Czasowniki modalne w angielskim są jednym z kluczowych elementów komunikacji. Ich zrozumienie i zapamiętanie ułatwia porozumiewanie się nie tylko na co dzień, lecz także w sytuacjach formalnych – na przykład na egzaminie językowym. Jeśli taki egzamin jest akurat przed Tobą lub przed Twoim dzieckiem, to koniecznie zapoznaj się z naszym dzisiejszym tekstem. Omawiamy w nim czasowniki modalne razem z prostymi, choć skutecznymi metodami nauki. A całość zamykamy testem, który pozwala ocenić znajomość modal verbs.
Na początek przyjrzyjmy się kwestiom stricte gramatycznym w prosty sposób. Czym są czasowniki modalne? To wyrazy służące do komunikowania stopnia pewności, możliwości, konieczności, sugestii lub życzenia. Ich formy nie zmieniają się w zależności od czasu czy, osoby, jak ma to miejsce np. w przypadku czasowników regularnych. Nie musimy zatem uczyć się skomplikowanych zasad odmiany. Czasowniki modalne są proste i krótkie – na szczęście!
Poznaj czasowniki modalne razem z ich znaczeniem
Czasowniki modalne w angielskim możemy podzielić na kilka grup znaczeniowych. Oznacza to, że w ramach jednej grupy sens wybranych modal verbs będzie podobny, zbliżony, ale nie taki sam. Poniżej wyróżniliśmy 6 grup czasowników modalnych – poznaj je wszystkie, bo z pewnością Ci się przydadzą!
Czasowniki modalne “can” i “could”, czyli wyrażenie zdolności i możliwości
– can: wyraża umiejętność lub możliwość wykonania czegoś
– could: wyraża możliwość lub zdolność wykonania czegoś. Could stosujemy w odniesieniu do przeszłości lub w formie grzecznościowej
Czasowniki modalne “may” i “might”, czyli wyrażenie pozwolenia oraz możliwości
– may: wyraża pozwolenie lub możliwość
– might: wyraża mniejsze prawdopodobieństwo możliwości w porównaniu z „may”
Czasowniki modalne ”must” i “have to”, czyli wyrażenie obowiązku i konieczności
– must: wyraża konieczność lub mocne przekonanie
– have to: wyraża powinność
Czasowniki modalne “will” i “would”, czyli wyrażenie zamiarów i prawdopodobieństwa
– will: wyraża przyszłe zdarzenie lub decyzję
– would: wyraża grzeczność lub prośbę, a także warunek. “Would” stanowi również odpowiednik “will”, kiedy odnosimy się do przeszłości
Czasowniki modalne “shall” i “should”, czyli wyrażanie sugestii, rady lub powinności
– shall: wyraża sugestię lub sugestywną prośbę
– should: wyraża sugestię, powinność, zalecenie lub radę
Czasowniki modalne “need” i “needn’t”, czyli wyrażenie potrzeby
– need wyraża potrzebę, konieczność zrobienia czegoś
– needn’t (przeczenie): wyraża brak potrzeby, konieczności zrobienia czegoś. Oznacza “nie musieć” i dlatego jest często parowane jako przeciwieństwo czasownika modalnego “must”.
Modal verbs i ich zastosowanie w angielskim. Stopień formalności oraz komunikacyjna grzeczność
Powyższe czasowniki modalne mają podobne, lecz nie takie same znaczenia. Oznacza to, że możemy ich używać wymiennie w niektórych kontekstach, ale poszczególne słowa będą mieć mocniejszy lub słabszy ładunek znaczeniowy. Mogą się również różnić stopniem formalności. Przykładowo “shall”, ‘would” i “could” są uznawane za grzecznościowy czasownik modalny. Właśnie dlatego prędzej usłyszysz pytanie “Could you open the window (czy możesz otworzyć okno)” na formalnym spotkaniu biznesowym, niż “can you open the window”?
Jak budować zdania z czasownikami modalnymi w angielskim? Sprawdź przykłady zdań twierdzących, pytań i przeczeń
Czasowniki modalne w angielskim ustawiamy w określonej pozycji w zdaniu. W zależności od tego, czy tworzymy zdanie oznajmujące, pytanie czy przeczenie, modal verbs zajmie inne miejsce w szeregu wszystkich wyrazów. Przykłady i konstrukcje zamieściliśmy poniżej, zobacz.
Twierdzenia z modal verbs
[Podmiot] + [czasownik modalny] + [bezokolicznik czasownika głównego] + [reszta zdania]
Przykłady:
– She can play the piano. (Ona umie grać na pianinie).
– He should study harder. (On powinien ciężej się uczyć).
– They will be here soon. (Oni będą tutaj niedługo).
Przeczenia z modal verbs
[Podmiot] + [czasownik modalny w formie przeczenia] + [bezokolicznik czasownika głównego] + [reszta zdania]
Przykłady:
– I can’t speak Spanish. (Nie umiem mówić po hiszpańsku).
– She must forget me. (Ona musi o mnie zapomnieć).
– He shouldn’t smoke in public. (On nie powinien palić publicznie).
Pamiętaj, że przeczenie możesz utworzyć w wersji pełnej (czasownik modalny + not, np. could not) lub skróconej (couldn’t).
Pytania z modal verbs
[Czasownik modalny] + [podmiot] + [bezokolicznik czasownika głównego] + [reszta zdania] + [?]
Przykłady:
– Can you swim? (Czy umiesz pływać?)
