Scrolltop arrow icon
Prop 1 Prop 2
Chcesz, aby Twoje dziecko było dwujęzyczne? ✌Zapisz się na bezpłatną lekcję próbną!
CTA background
Zarezerwuj najlepsze lekcje angielskiego dla Twojego dziecka
SPRÓBUJ ZA DARMO
Udostępnij
X share icon
15.10.2024
Time icon 7 min

Nowe wzorce korzystania z ekranów wśród dzieci: wnioski z badania Novakid

Spis treści

Przeprowadzone przez nas badanie wskazuje na kluczowe zmiany we wzorcach korzystania z urządzeń ekranowych przez dzieci

Czas spędzany przez dzieci przed ekranami urządzeń, takich jak telefony, tablety i komputery jest stale przedmiotem szerokiej dyskusji. Przeprowadziliśmy w tym zakresie badanie, do którego zaprosiliśmy m.in. rodziców naszych uczniów z Polski. 

Ujawniło ono istotne zmiany w sposobie korzystania z technologii przez dzieci w wieku 4-12 lat, a także wykazało interesujące tendencje, które wyraźnie zaznaczyły się w ciągu zaledwie dwóch lat od pierwotnego badania w tym zakresie, przeprowadzonego w 2022 roku.

W badaniu przeanalizowano dane z 15 krajów, w tym z Polski, w sumie od ponad 5000 rodzin, mających dzieci w wieku od 4 do 12 lat. Zebrane informacje pozwoliły porównać nawyki dotyczące czasu spędzanego przed ekranem w latach 2022 i 2024. Rodzice zostali poproszeni o podanie, ile czasu ich dzieci poświęcają na różne aktywności przed ekranami, wyrażenie swoich opinii na ten temat oraz wskazanie sposobów, które ich zdaniem pomagają skutecznie zarządzać tym czasem.

Rosnąca popularność nauki online

Nie jest tajemnicą, że dzieci spędzają przed ekranami urządzeń coraz więcej czasu, dlatego tak ważne jest zachęcanie ich do spożytkowania go w rozwijający sposób. Wśród najpopularniejszych aktywności online – nauki, oglądania kreskówek i bajek oraz grania w gry online – najbardziej zaskakującym i rokującym odkryciem jest wzrost czasu spędzanego przez dzieci przed ekranem na aktywnościach związanych z edukacją. Odsetek rodziców deklarujących to, że ich dzieci spędzają w ten sposób ponad 6h tygodniowo wzrósł w ciągu zaledwie dwóch lat z poziomu 4% aż do 33%. W 2022 r. większość rodziców (68%) twierdziła, że ich dzieci spędzały na nauce online mniej niż dwie godziny tygodniowo. W 2024 r. najliczniejszą grupę (40%) stanowili rodzice deklarujący, że ich dzieci  poświęcają na naukę przed ekranami między 3 a 6 godzin tygodniowo. Jest to najbardziej optymalna ilość czasu, ponieważ pozwala ona utrzymać odpowiedni poziom entuzjazmu wśród dzieci, które traktują naukę jak rodzaj zabawy. 

Rosnące wykorzystanie ekranów do celów edukacyjnych wskazuje na pozytywny trend w kierunku wykorzystania technologii do nauki. Jako pionier w nauczaniu języka angielskiego online jako drugiego języka dla dzieci w wieku od 4 do 12 lat, notujemy stabilny wzrost liczby klientów.

Naszym celem jest dalszy rozwój platformy, która pomoże dzieciom maksymalnie wykorzystać czas spędzony przed ekranem do nauki i rozwoju. Staramy się stale urozmaicać dzieciom poznawanie języka angielskiego, na przykład dodając do swoich regularnych programów zajęcia online z native speakerami. W 2024 r. obsługiwaliśmy już ponad 550 000 klientów – powiedział Max Azarov, dyrektor generalny i współzałożyciel Novakid. – Połączenie gier edukacyjnych, zabawnej platformy do samodzielnej nauki, lekcji online i grupowych zajęć konwersacyjnych to sposób na to, aby następne pokolenie dzieci uczących się języka angielskiego mogło w pełni “zanurzyć się” w jego poznawaniu -dodał Azarov. 

