Wyobraź sobie, że Twoje dziecko bierze udział w zabawie, w której staje się turystą w Londynie, detektywem rozwiązującym zagadkę albo kelnerem w angielskiej kawiarni. Podczas takiej zabawy nie tylko świetnie się bawi, ale też mówi po angielsku, ucząc się nowych słów, zwrotów i gramatyki – i to niemal bez wysiłku. Oto właśnie esencja dramy dla dzieci, czyli metody skupiającej się na odgrywaniu ról. O czym tutaj konkretnie mowa? I co musisz na ten temat wiedzieć? Zapraszamy do lektury!
Drama w nauczaniu języka angielskiego
Dzieci uwielbiają wcielać się w różne postaci, ponieważ to naturalny sposób na poznawanie świata. Scenki aktorskie do odegrania to wspaniała alternatywa dla nudnych, powtarzalnych ćwiczeń i list słówek, bo wówczas dzieci muszą działać, rozmawiać i szybko reagować w określonych sytuacjach. Zajęcia prowadzone w taki sposób nie tylko rozwijają umiejętności językowe i umiejętności społeczne, ale też wspierają kreatywność, pewność siebie i umiejętność pracy w grupie.
Drama może być wykorzystywana zarówno w szkole, jak i w domu. Wcale nie musisz być nauczycielem, by wprowadzić elementy odgrywania ról w codzienne życie. Wystarczą proste pomysły na zabawy, w których Ty lub Twoje dziecko wcielicie się w różne postacie i będziecie rozmawiać po angielsku. To prosty i przyjemny sposób, by pomóc dziecku uczyć się języka w praktyce.
Czym jest metoda dramy?
Drama w edukacji to metoda aktywizująca, która wykorzystuje elementy teatru, improwizacji i zabawy w celu rozwijania kompetencji uczniów. Nie wymaga specjalnych umiejętności aktorskich – liczy się zaangażowanie i chęć do współpracy.
Poprzez dramę dzieci uczą się:
- wyrażania emocji i myśli,
- rozwiązywania problemów,
- pracy w grupie,
- poszerzania słownictwa i rozwijania języka obcego (np. angielskiego).
Drama znajduje zastosowanie zarówno na lekcjach języka polskiego, historii czy etyki, jak i podczas zajęć językowych.
Dlaczego drama to świetny sposób na naukę angielskiego?
Dzieci, które uczą się grać rolę po angielsku, aktywnie korzystają z języka. Kiedy maluch staje się aktorem i zarazem częścią jakiejś historii, to lepiej zapamiętuje nowe słowa i kojarzy je z konkretnymi emocjami lub działaniami. Taki sposób nauki języka jest naturalny i skuteczny, ponieważ przypomina sposób, w jaki dzieci uczą się swojego pierwszego języka – poprzez zabawę i interakcję z innymi.
Techniki pracy dramą na lekcji języka angielskiego
Krótkie scenki do odegrania dla dzieci możesz wzbogacać o wiele różnych elementów, aby jeszcze bardziej uatrakcyjnić zabawę. Poniżej znajdziesz listę 10 najlepszych propozycji, które wykorzystasz zarówno podczas lekcji w szkole lub w domu.
1. Improwizacja
Improwizacja polega na spontanicznym tworzeniu dialogów i scenek w języku angielskim. Uczniowie rozwijają zdolność reagowania na różne sytuacje podczas wykonywania codziennych czynności. W ten sposób poszerzają swój zasób słownictwa i uczą się, jak go wykorzystać w prawidłowym kontekście.
Jak zastosować ćwiczenia dramowe w nauce angielskiego dzieci i młodzieży?
1. Przygotuj karty z sytuacjami typowymi dla życia codziennego, np.:
- „Zapytaj o drogę do najbliższej stacji metra.”
- „Kup bilet do kina.”
- „Zamów posiłek w restauracji.”
2. Podziel klasę na pary lub małe grupy.
3. Uczniowie losują sytuację i mają chwilę na przemyślenie reakcji.
4. Odgrywają dialog na forum klasy, stosując zwroty i struktury gramatyczne poznane wcześniej.
5. Po każdej scence omawiajcie trudności i poprawiajcie ewentualne błędy.
2. Odgrywanie postaci
Uczniowie wcielają się w różne role, takie jak sprzedawca, turysta czy kelner. Dzięki temu poznają typowe dialogi w języku angielskim i uczą się stosować zwroty w kontekście.
Jak zastosować w nauce angielskiego?
1. Przygotuj scenariusze i karty z rolami. Na przykład:
- Turysta: „Excuse me, where is the nearest museum?”
- Mieszkaniec: „Go straight and turn left. It’s next to the library.”
2. Uczniowie pracują w parach. Jedna osoba odgrywa turystę, a druga mieszkańca.
3. Zachęcaj do stosowania pytań i odpowiedzi, używając różnych czasów, np. „How long does it take to get there?” lub „Have you ever been to this museum?”.
4. Po kilku minutach zmieniaj role, aby każdy miał szansę wypróbować inne postacie.
3. Freeze-frame
Grupa zatrzymuje się w miejscu w jednej konkretnej pozie, ilustrując jakiś ważny moment z opowiadania lub scenki. Wykorzystanie tej techniki w nauce angielskiego pozwala uczniom analizować język i emocje postaci.
Jak możesz to wykorzystać?
1. Wybierz krótką historię w języku angielskim, np. bajkę „Little Red Riding Hood”.
2. W najważniejszych momentach historii (np. gdy Czerwony Kapturek spotyka wilka) zatrzymaj akcję i poproś uczniów o zatrzymanie się w odpowiedniej pozie.
