10 najczęstszych błędów w nauce języka angielskiego i jak ich unikać
- Dlaczego warto unikać błędów w nauce języka angielskiego?
- 10 najczęstszych błędów w nauce języka angielskiego
- Jak uniknąć błędów w nauce języka angielskiego?
Materiały do nauki języka angielskiego są niezliczone i łatwo dostępne online, często za darmo. To jednak za mało, aby uczyć się skutecznie. Przyswajanie nowego języka to złożony proces wykraczający daleko poza pamięciowe opanowanie słownictwa. Łatwo o błędy, które spowolnią naukę i staną się przyczyną frustracji. Możesz ich jednak uniknąć. Poznaj 10 najczęściej popełnianych błędów w podejściu do nauki języka angielskiego i dowiedz się, jak do nich nie dopuścić.
Dlaczego warto unikać błędów w nauce języka angielskiego?
Odpowiednie podejście do nauki języka angielskiego pozwala uczyć się szybko, efektywnie i z przyjemnością. Wiele osób popełnia jednak błędy, które nie tylko pozbawiają radości ze zdobywania nowych umiejętności, ale też niosą wiele negatywnych skutków, takich jak m.in.:
- trudności w zapamiętywaniu i szybkie zapominanie
- brak umiejętności mówienia mimo biernej znajomości języka
- spadki motywacji
- trudności w rozumieniu użytkowników języka angielskiego mimo umiejętności czytania i pisania
- niskie tempo nauki, powolne postępy
- niechęć do nauki.
Jeśli nauka angielskiego przychodzi Ci z trudem, zmuszasz się do niej, uczysz się wiele miesięcy, a efekty są marne, być może popełniasz 1 z 10 błędów. Taka świadomość będzie pierwszym krokiem do skuteczniejszej nauki, która będzie Cię kosztowała mniej wysiłku, a przyniesie więcej satysfakcji. Sprawdź, czy któryś z tych błędów brzmi znajomo. Podpowiemy, jak go wyeliminować.
10 najczęstszych błędów w nauce języka angielskiego
Niżej znajdziesz 10 błędów w nauce angielskiego, które ograniczają postępy i odbierają frajdę z poznawania nowego języka.
-
Nauka słówek bez kontekstu
Uczysz się słówek, wkuwając je na pamięć z listy? To błąd! Taka metoda jest żmudna, nudna i mało efektywna. Przyniesie niewielkie rezultaty i wzbudzi niechęć do nauki.
Obce słowa bez kontekstu są dla mózgu trudno przyswajalną abstrakcją. Zmienia się to jednak diametralnie, gdy słówka pojawiają się w otoczeniu językowym (np. w zdaniu) albo w jakiejś sytuacji (np. podczas rozmowy nt. filmu, który oglądałeś wczoraj).
Aby uniknąć tego błędu, nie ucz się słówek, lecz zdań. W ten sposób za jednym zamachem poznajesz nowe wyrazy i utrwalasz znajomość konstrukcji. Możesz także mówić je na głos, ćwicząc wymowę.
Przykład: zamiast zapamiętywać słówko run, ucz się całej frazy: He runs every morning.
Możesz również skorzystać z metody full sentence learning. Jak piszą twórcy aplikacji do nauki języków Taalhammer:
Nauka pełnymi zdaniami jest najbardziej efektywnym sposobem na opanowanie języka. Wykorzystuje naturalną zdolność do zapamiętywania całych fraz i zdań, pomaga rozwinąć intuicję językową, zupełnie jak w języku ojczystym.
Porównanie do języka natywnego jest trafne. Dziecko, ucząc się mówić, nie przyswaja pojedynczych słówek, lecz poznaje je w różnych kontekstach, co daje pełniejsze rozumienie jego znaczenia oraz umiejętność zastosowania w różnych sytuacjach. Możesz robić podobnie, ucząc się angielskiego.
-
Skupianie się tylko na gramatyce i zaniedbywanie mówienia
Uczysz się gramatyki, robisz ćwiczenia, ale unikasz mówienia i nie trenujesz poprawnej wymowy? Ten błąd sprawi, że w realnej sytuacji komunikacyjnej możesz czuć blokadę i zrezygnować z rozmowy albo poprzestać na prostych konstrukcjach, mimo że w teorii znasz angielską gramatykę znacznie lepiej.
Podstawową funkcją języka jest komunikacja, a najważniejszą umiejętnością językową jest mówienie, bez którego nie ma komunikacji. Ucząc się głównie gramatyki, chybiasz celu nauki.
Aby uniknąć tego błędu, spróbuj praktykować thinking in English – myślenie po angielsku. Polega ono na tym, że opisujesz w myślach to, co robisz. Unikaj przy tym myślenia po polsku, a następnie oddawania tego po angielsku.
Aby ćwiczyć mówienie, możesz sięgnąć też po aplikacje do rozmów, jak np. Tandem, italki czy HelloTalk. Możesz także poszukać partnera do konwersacji na jednej z grup na Facebooku poświęconych wspieraniu się w nauce języka obcego.
