Scrolltop arrow icon
CTA background
Darmowa aplikacja do nauki angielskiego: zabawna, bezpieczna i skuteczna
Zainstaluj teraz
App store App store
Share
X share icon
17.01.2024
Time icon 10 min

Jak nauczyć dziecko ortografii?

Table of contents

Nauczenie dziecka poprawnej ortografii wymaga cierpliwości i systematyczności. Kluczem jest połączenie zabawy z nauką, dzięki czemu maluch będzie chłonął wiedzę niemal nieświadomie. Nauka ortografii w 2 klasie szkoły podstawowej to czas, kiedy dziecko zaczyna przyswajać zasady rządzące poprawną pisownią. Aby ułatwić ten proces, warto zachęcić dziecko do samodzielnego czytania oraz regularnych ćwiczeń, które pozwolą mu zaznajomić się z tekstem i zrozumieć reguły ortograficzne.

Wprowadzenie do tematu polskiej ortografii i jej nauki u dzieci powinno uwzględniać fakt, że mechaniczne zapamiętywanie zasad ortograficznych, bez głębszego zrozumienia ich sensu i logiki, rzadko kiedy przekłada się na trwałą umiejętność poprawnego pisania. Z tego powodu proponujemy podejście, które stawia na zrozumienie i praktyczne stosowanie zasad ortografii w codziennym życiu dziecka, co nie tylko uczyni naukę bardziej efektywną, ale również znacznie przyjemniejszą. 

Sprawdź w tym wpisie, jak pomóc dziecku w nauce poprawnej pisowni wyrazów i jakie ćwiczenia ortograficzne do konkretnych zasad pisowni wykorzystać. Odkryj dyktanda, które ułatwią dziecku zapamiętywanie w nauce ortografii. Przejdź do skutecznych pomysłów na naukę ortografii przez dziecko. 

8 pomysłów na skuteczną naukę ortografii

Skuteczna nauka ortografii nie musi być monotonna. Najlepiej uczyć dziecko ortografii poprzez zabawy i różnorodne ćwiczenia online i offline, wykorzystując rozmaite karty pracy, czy edukacyjne zasoby z Internet. Na wielu stronach internetowych można znaleźć dyktanda on-line albo ćwiczenia ortograficzne, które polegają na wstawieniu przez dziecko odpowiednich liter w wolne miejsca. Można je wydrukować lub wypełniać z dzieckiem na komputerze lub tablecie. 

Poniżej znajduje się aż 8 kreatywnych pomysłów, które mogą pomóc dziecku lepiej przyswoić zasady pisowni:

  1. Zabawa z kartami pracy – Użyj kolorowych kart pracy, które poprzez zabawę wprowadzą dziecko w świat ortografii. Mogą to być karty z lukami do uzupełnienia czy interaktywne zadania wymagające dopasowania słów do obrazków.
  2. Dyktanda i ćwiczenia online – Wykorzystaj potencjał Internetu do nauki. Strony z dyktandami online lub ćwiczeniami interaktywnymi są doskonałym sposobem na ćwiczenie ortografii w atrakcyjnej formie.
  3. Czytanie kolorowych książek – Wspólne czytanie książek pełnych kolorowych ilustracji i ciekawych historii może nie tylko rozwijać wyobraźnię dziecka, ale i pomagać w nauce ortografii poprzez naturalne zapoznawanie się z poprawną formą odmiany i pisownią słów.
  4. Nauka w plenerze – Wyjdź z dzieckiem na zewnątrz i nazywajcie otaczające Was przedmioty, zwierzęta czy zjawiska. Następnie spróbujcie zapisać je, co pozwoli dziecku lepiej zapamiętać słowa i związane z nimi zasady pisowni.
  5. Łańcuchowa metoda skojarzeń – Stwórzcie razem z dzieckiem zabawną, a nawet absurdalną historię, wykorzystując słowa z określoną trudnością ortograficzną. Im bardziej niezwykła fabuła, tym łatwiej będzie zapamiętać wyrazy.
  6. Gimnastyka ortograficzna – Proste ćwiczenia i zabawy ruchowe związane ze słowami mogą ułatwić zapamiętywanie zasad ortografii. Rymowanki czy piosenki to świetny sposób na połączenie ruchu z nauką.
  7. Techniki mnemoniczne – Wykorzystajcie technikę mnemoniczną poprzez haki pamięciowe, technikę miejsc czy wyobrażenia interakcyjne, aby pomóc dziecku zapamiętać trudne wyrazy. Wierszyki czy rymowanki związane z ortografią mogą być również bardzo pomocne.
  8. Aktywne uczestnictwo w nauce – Zaproś dziecko do aktywnego udziału w nauce, na przykład poprzez wymyślanie własnych list słów z konkretną trudnością ortograficzną. Takie zadanie nie tylko rozwija kreatywność, ale i pomaga lepiej zapamiętać materiał.

Rodzice pamiętajcie, że regularne czytanie ma kluczowe znaczenie dla nauki ortografii, rozwijając słownictwo i umiejętność koncentracji. Podczas kolejnych ćwiczeń w domu przekształć naukę w przygodę, a efekty z pewnością przyjdą szybciej, a zasady ortograficzne zostaną w głowie dziecka na dłużej.