Czas przed ekranem a nauka online

Przeprowadzone przez nas badanie wskazuje na to, że ponad 50% rodziców zauważa pozytywny wpływ używania technologii w celach edukacyjnych. 

Korzyści płynące z nauki online

Wielu rodziców zauważa bezpośrednie korzyści płynące z edukacji online. Niemal 50% z nich zaznacza, że dzięki dostępowi do Internetu, szerokiej bazy materiałów i pomocy nauczycieli dziecko ma zapewnione optymalne warunki do nauki. Wiadomo również, że w przypadku poznawania nowego materiału, jednym z najważniejszych warunków w skutecznej edukacji jest systematyczność oraz częsty kontakt z potrzebnymi materiałami. Potwierdza to 42% rodziców, którzy doceniają w aplikacjach edukacyjnych możliwość powrotu do przerabianych treści tak często, jak jest to dziecku potrzebne. Istotnym czynnikiem jest też kwestia oszczędności i praktyczności, ponieważ 32% rodziców uważa, że zajęcia online pomagają im w ograniczeniu kosztów dojazdów oraz czasu. Nauka zdalna niesie za sobą wiele korzyści w różnych obszarach, więc warto rozważyć ją nawet w przypadku jednego przedmiotu szkolnego czy języka.

A co z innymi aktywnościami?

W przeciągu dwóch lat wzrosła jednak również liczba dzieci, które spędzają przed ekranem długie godziny (ponad 6h tygodniowo) na oglądaniu bajek, kreskówek czy innych form wideo. Odsetek ten wzrósł z 16% aż do 34%. Rodzice, którzy zadeklarowali, że ich pociechy spędzają na bajkach od 7-10 godzin tygodniowo, stanowią 28% badanych. 46% wszystkich ankietowanych sądzi, że ich dziecko spędza generalnie za dużo czasu na tej aktywności.

Pierwsza lekcja jest darmowa!
Twoje dziecko pokocha angielski!

Balans to podstawa

Myśląc o czasie ekranowym nasuwa się kluczowe pytanie: ile czasu dziecko może spędzać przed ekranem telefonu i na co może tam trafić? Obawy rodziców koncentrują się głównie na bezpieczeństwie dziecka w trakcie korzystania z Internetu oraz szkodliwych treściach, na które może się w nim natknąć. 

W obecnym czasie coraz więcej rodziców zauważa u swoich dzieci problem zbyt długiego korzystania z urządzeń podłączonych do Internetu, co może w niedługim czasie doprowadzić nawet do uzależnienia. Aż 53% ankietowanych zaznaczyło, że ich pociechy spędzają na grach komputerowych (nieedukacyjnych) o wiele za dużo czasu. Podobny odsetek (46%) dotyczy również oglądania w sieci kreskówek, bajek oraz innych form wideo. Te wyniki mogą być alarmujące w kontekście prawidłowego rozwoju u dzieci, dlatego tak ważne jest kontrolowanie zarówno czasu spędzanego przed ekranem, jak i samych treści pochłanianych przez najmłodszych użytkowników Internetu.

Zaufanie czy kontrola? – Sposoby zarządzania czasem spędzanym przed ekranem

Rosnący trend spędzania czasu przed ekranem wzmacnia znaczenie monitorowania przez rodziców tego, z jakimi treściami ich pociecha ma styczność w trakcie korzystania z sieci. Rodzice chcą wiedzieć, w co i jaki sposób angażują się ich dzieci przed ekranami swoich telefonów i urządzeń. W jaki sposób to kontrolować? 67% z nich odpowiedziało w ankiecie, że zawarcie z dzieckiem umowy jest najlepszą metodą. Niektórzy decydują się na ustawienie minutnika lub stopera (13%), a jeszcze inna część rodziców – na dedykowane aplikacje dla rodziców (30%). 

Rozrywka ponad naukę, czyli jak połączyć przyjemne z pożytecznym

Wielu rodziców obwinia gadżety oraz nowinki technologiczne o wszelkie trudności w rozwoju ich dzieci. Eksperci twierdzą natomiast, że połączenie nauki z zabawą jest bardzo korzystne, ponieważ może rozbudzić w dzieciach iskrę kreatywności oraz zwiększyć ich motywację.

