Scrolltop arrow icon
CTA background
Darmowa aplikacja do nauki angielskiego: zabawna, bezpieczna i skuteczna
Zainstaluj teraz
App store App store
Share
X share icon
25.11.2024
Time icon 10 min

Czasownik „to be” — ćwiczenia dla dzieci

Table of contents

Czasownik „to be” to jeden z najważniejszych czasowników w języku angielskim. To właśnie dzięki niemu możemy mówić o sobie, innych osobach, przedmiotach, miejscach, czy stanach emocjonalnych i fizycznych. Jest to czasownik, który pełni wiele funkcji w zdaniach – zarówno w czasie teraźniejszym, przeszłym, jak i przyszłym. Brzmi skomplikowanie? Bez obaw! Specjalnie dla Ciebie przygotowaliśmy trochę teorii i mnóstwo przykładów, ćwiczeń oraz wskazówek, które sprawią, że nauka tego czasownika stanie się prosta i przyjemna. 

Czasownik „to be” dla początkujących — ćwiczenia i teoria

W języku angielskim czasownik „to be” oznacza po prostu być. Używamy go do: 

Opisywania osób lub rzeczy:

  • I am a teacher. (Jestem nauczycielem.)
  • She is a girl. (Ona jest dziewczynką.)
  • I am a student. (Jestem uczniem.)
  • They are musicians. (Oni są muzykami.)
  • He is my brother. (On jest moim bratem.)
  • We are best friends. (Jesteśmy najlepszymi przyjaciółmi.)
  • It is a big book. (To jest duża książka.)
  • This is a red car. (To jest czerwony samochód.)
  • That is an old chair. (Tamto jest stare krzesło.)

Mówienia o stanie emocjonalnym lub fizycznym:

  • We are happy. (Jesteśmy szczęśliwi.)
  • He is tired. (On jest zmęczony.)
  • He is tall. (On jest wysoki.)
  • The weather is beautiful. (Pogoda jest piękna.)
  • We are hungry. (Jesteśmy głodni.)
  • They are excited. (Oni są podekscytowani.)
  • He is nervous. (On jest zdenerwowany.)
  • We are curious. (Jesteśmy ciekawi.)
  • I am scared of the dark. (Boję się ciemności.)
  • She is surprised by the gift. (Ona jest zaskoczona prezentem.)

Określania miejsca:

  • They are at school. (Oni są w szkole.)
  • I am in the garden. (Jestem w ogrodzie.)
  • She is at the park. (Ona jest w parku.)
  • They are on the playground. (Oni są na placu zabaw.)
  • He is in the kitchen. (On jest w kuchni.)
  • We are at home. (Jesteśmy w domu.)
  • The book is on the table. (Książka jest na stole.)
  • The toys are under the bed. (Zabawki są pod łóżkiem.)
  • I am in front of the house. (Jestem przed domem.)

Wskazywania wieku:

  • I am 10 years old. (Mam 10 lat.)
  • She is 8 years old. (Ona ma 8 lat.)
  • He is 12 years old. (On ma 12 lat.)
  • They are 7 years old. (Oni mają 7 lat.)
  • We are 9 years old. (My mamy 9 lat.)
  • My sister is 5 years old. (Moja siostra ma 5 lat.)
  • The cat is 2 years old. (Kot ma 2 lata.)
  • My parents are 40 years old. (Moi rodzice mają 40 lat.)
  • You are 11 years old. (Ty masz 11 lat.)

Tworzenie pytań z czasownikiem „to be”

Aby utworzyć pytanie, stawiamy czasownik „to be przed podmiotem (osobą lub rzeczą, o której mówimy).

Tak to zrobisz: 

  • Am/Is/Are + podmiot + reszta zdania?