3. Zadaj pytania w języku angielskim, np.:
- „What is Red Riding Hood thinking right now?”
- „How does the wolf feel at this moment?”
4. Zachęcaj uczniów do odpowiadania pełnymi zdaniami.
4. Dramaturgizacja
Tworzenie mini-przedstawień w języku angielskim pomaga uczniom ćwiczyć wymowę, intonację i umiejętność budowania dłuższych wypowiedzi.
Możesz to zrobić w taki sposób:
1. Wybierz temat, np. „School life” lub „A visit to the doctor”.
2. Podziel klasę na grupy i daj im 15 minut na przygotowanie krótkiej scenki w języku angielskim.
3. Każda grupa powinna opracować prosty dialog i ćwiczyć swoją rolę, np.:
- Uczeń: „Excuse me, can I go to the library?”
- Nauczyciel: „Yes, but don’t forget to come back before lunch.”
4. Po przedstawieniu omawiajcie użyte słownictwo i poprawność gramatyczną.
5. Kalambury
Uczniowie przedstawiają sytuacje za pomocą gestów i mimiki, a reszta grupy zgaduje, co się dzieje, korzystając z angielskiego słownictwa.
Jak to przeprowadzić?
1. Przygotuj karty z hasłami, np.:
- „Brushing your teeth”
- „Playing football”
- „Cooking dinner”
2. Uczniowie po kolei pokazują czynności bez użycia słów.
3. Reszta grupy zgaduje, co jest przedstawiane, mówiąc pełnymi zdaniami, np. „Are you brushing your teeth?”.
4. Po każdym odgadnięciu omawiajcie słownictwo i inne przykłady związane z daną czynnością.
6. Gry i zabawy dramowe
Wprowadzenie gier w języku angielskim pomaga uczniom w naturalny sposób przyswajać nowe zwroty i struktury.
Możesz wykorzystać np. takie gry, jak:
1. „Lustro”:
- Jedna osoba wykonuje gesty, a druga je naśladuje.
- Dodaj element językowy: osoba pokazująca gesty może mówić po angielsku, co robi, np. „I am washing my face.”
- Partner powtarza słowa i gesty.
2. „Zgadnij, kim jestem”:
- Przygotuj karty z postaciami, np. teacher, doctor, chef.
- Jeden uczeń losuje kartę i odpowiada na pytania reszty grupy, np. „Do you work in a hospital?” lub „Do you teach children?”.
7. Sceny z przeszłości
Uczniowie odgrywają sytuacje, które mogły wydarzyć się wcześniej w danej historii, ćwicząc angielskie czasy przeszłe.
Wykorzystaj to na lekcji w ten sposób:
1. Wybierz znaną historię, np. „Goldilocks and the Three Bears”.
2. Zadaj pytanie: „What did Goldilocks do before she entered the house?”.
3. Podziel uczniów na grupy i poproś, aby przedstawili scenki w czasie Past Simple lub Past Continuous, np.:
- „She was walking in the forest when she saw the house.”
8. Dzień z życia
Uczniowie odgrywają typowy dzień wybranego bohatera w języku angielskim, ucząc się opowiadać historie w formie narracyjnej.
Wykorzystaj to w ten sposób:
1. Wybierzcie postać, np. strażak, lekarz, policjant, żołnierz lub postać znana z komiksów, jak Batman i Spiderman.
2. Każda grupa tworzy scenki pokazujące różne momenty z dnia tego bohatera, np.:
- „In the morning, the superhero saves a cat from a tree.”
- „In the afternoon, he has lunch at a café.”
3. Każda grupa przedstawia swoją historię, używając pełnych zdań w odpowiednim czasie.
9. Detektywi
W ten sposób uczniowie mogą ćwiczyć zadawanie pytań i odpowiedzi, a także wyobraźnię i logiczne myślenie.
Jak przeprowadzić:
- Wybierz ucznia, który będzie „podejrzanym.”
- Reszta klasy odgrywa detektywów, zadając pytania, aby dowiedzieć się, co ów podejrzany zrobił, np.:
- „What were you doing at 5 PM yesterday?”
- „Were you at the library?”
10. Podróż dookoła świata
Taka zabawa pomoże dzieciom ćwiczyć znajomość geografii, a także zwrotów podróżniczych i słownictwa związanego z najważniejszymi zabytkami na świecie.
Jak przeprowadzić:
- Przygotuj mapę i nazwy miejsc, np. London, New York, Tokyo.
- Uczniowie losują miasto i opowiadają o swojej „podróży”:
- „I went to London. I saw Big Ben and ate fish and chips.”
Rozwijaj skrzydła dzięki angielskiemu z Novakid
Drama to nie tylko nauka języka, ale też sposób na rozwijanie wyobraźni, pewności siebie i zdolności komunikacyjnych. Odgrywanie ról, wcielanie się w różne postacie i nauka w połączniu z zabawą sprawiają, że dzieci chętniej przyswajają nowe słowa, zwroty i struktury gramatyczne. Właśnie takie podejście – kreatywne i angażujące – jest fundamentem lekcji angielskiego w Novakid.
Dzięki naszym zajęciom online dla dzieci w wieku od 4 do 12 lat Twoje dziecko może uczyć się angielskiego w komfortowym środowisku, jednocześnie rozwijając kompetencje językowe poprzez gry, zabawy i elementy dramy. Lekcje prowadzone są przez doświadczonych nauczycieli, którzy dostosowują metody do wieku i poziomu zaawansowania małych uczniów.
Zapraszamy na pierwszą w pełni bezpłatną lekcję próbną!
Niech Twoje dziecko przekona się, jak przyjemna może być nauka angielskiego!