Zasady ortograficzne – jak je zapamiętać?

Aby skutecznie zapamiętać zasady ortograficzne, najlepiej angażować różne zmysły oraz obie półkule mózgowe: językową i artystyczną. Użycie wyobraźni, humoru, absurdalnych skojarzeń, rymowanek, rysunków oraz gier słownych sprawia, że nauka stanie się dla dziecka bardziej atrakcyjna i efektywna.

Najmłodsi uczniowie znacznie lepiej przyswajają i zapamiętują materiał, gdy nauka jest połączona z ruchem, tworzeniem nietypowych, śmiesznych skojarzeń, czy nawet wizualizacją pewnych reguł za pomocą rysunków. Takie polisensoryczne podejście do nauki, czyli aktywizowanie wielu zmysłów jednocześnie, ułatwia zrozumienie i zapamiętanie nawet najbardziej skomplikowanych zasad ortograficznych oraz licznych wyjątków od nich.

W przeciwieństwie do mechanicznego wkuwania, które często kończy się na powierzchownym i nietrwałym zapamiętaniu zasad, kreatywne metody uczące zrozumienia i zastosowania ortografii w praktyce są znacznie bardziej efektywne. Dzięki temu, zamiast odczuwać nudę i zmęczenie, dziecko doświadcza radości z nauki i widzi w niej ciekawe wyzwanie.

Zabawy z ortografią i różnorodne ćwiczenia, które łączą naukę z zabawą, nie tylko zwiększają motywację do nauki, ale również przyczyniają się do lepszego zrozumienia i długotrwałego zapamiętania zasad ortograficznych przez dziecko.

Dlaczego dziecko robi błędy ortograficzne

Błędy ortograficzne u dzieci mogą wynikać z nieskutecznych metod nauczania oraz specyficznych trudności w uczeniu się, takich jak dysortografia, dysleksja czy dysgrafia.

Często stosowane metody nauczania ortografii, oparte na mechanicznym zapamiętywaniu zasad bez głębszego zrozumienia i kontekstu, mogą prowadzić do powierzchownej i nietrwałej wiedzy. Dzieci mogą mieć trudności z zapamiętaniem reguł, które wydają się im abstrakcyjne i niezwiązane z językową rzeczywistością. Ponadto, metody te nie biorą pod uwagę indywidualnych różnic w tempie i stylu uczenia się, co może powodować frustrację i zniechęcenie danego ucznia do dalszej nauki.

Specyficzne trudności w uczeniu się, takie jak dysortografia, dysleksja, czy dysgrafia, wymagają indywidualnego podejścia i dostosowanych metod nauczania. Dysortografia, na przykład, objawia się problemami z przyswajaniem i stosowaniem reguł ortograficznych, co nie wynika z braku inteligencji czy lenistwa, ale z różnic w funkcjonowaniu mózgu. Dysleksja utrudnia czytanie i rozumienie tekstu, co bezpośrednio wpływa na naukę ortografii, natomiast dysgrafia wiąże się z problemami związanych z aktem pisania, co również może wpłynąć na popełnianie błędów ortograficznych.

Eksperci podkreślają, że kluczem do skutecznej nauki ortografii jest indywidualne podejście, które uwzględnia specyficzne potrzeby i trudności każdego dziecka. Metody nauczania powinny być dostosowane tak, aby angażować dziecko, czynić naukę atrakcyjną i interaktywną, a przede wszystkim skupiać się na zrozumieniu zasad, a nie tylko na ich mechanicznym zapamiętywaniu. Tylko w ten sposób można zapewnić trwałą i efektywną naukę, która pozwoli dziecku przezwyciężyć trudności ortograficzne.

Ćwiczenia i zabawy ortograficzne dla dzieci

Jak już wspomniano wcześniej, wprowadzenie zabaw i ćwiczeń ortograficznych do codziennej nauki może znacząco pomóc dziecku w przyswajaniu zasad pisowni. Oto kilka przykładowych sposobów na naukę ortografii w praktyce, które można z łatwością przeprowadzić z dzieckiem w domu. 

  1. Gra w detektywa ortograficznego – Dziecko otrzymuje fragment tekstu z zamierzonymi błędami ortograficznymi i jego zadaniem jest odnalezienie oraz poprawienie ich.
  2. Tworzenie własnych krzyżówek – Zadaniem dziecka jest stworzenie krzyżówki, gdzie hasła będą zawierały trudne wyrazy ortograficzne. To nie tylko ćwiczy ortografię, ale także rozwija kreatywność.
  3. Ortograficzna memory – Twórzcie karty z parami: słowo poprawnie napisane i z błędem. Gra polega na odnajdowaniu poprawnych par, co wspomaga zapamiętywanie poprawnej pisowni.

Przygotowaliśmy także dwie wersje dyktand ortograficznych po polsku, do uzupełnienia prawidłową pisownią. 