Zanim przejdziemy do zadań z „to be” po angielsku, skupmy się jeszcze chwilę na teorii i poznajmy nieco więcej przykładów:

  1. Are you happy? (Czy jesteś szczęśliwy?)
  2. Is she your friend? (Czy ona jest twoją przyjaciółką?)
  3. Are they at school? (Czy oni są w szkole?)
  4. Is it a sunny day? (Czy jest słoneczny dzień?)
  5. Am I late? (Czy jestem spóźniony?)
  6. Are we ready? (Czy jesteśmy gotowi?)
  7. Is he a good student? (Czy on jest dobrym uczniem?)
  8. Are you at home? (Czy jesteś w domu?)
  9. Is this your dog? (Czy to jest twój pies?)
  10. Are the books on the table? (Czy książki są na stole?)

Tworzenie przeczeń z czasownikiem „to be”

Aby utworzyć przeczenie, dodajemy słowo not po czasowniku to be.

Zrobisz to w ten sposób: 

  • Podmiot + am/is/are + not + reszta zdania.

Przykłady przeczeń:

  1. I am not tired. (Nie jestem zmęczony.)
  2. She is not a teacher. (Ona nie jest nauczycielką.)
  3. They are not in the park. (Oni nie są w parku.)
  4. He is not happy. (On nie jest szczęśliwy.)
  5. We are not late. (Nie jesteśmy spóźnieni.)
  6. It is not raining. (Nie pada deszcz.)
  7. I am not at school. (Nie jestem w szkole.)
  8. You are not ready. (Nie jesteś gotowy.)
  9. She is not my sister. (Ona nie jest moją siostrą.)
  10. They are not here. (Oni nie są tutaj.)

Czasownik „to be” w czasie przeszłym

Czasownik „to be w czasie przeszłym (Past Simple) pozwala nam mówić o tym, co się wydarzyło, jak ktoś się czuł, gdzie był lub jaki stan rzeczy istniał w przeszłości. W przeciwieństwie do form czasu teraźniejszego (am, is, are), w czasie przeszłym mamy tylko dwie formy:

  • was (dla liczby pojedynczej: I, he, she, it),
  • were (dla liczby mnogiej: we, you, they).

1. Tworzenie zdań twierdzących

W zdaniach twierdzących czasownik to be w przeszłości pozostaje na swoim miejscu, po podmiocie.

Wygląda to tak: 

  • Podmiot + was/were + reszta zdania.

Przykłady zdań twierdzących:

  1. I was at the park yesterday. (Byłem wczoraj w parku.)
  2. She was very happy. (Ona była bardzo szczęśliwa.)
  3. He was a great student. (On był świetnym uczniem.)
  4. It was a sunny day. (To był słoneczny dzień.)
  5. We were at home last night. (Byliśmy wczoraj wieczorem w domu.)
  6. You were amazing in the game. (Byłeś niesamowity w grze.)
  7. They were friends when they were kids. (Byli przyjaciółmi, kiedy byli dziećmi.)
  8. The dog was outside. (Pies był na zewnątrz.)
  9. The books were on the shelf. (Książki były na półce.)
  10. I was late for school. (Byłem spóźniony do szkoły.)

2. Tworzenie zdań przeczących

Aby utworzyć przeczenie w czasie przeszłym, dodajemy not po czasowniku was lub were.

Robimy to tak: 

  • Podmiot + was/were + not + reszta zdania.

Przykłady zdań przeczących:

  1. I was not at school yesterday. (Nie byłem wczoraj w szkole.)
  2. She was not tired after the trip. (Ona nie była zmęczona po wycieczce.)
  3. They were not in the garden. (Oni nie byli w ogrodzie.)
  4. We were not ready for the test. (Nie byliśmy gotowi na test.)
  5. He was not a doctor. (On nie był lekarzem.)
  6. The weather was not good. (Pogoda nie była dobra.)
  7. You were not late. (Nie byłeś spóźniony.)
  8. The cat was not on the bed. (Kot nie był na łóżku.)
  9. We were not at the zoo. (Nie byliśmy w zoo.)
  10. I was not afraid. (Nie bałem się.)