-
Strach przed popełnianiem błędów
Wiele osób boi się, że, mówiąc po angielsku, popełnią błąd i się ośmieszą. Przez to mówią rzadko, niechętnie i ograniczają się do prostych struktur językowych. Taki język brzmi sztywno, i odbiera komunikacji swobodę. Postawa, w której za wszelką cenę chcesz uniknąć pomyłki językowej, działa jak hamulec dla Twojego postępu w nauce angielskiego, zwłaszcza dla płynności wymowy. Paradoksalnie: chcąc uniknąć błędu, popełniasz jeszcze większy błąd, który dużo Cię kosztuje i niweczy pracę wkładaną w naukę.
Jak uniknąć tego błędu? Przyjmij, że potknięcia są naturalnym elementem procesu uczenia się. Celem nie jest perfekcyjne i zawsze poprawne mówienie, lecz bycie zrozumianym przez drugą osobę. Zauważ, że native speakerzy, czy to polscy, czy angielscy, nie posługują się językiem bezbłędnie. Nikt tego nie oczekuje ani nie potrzebuje w codziennych sytuacjach.
-
Brak systematyczności
Systematyczność jest ważna w przypadku nauki każdego przedmiotu, ale przy opanowywaniu obcego języka jest wręcz krytyczna. Nieregularne odstępy w nauce, po których następuje pospieszne nadganianie zaległości, zakłóca procesy zapamiętywania. Mało zostaje w głowie, a dużo z niej wypada.
Jeśli chcesz lepiej przyswajać angielski i na dłużej zachowywać struktury językowe oraz słówka w pamięci, ucz się codziennie po trochu. Zamiast 3 godzin raz w tygodniu poświęć na naukę języka 20 minut dziennie. Małe kroki zaprowadzą Cię znacznie dalej. Łatwiej też będzie wpasować angielski w swój plan dnia. Wybierz porę i zarezerwuj czas na przyswojenie nieco materiału. Dodatkową korzyścią będzie nawyk nauki języka, który wypracujesz. Dzięki niemu kolejne sesje z angielskim przyjdą Ci łatwo i naturalnie jak mycie zębów.
Mamy fantastyczny prezent dla Ciebie i dla Twojego dziecka!
Magiczna książeczka z opowiadaniami w dwóch językach
-
Zbyt duża koncentracja na czytaniu i pisaniu, a za mała na słuchaniu
Uczysz się gramatyki i słówek? To dobra baza, ale nie wystarczy do sprawnej komunikacji. Sprawdź, czy nie zaniedbujesz słuchania!
Angielski brzmi specyficznie, ma też wiele odmian i jest używany przez ok. 1,7 miliarda ludzi na świecie. Osłuchanie się z nim w różnych wariantach jest bardzo ważne dla zrozumienia rozmówcy. Zupełnie inaczej po angielsku mówi Szkot, a inaczej Hindus.
Jeśli chcesz sprawnie rozmawiać po angielsku, słuchanie powinno stać się stałym elementem Twojego programu nauki. Słuchaj podcastów, audiobooków, oglądaj filmy z napisami, nie z lektorem czy dubbingiem. Jeśli potrzebujesz tutoriala albo nieco rozrywki na YouTube, sprawdź materiały zagraniczne. Urozmaicaj słuchane treści pod kątem akcentów. Zapoznawaj się z brytyjskim, amerykańskim, ale też np. australijskim.
-
Korzystanie tylko z jednej metody nauki
Uczysz się angielskiego z książek czy z aplikacji? A może oglądasz seriale po angielsku? Każda z tych metod jest dobra, pod warunkiem że łączysz ją z innymi. Częstym błędem jest korzystanie z tylko jednego sposobu nauki. To sprawia, że opanowujesz np. tylko mówienie, ale nie czytanie. W ten sposób ograniczasz też skuteczność przyswajania wiedzy. Nauka języka wymaga różnorodnych bodźców i form: czytania, pisania, rozmów, słuchania, myślenia.
Aby uniknąć tego błędu, łącz metody nauki. Korzystaj np. z podręczników, aplikacji, filmów i konwersacji. Przeplataj te formy i obserwuj, która z nich sprawdza się najlepiej w Twoim przypadku. Eksperymentowanie z różnymi metodami nie tylko pozwoli Ci znaleźć te, które sprawiają Ci najwięcej radości, ale też urozmaici proces nauki.
-
Przeskakiwanie między poziomami nauki lub tkwienie w jednym poziomie
Umiesz nieco z poziomu A2, trochę z poziomu B1, ale masz poczucie, że brakuje Ci zupełnych postaw z A1? To efekt przeskakiwania między poziomami. W ten sposób tworzysz luki w wiedzy, które spowalniają naukę i utrudniają wskoczenie na wyższy poziom obiema nogami.
Jest też druga strona medalu – długie tkwienie na niskich poziomach języka, mimo że są już opanowane, z obawy przed nowymi, trudniejszymi wyzwaniami. W ten sposób nie posuniesz się do przodu z umiejętnością posługiwania się językiem angielskim.