Rodzice uwzględnieni w badaniu raczej skłaniają się w kierunku pozytywnego wpływu czasu spędzanego przed ekranem na ich dzieci, jeśli jest to częścią ich edukacji. Ponad połowa rodziców (54%) uważa, że nauka online wpływa korzystnie na uczenie się ich dziecka.

Widzimy przyszłość skoncentrowaną na zabawnych treściach edukacyjnych i uczynienia z nauki gry – mówi Max Azarov. Program Novakid wykorzystuje gry, historie, komiksy, filmy i piosenki, dzięki czemu dzieci mogą uczyć się nawet tego nie zauważając. Ponadto jest to świetne rozwiązanie dla rodziców, ponieważ nie muszą się martwić o motywację swoich dzieci! – dodał Azarov. 

Gry online – czy mogą być wykorzystywane do edukacji?

W kategorii zadań edukacyjnych, do których dzieci wykorzystują urządzenia cyfrowe znaczącą popularność zdobyły gry online. Jest to spowodowane możliwością połączenia ze sobą zabawy oraz elementów dydaktycznych.

Nasze badanie ujawniło, że znaczący procent czasu przeznaczonego na naukę przed ekranem pochodzi z aplikacji oraz gier edukacyjnych (52%). Lekcje online odpowiadają tylko za 34%. Oznacza to, że dzieci spędzają więcej czasu na czytaniu lub odrabianiu zadań domowych (37%) niż na samych lekcjach online (34%). To pokazuje, że połączenie nauki z zabawą przyciąga uwagę dużej ilości młodych ludzi. Z tego powodu coraz więcej nauczycieli próbuje wykorzystywać gry lub odpowiednie aplikacje, aby zachęcić dzieci do zaangażowania się w poznawanie języka angielskiego. 

W aplikacjach służących do nauki online drzemie naprawdę duży potencjał. Dają one dzieciom dostęp do zajęć, które pozwalają im na wykorzystanie ich nieskończonych pokładów kreatywności i ciekawości świata. Zajęcia oparte na grach, filmach, rysowaniu, śpiewaniu czy  rozmowie z nauczycielem oraz rówieśnikami z całego świata zachęcają uczniów do aktywnego uczestnictwa w lekcjach języka angielskiego. Nasi nauczyciele skupiają się na ważnych dla dziecka tematach, które nie tylko rozwijają jego słownictwo, ale również poszerzają jego horyzonty. – mówi Max Azarov.

 

Pomimo tego, że zalety nauki online są powszechnie jasne, Azarov zachęca rodziców do monitorowania aktywności online ich dzieci oraz bycia świadomym zagrożeń, jakie mogą na nie czyhać. Dzięki temu wpływ czasu przed ekranem na dzieci jest dla nich pozytywny i rozwijający. Należy jednak pamiętać, o tym ile czasu dzieci mogą spędzać przed ekranami telefonu lub komputera.

Edukacja online – czy warto spróbować?

Niemal 65% badanych twierdzi, że chętnie poleciliby edukację online innym rodzicom, którzy szukają dla swojego dziecka ciekawej alternatywy dla tradycyjnej nauki z książek i podręczników. Wynik ten potwierdza, że nie powinniśmy obawiać się technologii w kontekście edukacji wśród dzieci, ponieważ otwiera ona zupełnie nowe drzwi do poznawania świata i rozwijania ich ciekawości.

Oceń ten post

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują Zasady ochrony prywatności Google i Warunki korzystania z usługi

Redactor's choice
Gramatyka
Słownictwo
Edukacja dziecka
You might also like
Wybierz język
Down arrow icon
Argentina Brazil Chile Czech Republic Denmark Finland France Germany Global English Global العربية Greece Hungary India Indonesia Israel Italy Japan Malaysia Netherlands Norway Poland Portugal Romania Russia Slovakia South Korea Spain Sweden Turkey
Cookie icon
Używamy plików cookie, aby poprawić komfort korzystania z naszej witryny. Korzystając z naszej strony internetowej wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies w Twojej przeglądarce.