3. Tworzenie pytań

W pytaniach przestawiamy was lub were przed podmiot.

Budowa zdań wygląda następująco: 

  • Was/Were + podmiot + reszta zdania?

Przykłady pytań:

  1. Was she at the cinema? (Czy ona była w kinie?)
  2. Were they happy yesterday? (Czy oni byli wczoraj szczęśliwi?)
  3. Was it cold in the morning? (Czy rano było zimno?)
  4. Were you at the park? (Czy byłeś w parku?)
  5. Was he your teacher? (Czy on był twoim nauczycielem?)
  6. Were we on time? (Czy byliśmy na czas?)
  7. Was I wrong? (Czy się myliłem?)
  8. Were the children at school? (Czy dzieci były w szkole?)
  9. Was the dog hungry? (Czy pies był głodny?)
  10. Were the books on the table? (Czy książki były na stole?)

Zapisz swoje dziecko na zajęcia z angielskiego!

Chcesz, aby Twoje dziecko z łatwością opanowało podstawy języka angielskiego i rozwinęło swoje umiejętności? Warto zacząć już teraz z Novakid! Pomożemy Twojemu dziecku w nauce angielskiego bez względu na to, na jakim poziomie zaawansowania się ono znajduje. Dostosowujemy materiał do każdego ucznia i dbamy o to, aby nauka była nie tylko przyjemna, ale także efektywna! 

Dlaczego warto?

  • Twoje dziecko nauczy się mówić pełnymi zdaniami, zadawać pytania i wyrażać swoje myśli po angielsku.
  • Zajęcia prowadzone w formie zabawy sprawią, że nauka stanie się prawdziwą przygodą.
  • Nauczymy Twoje dziecko pewności siebie w mówieniu po angielsku, co zaprocentuje zarówno w szkole, jak i w codziennym życiu.
  • Dbamy o przyjazną atmosferę, która motywuje dzieci do nauki i buduje ich językowe kompetencje.

Zapraszamy już teraz na bezpłatną lekcję próbną, podczas której przekonasz się, jak przebiegają zajęcia i jak szybko Twoje dziecko może zauważyć pierwsze efekty nauki. 

Czasownik „to be” ćwiczenia dla klasy 4 

Uczęszczasz do 4 klasy szkoły podstawowej i szukasz ćwiczeń z odmiany czasownika „to be”? Przed Tobą quiz, który pozwoli Ci sprawdzić swoją wiedzę! 

Bezpłatna aplikacja Novakid: Zaledwie 15 minut dziennie wystarczy
Biegły angielski na wyciągnięcie ręki
Dowiedz się więcej

Ćwiczenie 1

Wstaw odpowiednią formę czasownika „to be” w czasie teraźniejszym (Present Simple)

  1. She ___ a teacher. (jest nauczycielką)
  2. They ___ in the garden. (są w ogrodzie)
  3. I ___ happy today. (jestem szczęśliwy)
  4. It ___ not raining now. (nie pada)
  5. You ___ very kind. (jesteś bardzo miły)
Odpowiedzi Arrow icon
  1. is 
  2. are
  3. am
  4. is
  5. are

Ćwiczenie 2

Tworzenie przeczeń w czasie teraźniejszym (Present Simple)

Zamień zdania twierdzące na przeczenia.

  1. He is my friend. → ___
  2. We are at school. → ___
  3. She is a good singer. → ___
  4. They are in the park. → ___
  5. I am ready. → ___
Odpowiedzi Arrow icon
  1. He is not my friend.
  2. We are not at school.
  3. She is not a good singer.
  4. They are not in the park.
  5. I am not ready.