Dyktando 1: Przygoda w lesie

Pewnego słonecznego dnia, Kasia i Tomek postanowili wybrać się na wycieczkę do pobliskiego lasu. Było to miejsce pełne tajemnic, gdzie mogli obserwować dzikie zwierzęta, słuchać śpiewu ptaków i podziwiać bujność roślinności. Kiedy weszli między drzewa, natychmiast poczuli orzeźwiający zapach __________ (1. boruwek/borówek) i wilgotnej ziemi. Przechadzając się leśnymi ścieżkami, natknęli się także na małą polanę, na której rosły piękne, dzikie __________ (2. jeżyny/jerzyny).

Kasia zauważyła, że wśród zielonych liści błyszczy coś, co wyglądało jak mały, srebrny __________ (3. norzyk/nożyk). Podniosła go i zobaczyła, że to stara rodzinna pamiątka, którą kiedyś zgubiła jej prababcia. Nagle, zza krzaków wyszedł duży, ale przyjaźnie nastawiony jeleń. Jego rogi były imponujące, a na sierści lśniły krople rosy. Dzieci, zachwycone niezwykłym widokiem, postanowiły narysować zwierzę. Tomek wyjął z plecaka __________ (4. piuro/pióro) i papier, a Kasia zaczęła szkicować.

Po chwili do polany zbliżyła się łania z młodymi. Kasia i Tomek, nie chcąc ich płoszyć, postanowili cicho obserwować rodzinę jeleni. Po kilku minutach, gdy zwierzęta oddaliły się, dzieci postanowiły wracać do domu. Wracając, rozmawiali o tym, jak ważne jest, aby chronić __________ (5. przyrodę/pszyrodę) i dbać o nasze lasy.

Dyktando 2: Tajemnica starego zamku

Na wzgórzu nad miasteczkiem górowały ruiny starego zamku. Opowieści mówiły o duchach i skarbach ukrytych głęboko w jego lochach. Janek, zafascynowany historią, postanowił zbadać te ruiny. Wziął ze sobą latarkę, kompas i starą mapę, którą znalazł na strychu. Przekraczając bramę zamkową, poczuł dreszcz emocji. Wewnątrz panowała __________ (1. cihosza/cichosza), a każdy krok wydawał echo w pustych salach.

Wędrując po zrujnowanych korytarzach, Janek natknął się na stary, zakurzony __________ (2. móral/mural), przedstawiający bitwę sprzed wieków. W tle rysował się zarys zamku, a na niebie latały mityczne __________ (3. jaskułki/jaskółki). Niespodziewanie, podłoga załamała się pod jego nogami, i chłopiec zsunął się do ukrytego pod zamkiem korytarza.

Po otrząśnięciu się z pierwszego szoku, Janek zauważył, że ściany tunelu są pokryte dziwnymi, starożytnymi __________ (4. rysunkami/rysónkami). Podążając za nimi, doszedł do małej komnaty, w której na piedestale spoczywała stara, zardzewiała __________ (5. żarówka/rzaruwka). Gdy ją podniósł, nagle cały tunel rozświetlił się tajemniczym blaskiem, odsłaniając wyjście z podziemi.

__________ (6. Wróciwszy/Wruciwszy) na powierzchnię, Janek postanowił podzielić się swoim odkryciem z przyjaciółmi. Wiedział, że ta przygoda na zawsze pozostanie w jego pamięci jako dowód na to, że każda legenda kryje w sobie ziarno prawdy.

Na zakończenie mamy dla uczniów jeszcze ortograficzny quiz, który pomoże w utrwaleniu wiedzy ortograficznej i zapamiętaniu poprawnej pisowni kilku wyrazów w języku polskim.

Która forma jest poprawna?
Jak poprawnie zapisać?
Które słowo jest napisane poprawnie?
Jak poprawnie napiszemy?
Które słowo jest poprawne?
Jak poprawnie napiszemy?
Która forma jest prawidłowa?
Jak poprawnie zapisać?
Która forma jest poprawna?
Jak należy poprawnie napisać?
Sprawdź wyniki

Te ćwiczenia i zabawy mogą być świetnym sposobem na urozmaicenie nauki ortografii i sprawienie, by była ona ciekawsza i bardziej angażująca dla dziecka. Regularne wykorzystywanie takich aktywności pomoże dziecku lepiej zapamiętywać zasady pisowni oraz radzić sobie z trudnościami ortograficznymi.

Czy ten artykuł był pomocny? 

Oceń ten post

Leave a comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują Zasady ochrony prywatności Google i Warunki korzystania z usługi

Redactor's choice
Wychowanie dziecka
You might also like
Edukacja dziecka
31.12.2021
Time icon 10 min
Sylwester w Anglii
Choose a language
Down arrow icon
Argentina Brazil Chile Czech Republic Denmark Finland France Germany Global English Global العربية Greece Hungary India Indonesia Israel Italy Japan Malaysia Netherlands Norway Poland Portugal Romania Russia Slovakia South Korea Spain Sweden Turkey
Cookie icon
Używamy plików cookie, aby poprawić komfort korzystania z naszej witryny. Korzystając z naszej strony internetowej wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies w Twojej przeglądarce.