Wady wymowy to częste zjawisko zwłaszcza wśród dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym. Nieprostowane wady wymowy u dzieci mogą przekształcić się w trwałe zniekształcenie fonetyki wymawianych wyrazów i przysporzyć w dorosłym życiu sporo kłopotów. Rodzice świadomi powagi sytuacji, bardzo często, gdy tylko zauważają u pociechy pierwsze niepokojące objawy wady wymowy, zgłaszają się po pomoc do logopedy. To słuszny krok, ponieważ im wcześniej wykwalifikowany specjalista zacznie pracować z dzieckiem nad prawidłową wymową, tym większe są szanse na całkowite pozbycie się dziecięcej wady wymowy.
Walka z wadami wymowy u dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym to jednak obecnie nie jedyny cel rodziców. Coraz więcej dzieci rozpoczyna naukę pierwszego języka obcego, najczęściej angielskiego, w coraz młodszym wieku. Co za tym idzie, rodzice dzieci z wadą wymowy, która zauważalna jest podczas mówienia przez dziecko w języku polskim, zastanawiają się często, czy wada wymowy ma wpływ na naukę języka obcego? Dowiedz się, na co zwrócić uwagę, gdy dziecko z wadą wymowy rozpoczyna naukę języka obcego i sprawdź, czy wada wymowy u dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym może przyczyniać się obniżenia motywacji w nauce języka obcego. Poznaj odpowiedzi na te ważne pytania!
Wady wymowy u dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym – czym są?
Wady wymowy to zjawisko częste zwłaszcza wśród dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym. Jest to nieprawidłowa realizacja fonemów, która powoduje zniekształcenia postaci fonetycznej wyrazów wymawianych przez osobę z wadą wymowy. Błędy wymowy pojawiają się gdy, w zupełnie nieświadomy sposób, dziecko swoim aparatem mowy przekazuje komunikat w formie zniekształconych głosek. Do najczęściej występujących wśród dzieci wad wymowy zalicza się: seplenienie, czyli nie wymawianie głosek: sz, ż, cz, dż, ś,ź, ć, dź; reranie, czyli nieprawidłowe wymawianie głoski “r” oraz jąkanie, czyli skurcze mięśni fonacyjnych, które uniemożliwiają wydobywanie się głosu na czas i płynnie.
Przyczyny występowania wad wymowy u dzieci
Istnieje wiele przyczyn występowania wad wymowy u dzieci, jednak nie ma żadnych naukowych dowodów na to, że zaburzenia mowy mogą być wywołane lub pogłębiane przez przyswajanie równolegle języka ojczystego i języka obcego. Do czynników wewnętrznych, które mają wpływ na rozwój wad wymowy zaliczamy: rodzinne predyspozycje do nabywania wad wymowy oraz nieprawidłową budowę i funkcjonowanie narządu słuchu oraz narządu mowy.
Co do czynników zewnętrznych mających wpływ na pojawienie się wady wymowy u dziecka, można wyróżnić: nieprawidłowy rozwój psychiczny i emocjonalno-społeczny dziecka, co może wynikać z nieprawidłowych działań rodziców, złe wzorce językowe dostarczane od najmłodszych lat przez rodziców i osoby, z którymi dziecko często przebywa oraz niewłaściwie prowadzone działania pielęgnacyjne, które dotyczą zwłaszcza narządu mowy i słuchu.
Wady wymowy u dzieci w wieku szkolnym i przedszkolnym – wpływ na naukę języka obcego
Wady wymowy, które są zauważalne u dziecka mówiącego już w języku ojczystym mają niestety wpływ na naukę języków obcych. Z dużym prawdopodobieństwem, jeżeli dziecko nieprawidłowo wymawia wyrazy w języku polskim, podobne trudności napotka podczas wymowy wyrazów w języku obcym. To z kolei może spowodować u dziecka problemy z przyswajaniem języka obcego, mniejszą niż u rówieśników motywację do nauki oraz w niektórych przypadkach nawet frustrację i problemy emocjonalne. Należy jednak wiedzieć, że występowanie u dziecka wady wymowy nie jest przeciwwskazaniem do nauki języka obcego od najmłodszych lat. Najważniejsze jest wczesne rozpoznanie problemu i dobranie odpowiedniego sposobu nauki, dopasowanego do potrzeb ucznia z konkretną wadą wymowy.
Często zdarza się tak, że wada wymowy nie zostaje na czas wychwycona przez rodziców i ujawnia się dopiero podczas pierwszych zajęć z języka obcego w przedszkolu i szkole. Wówczas duża odpowiedzialność spoczywa na nauczycielu języka obcego, który powinien szybko skierować dziecko na intensywną terapię logopedyczną.
Gdy takie kroki zostaną podjęte, wówczas dziecko zacznie pracować nad poprawą artykulacji, co przyczyni się do jego szybszych postępów w nauce np. języka angielskiego oraz do poprawnego używania języka ojczystego. Dzięki temu uczeń wzmocni swoją samoocenę, a jego chęci do nauki, wobec widocznych postępów będą większe. Połączenie terapii logopedycznej i wczesnej nauki języków obcych przez dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym z pewnością przyczyni się do pokonania tzw. bariery językowej i ułatwi maluchowi w przyszłości komunikację w języku obcym.
Jako rodzice bądźmy czujni i zwracajmy uwagę na wszystkie niepokojące sygnały, które mogłyby wskazywać na wadę wymowy u dziecka. Im wcześniej problem zostanie rozpoznany u pociechy, tym większe szanse na jej sukces w przyszłości.