Ćwiczenie 3

Wstaw odpowiednią formę czasownika „to be” w czasie przeszłym (Past Simple)

  1. I ___ at the cinema yesterday. (byłem w kinie)
  2. They ___ not at home last night. (nie byli w domu)
  3. She ___ very tired after the trip. (była bardzo zmęczona)
  4. We ___ on time for the meeting. (byliśmy na czas)
  5. The weather ___ beautiful last weekend. (pogoda była piękna)
Odpowiedzi Arrow icon
  1. was
  2. were 
  3. was
  4. were
  5. was

Ćwiczenie 4

Tworzenie pytań z czasownikiem „to be”

Utwórz pytania na podstawie podanych zdań.

  1. You are at school. → ___
  2. They were happy. → ___
  3. She is your sister. → ___
  4. I am late. → ___
  5. It was a sunny day. → ___
Odpowiedzi Arrow icon
  1. Are you at school?
  2. Were they happy?
  3. Is she your sister?
  4. Am I late?
  5. Was it a sunny day?
Oceń ten post

Leave a comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują Zasady ochrony prywatności Google i Warunki korzystania z usługi

Questions and answers

✓ Nauka w Novakid odbywa się w całości po angielsku: dzięki temu dziecko szybko przyzwyczaja się do komunikacji bez użycia swojego języka ojczystego.

✓ Uczymy w przyjaznej dzieciom formie zabawy, poprzez komiksy, mini-gry i wirtualne wycieczki, bez ocen, tabel gramatycznych i nudnych ćwiczeń.

✓ Program nauki dla dzieci dostosowujemy do ich potrzeb i poziomu. Co kilka zajęć nauczyciel sprawdza poczynione postępy i albo poświęca dodatkową lekcję na utrwalenie materiału, albo przechodzi do następnego tematu.

✓ Nauczyciel poświęca dziecku 100% uwagi. Lektor koryguje wymowę i tłumaczy trudniejsze zagadnienia tyle razy, ile trzeba.

✓ Dla Twojej wygody umieściliśmy wszystko w jednym miejscu: platformę edukacyjną, plan zajęć, zadania domowe i biblioteczkę przydatnych materiałów do nauki języka dla dzieci, bez potrzeby kupowania podręczników czy ściągania dodatkowych programów.

Sesja trwa około 40 minut: 5 minut rozgrzewki i ćwiczeń powtórkowych + 25 minut aktywnej praktyki językowej z nauczycielem + 10 minut uzupełniających gier edukacyjnych w celu utrwalenia materiału.

W trakcie lekcji angielskiego online uczeń i nauczyciel używają wirtualnej tablicy z kolorowymi slajdami, filmikami i grami. Jeśli dziecko nie od razu wszystko rozumie, nauczyciel wyjaśnia za pomocą mimiki i gestów. Za wykonane zadania nagradza dziecko gwiazdkami. Po zajęciach nauczyciel zostawia na koncie rodzica komentarz i zadaje pracę domową; wszystko odbywa się w sposób przystępny i przyjazny.

Do udziału w lekcji próbnej angielskiego dla dzieci potrzebne Wam będą: spokojne miejsce i komputer stacjonarny lub laptop ze stabilnym łączem internetowym.

📵 WAŻNE: Nie zalecamy korzystania ze smartfona: mały ekran utrudnia dziecku wykonywanie zadań w trakcie zajęć. Zaloguj się na konto rodzica na 15-20 minut przed rozpoczęciem lekcji.

✓ Wykonaj test sprzętu.

✓ Obejrzyj razem z dzieckiem wideo wizytówkę nauczyciela i film wprowadzający o nadchodzącej lekcji.

✓ Gotowe! Przed Wami 25 minut świetnej zabawy i nauki ze wspaniałym nauczycielem!

Redactor's choice
You might also like
Choose a language
Down arrow icon
Argentina Brazil Chile Czech Republic Denmark Finland France Germany Global English Global العربية Greece Hungary India Indonesia Israel Italy Japan Malaysia Netherlands Norway Poland Portugal Romania Russia Slovakia South Korea Spain Sweden Turkey
Cookie icon
Używamy plików cookie, aby poprawić komfort korzystania z naszej witryny. Korzystając z naszej strony internetowej wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies w Twojej przeglądarce.