Jak uniknąć tych błędów? Ucz się stopniowo. Nie pomijaj zagadnień, które sprawiają Ci trudność lub Cię nudzą – brak tej wiedzy na pewno odbije się negatywnie na przyszłej nauce. Zadbaj o solidne podstawy, zanim przejdziesz dalej. Regularnie testuj swój poziom znajomości angielskiego.
-
Brak zanurzenia w języku
Chodzisz na lekcje, odbywasz kursy angielskiego, ale na co dzień w ogóle nie masz styczności z tym językiem? Możesz wycisnąć znacznie więcej z wiedzy przyswajanej na lekcjach, jeśli połączysz je z imersją językową, czyli zanurzeniem w języku. Brak obcowania na co dzień z angielskim to błąd, który opóźnia Twoje postępy.
Aby uczyć się szybciej, otocz się językiem angielskim. Oglądaj i słuchaj treści obcojęzycznych, zmień język urządzeń i aplikacji na angielski. Wykorzystuj okazje do mówienia i pisania po angielsku. Możesz np. uczestniczyć w anglojęzycznych forach.
-
Niezrozumienie własnego stylu nauki
Jesteś wzrokowcem, słuchowcem czy kinestetykiem? Jeśli nie wiesz, odbierasz sobie możliwość bardzo skutecznej i zgodnej z Tobą nauki. Być może jesteś słuchowcem, a uczysz się z fiszek, nie wykorzystując ogromnego potencjału, jaki czeka na Ciebie w słuchaniu audiobooków po angielsku.
Poznaj swój styl nauki. To pozwoli Ci dobrać metody dostosowane do naturalnych predyspozycji i dominującej modalności pamięci. Oto propozycje technik nauki języka obcego dla poszczególnych stylów nauki:
- Wzrokowcy – fiszki, kolorowe notatki.
- Słuchowcy – podcasty, audiobooki.
- Kinestetycy – gry językowe, nauka przez ruch.
-
Brak wyznaczania sobie celów językowych
Po co uczysz się angielskiego? Jeśli nie umiesz odpowiedzieć na to pytanie, nauka przyjdzie Ci z większym trudem, motywacja będzie kapryśna i możliwe, że po pewnym czasie zarzucisz lekcje angielskuego zupełnie. Dlaczego? Bo nie znasz celu, dla którego poświęcasz czas i energię.
Aby mieć silniejszą motywację, wyznacz sobie cel nauki. Pomocna będzie tu metoda SMART. To skrót od: specific, measurable, achievable, relevant, time-bond, co oznacza: konkrety, mierzalny, osiągalny, realistyczny i określony w czasie. Istotne jest też, aby cel był powiązany z tym, co dla Ciebie ważne. Idealnie, jeśli wspiera lub dopełnia inne Twoje cele, np. długo planowaną wycieczkę zagraniczną albo zmianę pracy na lepiej płatną.
Przykładowe cele SMART mogą brzmieć:
- Za 3 miesiące chcę zamówić kawę po angielsku bez stresu.
- Za pół roku zdobędę certyfikat językowy.
- W ciągu roku opanuję język branżowy i zawalczę o lepsze stanowisko w firmie.
Jak uniknąć błędów w nauce języka angielskiego?
Wszystkich wyżej wymienionych błędów możesz łatwo uniknąć i zastąpić je technikami i praktykami, które będą Cię wspierały, a nie hamowały w postępach. Oto, od czego zacząć, aby podnieść efektywność i przyjemność z nauki angielskiego:
- Ucz się w kontekście. Nie zapamiętuj słówek, lecz zdania i frazy. Osadzaj przerabiany materiał w życiowych sytuacjach.
- Łącz techniki. Dostarczaj sobie bodźców słuchowych, wzrokowych. Rób ćwiczenia gramatyczne, ale też słuchaj piosenek, graj w gry językowe. Korzystaj z książek, apek, platform, materiałów audio i wideo. Obserwuj, która technika działa najlepiej w Twoim przypadku.
- Praktykuj. Otaczaj się językiem i szukaj okazji do konwersacji. Możesz rozmawiać z native speakerami oraz osobami, które poznasz w grupach zainteresowań, na zagranicznych forach.
- Nie bój się błędów. Są naturalne, gdy się uczysz. Nie ma osób, które posługują się językiem w 100% bezbłędnie.
- Wyznacz cel, który będzie dla Ciebie motywujący. Pamiętaj, że kluczem do sukcesu jest regularność. Słuchaj, mów, pisz, oglądaj i ćwicz każdego dnia.
Powodzenia!
Ilość błędów popełnionych przez autorkę tego artykułu wyraźnie świadczy o trudności nie tylko języka angielskiego, ale i polskiego dla piszącej, np.: „Polaków” nie „polaków”, „I was walking when the telephone rang” jest właśnie prawidłową wersją, etc., etc.
Do piętnastu słów dodałabym jeszcze vehicle.
Zawsze mnie bawi uzywanie miekkego L w angielskich slowach.
Skul iz kul (school is cool), wszedzie L miekkie
lajb(r)e(r)i (library) – wyrazne „lya”
laptop – wyrazne „lya”
i t.p.