. Osoby na tym poziomie rozumieją i używają podstawowych wyrażeń oraz prostych zdań, co umożliwia im komunikację w prostych, codziennych sytuacjach.
Utrzymywanie wysokiej motywacji do nauki na poziomie A2 jest kluczowe, ponieważ stanowi on fundament do dalszego rozwoju językowego. Każdy kolejny poziom przynosi większą biegłość i otwiera nowe możliwości, zarówno w życiu osobistym, jak i zawodowym.
Dążenie do osiągnięcia wyższych poziomów wymaga systematycznej pracy i poświęcenia, ale przynosi korzyści w postaci lepszego zrozumienia języka, większej pewności siebie w komunikacji oraz szerszych perspektyw kulturowych i zawodowych. Trzymamy kciuki za wspinanie się na wyżyny znajomości języka angielskiego i osiągnięcie najbardziej zaawansowanych poziomów!
Czy ten wpis był pomocny?