– Should I call you later? (Czy mogę zadzwonić do Ciebie później?)
– Will they come to the party? (Czy oni przyjdą na imprezę?)
Powtórka modal verbs przed egzaminem. Jak się do tego zabrać?
Czasowniki modalne warto przyswajać w kontekście znaczeniowym, parami – tak jak podzieliliśmy je wyżej. Dzięki temu można szybciej osadzić je w zdaniu – nawet jeśli na teście nie rozumie się poszczególnych słów zdania, to z dużym prawdopodobieństwem da się uchwycić kontekst, intencje czy jego cel. Zapamiętując modal verbs w parach, zawsze możesz użyć jednego ze słów z zestawienia, nawet jeśli drugie niefortunnie schowa się gdzieś w zakamarkach Twojej pamięci. Przyswajając czasowniki modalne w taki sposób, szansa na zaliczony test rośnie!
Czasowniki modalne w angielskim. Tabelka z formami podstawowymi i przeczeniami
Poniżej znajdziesz tabelkę z modal verbs i ich przeczeniami. Możesz ją wykorzystać do odświeżenia swojej wiedzy lub treningu z dzieckiem przed egzaminem. Na podstawie tabelki warto przygotować sobie pomocnicze fiszki – w sam jako metodę powtórki do testu. Tabelkę można również wydrukować, a zapamiętane czasowniki modalne – oznaczać ulubionym kolorem w symbolicznym geście zwycięstwa.
Czasownik modalny | Forma bezokolicznika | Przeszłość | Bezokolicznik w stronie biernej | Przeczenie |
can | can | could | be able to | cannot / can’t |
may | may | might | be allowed to | may not / might not |
must | must | had to / must have | have to / must be | must not / mustn’t |
should | should | should have | should be | should not / shouldn’t |
will | will | would | be going to | will not / won’t |
shall | shall | should / shall have | be supposed to | shall not / shan’t |
Uwaga: Zauważ, że czasowniki modalne nie mają form czasu przeszłego, z wyjątkiem 'must’, który ma przeszłą formę 'had to’ oraz 'must have’, używaną w wyrażeniu przypuszczeń o przeszłości.
Jak opanować czasowniki modalne?
Jest kilka prostych metod nauki, dzięki którym szybciej opanujesz czasowniki modalne.
Po pierwsze – stwórz fiszki. To małe karteczki (wydrukowane lub w wersji cyfrowej), które z jednej strony zawierają czasownik modalny, a z drugiej strony mają zapisane jego znaczenie wraz z przykładem zastosowania.
Po drugie – korzystaj z materiałów dostępnych w sieci. Szczególnie pomocne mogą się okazać filmy dostępne na YouTubie czy Tik Toku (a zwłaszcza te zamieszczone przez szkoły językowe albo native speakerów).
Po trzecie – czytaj przed snem. Możesz skorzystać z tradycyjnych książek do gramatyki lub specjalnych zeszytów ćwiczeń z ciekawymi historiami do uzupełniania. Nie lubisz czytać? Sięgnij po alternatywę, czyli audiobook. Pamiętaj jednak o kluczowej zasadzie, to jest systematyczności. To właśnie ona napędza postęp w zakresie językowych umiejętności.
A jeśli czujesz, że potrzebujesz dodatkowego wsparcia lub chcesz zweryfikować efekty samodzielnej nauki, skorzystaj z doświadczenia wyszkolonych tutorów lub native speakerów. Wybierz indywidualne lekcje angielskiego dla dzieci.
Ćwiczenia i testy z modal verbs
Mamy dla Ciebie kilka prostych ćwiczeń oraz test z wyborem właściwego modal verb z określonej puli. Niezależnie od tego, czy Twój poziom to angielski 6 klasy, czy może jeszcze inny, warto spróbować swoich sił! Rozwiąż go samodzielnie lub ze swoim dzieckiem w ramach sprawdzenia wiedzy i treningu przed egzaminem. Na sam koniec koniecznie zaznacz najtrudniejsze obszary – będą wskazówką, co jeszcze warto sobie utrwalić przed oficjalnym sprawdzianem. Powodzenia!
Ćwiczenia z czasowników modalnych
Dopasuj czasowniki modalne do poniższych zdań:
shouldn’t / can / will / must / might / can’t / should / might / will / must
- You ____ finish your homework before you play. (Musisz skończyć pracę domową, zanim zaczniesz się bawić).
- It’s sunny today, so it ____ rain. (Dzisiaj jest słonecznie, więc nie może padać.).
- If you study hard, you ____ pass the exam. (Jeśli będziesz się uczyć pilnie, na pewno zdasz egzamin).
- You ____ be tired after such a long day. (Musisz być zmęczony po tak długim dniu).
- I ____ go to the party, but I’m not sure yet. (Być może pójdę na przyjęcie, ale jeszcze nie jestem pewien).
- She ____ play the guitar really well. (Ona potrafi grać na gitarze naprawdę dobrze).
- You ____ eat so much candy, it’s not healthy. (Nie powinieneś jeść tyle słodyczy, to niezdrowe).
- If you want to go, you ____ ask your parents. (Jeśli chcesz iść, musisz zapytać swoich rodziców).
- It ____ cold tonight, so wear a warm jacket. (Może być zimno dziś wieczorem, więc załóż ciepłą kurtkę).
- I ____ buy a new bike next month. (Zamierzam kupić nowy rower w przyszłym miesiącu).