Termin STEM, pochodzący od angielskiego Science, Technology, Engineering and Mathematics (nauka, technologia, inżynieria, matematyka), po raz pierwszy wprowadzono w 2001 roku w Stanach Zjednoczonych, by opisać program nauczania, integrujący te dziedziny nauki.
Według U.S. Biura Statystyki Pracy (Bureau of Labor Statistics) w ciągu dziesięciu lat między rokiem 2019 a 2029 zatrudnienie w zawodach STEM ma wzrosnąć o 8% z uwagi na potrzeby rozwijającej się gospodarki cyfrowej.
Nie ulega zatem wątpliwości, że STEM to przyszłość i wielu rodziców pyta, kiedy najlepiej zacząć rozwijać te umiejętności u dzieci.
Jak i kiedy zacząć rozwijać umiejętności STEM?
Badania naukowe dowodzą, że pierwsze pięć lat naszego życia są okresem kluczowym dla rozwoju ludzkiego mózgu.
Profesorka Jennifer Buchter*, potwierdza, że w najwcześniejszych latach życia niemowląt i małych dzieci każda sekunda oznacza 700 nowych połączeń neuronowych. Mózg rozwija się bardzo szybko, dzieci są ciekawe, jak działa ich otoczenie — właśnie z tych powodów wczesne dzieciństwo to optymalny moment na wprowadzenie maluchów w świat nauki.
Specjalnie zaprojektowane programy STEM w szkole czy przedszkolu to na pewno bardzo dobry sposób na rozpoczęcie naukowej podróży, ale możesz zaangażować dziecko również poza zajęciami!
Jeśli nauki ścisłe nie są twoją mocną stroną, żaden problem. Nie musisz być fizykiem jądrowym, aby rozwinąć w swoim dziecku ciekawość naukową.
Chodzi o to, by dziecko zrozumiało, że nauka towarzyszy nam wszędzie, na każdym kroku: używamy matematyki w supermarkecie, nasze ciała funkcjonują dzięki zasadom biologii, z urządzeń elektronicznych korzystamy bez przerwy — nie sposób bez tego funkcjonować!
Jak więc zwiększyć zainteresowanie naukami przyrodniczymi?
Stawiaj pytania
Boston Children Museum wraz z Massachusetts Department of Early Education and Care sugeruje, aby w celu pobudzenia ciekawości naukowej rodzice zadawali dzieciom „konstruktywne” pytania – w ten sposób pomogą im odkrywać otaczający świat i stworzyć solidne podstawy STEM.
Możemy spytać na przykład:
- Co się dzieje, kiedy niebo jest szare?
- Gdy dotykasz tego materiału, co czujesz?
- Jak działa ten mechanizm?
Możemy również zachęcić dziecko do porównywania rzeczy na podstawie naszych pięciu zmysłów lub podsunąć kilka pomysłów na niewielkie eksperymenty.
Gdy następnym razem będziecie w kuchni, spróbuj zapytać: „Co się stanie, jeśli zmieszasz odrobinę sody oczyszczonej z octem?”
Uczcie się pisania
Badanie długoterminowe, przeprowadzone na grupie 1880 dzieci w Finlandii, wykazało, jak duże znaczenie ma wczesne budowanie umiejętności przestrzennych i umiejętności pisania — matematyka w szkole podstawowej przestaje stanowić problem!
Grupę dzieci przetestowano pod kątem zasobu słów, wymowy i znajomości liter, oraz tego, jak odbierają przestrzeń, a następnie badacze sprawdzili umiejętności matematyczne tych samych dzieci w pierwszych trzech latach szkoły.
Jak się okazało, właśnie umiejętność pisania i świadomość przestrzenna decydowała o biegłości w matematyce.
Pracujcie nad świadomością przestrzenną
Jeśli to tylko bezpieczne, pozwalajmy dzieciom na badanie przestrzeni wokół nich: obserwacja różnych form i kształtów oraz położenia rzeczy względem siebie pomoże naszemu małemu badaczowi lepiej zrozumieć świat.
Uniwersytet Michigan podkreśla również znaczenie odwołania się do kształtów i stosunków przestrzennych w rozmowie z dzieckiem, np.:
- „Siedzisz obok mamusi”
- „Zobacz, te kamienie są okrągłe„
Grajcie w gry STEM
Bardzo dobrze sprawdzi się wspólne układanie puzzli. Nie musisz od razu układać ze swoim trzylatkiem 1000 elementów — nawet najprostsza układanka pokazuje dziecku relacje przestrzenne i uczy rozwiązywania problemów.
Budowa wieży z klocków to również świetny pomysł i jedna z pierwszych lekcji geometrii, która zaowocuje później i pomoże rozwijać małą i dużą motorykę.
Jeśli chcielibyście spróbować czegoś bardziej zaawansowanego, na rynku nie brakuje różnych zestawów STEM, związanych z konstruowaniem, wykopaliskami, budowaniem robotów, czy nawet kryminalistyką.
Pamiętaj: wspólna zabawa wzmocni waszą więź, ucząc dziecko pokonywać problemy oraz działać w zespole!
Pędzle w dłoń!
Jak się okazuje, w poprawie umiejętności rozwiązywania problemów — kluczowej w matematyce i naukach przyrodniczych — bardzo przyda wam się sztuka.
W ramach projektu realizowanego przez Uniwersytet Houston sprawdzono, w jaki sposób kreatywność może wspomagać STEM. Eksperymentując z kolorami, fakturą i techniką, dziecko uczy się szukać nowych rozwiązań, które miałyby służyć ich potrzebom – w analogiczny sposób naukowcy przeprowadzają eksperymenty w swoich badaniach.
Istnieje nawet program o nazwie STEAM, dodający A (od Art – sztuka) jako istotny składnik, którym należy zgłębiać razem ze STEM.
Zacznijcie naukę języka obcego
Mówiąc o STEM, nie możemy pominąć języków obcych — liczne badania dowodzą, że nauka języków ściśle wiąże się z rozwojem kreatywności, umiejętności rozwiązywania problemów i wielozadaniowości.
Wymienione komponenty są niezbędne przyszłemu członkowi społeczeństwa, żyjącemu w zmieniającej się szybko rzeczywistości, który pragnie odnieść sukces w różnych dziedzinach wiedzy.
Wychowywanie dziecka STEM w pierwszej chwili może się wydawać przytłaczające, ale z odrobiną przygotowania przerodzi się w ekscytującą podróż dla was wszystkich!
Zacznij rozwijać umiejętności STEM i zapisz dziecko na próbną lekcję języka angielskiego w Novakid — za darmo!
Czy zainteresowała Cię treść artykułu?
* wykładowczyni związana z Uniwersytetem w Nevadzie, w Las Vegas, USA