Scrolltop arrow icon
CTA background
Darmowa aplikacja do nauki angielskiego: zabawna, bezpieczna i skuteczna
Zainstaluj teraz
App store App store
Share
X share icon
23.11.2022
Time icon 5 min
Comment icon 1 comments

Jak budować inteligencję emocjonalną u dziecka? Porady psychologa

Table of contents

O inteligencji emocjonalnej dużo się ostatnio mówi w kontekście wychowywania dzieci. Mimo że pojęcie pojawiło się w psychologii już w 1990 roku za sprawą amerykańskich absolwentów Uniwersytetu Harvarda – Johna Mayera i Petera Salavey’a, dopiero dziś przeżywa prawdziwe „odrodzenie”. 

Okazuje się, że aby odnieść sukces w życiu, wcale nie wystarczy wysokie IQ. Równie ważna jest umiejętności kierowania własnymi emocjami. O tym, że inteligencja emocjonalna jest czymś, co nasze dzieci powinny znać już od urodzenia, przekonuje także psycholożka Gülizar Şehitoğlu. Porozmawialiśmy z nią o inteligencji emocjonalnej u dzieci i w tym wpisie podzielimy się kilkoma wnioskami na ten temat. 

Dowiedz się, czym jest inteligencja emocjonalna, które kompetencje są kluczowe do jej rozwoju oraz jak zwiększyć inteligencję emocjonalną w praktyce. Czytaj dalej i zrozum jak edukować dziecko, aby wyrosło na osobę świadomą swoich emocji.

Czym jest inteligencja emocjonalna?

Inteligencja emocjonalna jest jedną z bardzo pożądanych w dzisiejszym świecie umiejętności miękkich. Jest to zdolność danej osoby do radzenia sobie ze swoimi uczuciami, przy jednoczesnym poszanowaniu uczuć innych. 

Według psycholożki Gülizar Şehitoğlu nie da się jednoznacznie stwierdzić, od kiedy należy uczyć dzieci inteligencji emocjonalnej. Tak naprawdę dziecko powinno rozwijać ją od urodzenia. Na tempo rozwoju inteligencji emocjonalnej duży wpływ ma otoczenie, w którym wychowuje się maluch. 

Doktor Gülizar Şehitoğlu przekonuje, że świadomość emocjonalna jest umiejętnością, którą można wyćwiczyć. Najprostszą formą przyzwyczajania dziecka do radzenia sobie z różnymi emocjami jest nazywanie na głos odczuć, które mają miejsce tu i teraz. 

Przykładowo, jeżeli dziecko jest głodne i płacze, powinniśmy opisać całą sytuację na głos, odnosząc się do emocji, które prawdopodobnie w tej chwili odczuwa. Warto powiedzieć: “Och, teraz jesteś głodny, jesteś głodny i dlatego płaczesz”. Używając języka nastawionego na opisywanie potrzeb i emocji, już od najmłodszych lat zaczynamy rozwijać inteligencję emocjonalną malucha.

Od czego zacząć rozwijanie inteligencji emocjonalnej u dziecka?

Najważniejszym krokiem do rozwoju inteligencji emocjonalnej u dzieci jest ​​próba nadawania nazw różnym emocjom w codziennych sytuacjach. 

Wielu rodziców ma tendencję do bagatelizowania tego, jak czują się ich dzieci i nie przywiązuje wagi do wyrażania emocji. Mówiąc dziecku: „Nie płacz, przecież nic się nie stało” lub „Przestań się złościć, to nie ma sensu” tworzymy w głowie dziecka zjawisko tzw. niewłaściwych emocji, których nie należy wyrażać. 

Tymczasem, jak pokazują badania psycholożki Gülizar Şehitoğlu, emocje same w sobie nie są złe, złe może być tylko zachowanie. W każdej emocjonalnej sytuacji warto zawsze zastanowić się i zrozumieć, jak reagujemy, gdy jesteśmy źli, co mówią wtedy nasze usta i jak zachowuje się nasze ciało. 

Doktor Şehitoğlu podaje przykład dobrego i złego podejścia do dziecięcej emocjonalności. 

  • W sytuacji A. dziecko, właśnie zepsuło swoją ulubioną zabawkę i zaczęło bardzo płakać, a jego mama mówi: „Hej, to nie jest ważne. Co z tego, że właśnie zepsułeś swoją zabawkę? Nie ma powodu, żeby płakać”. Taką reakcją rodzic wywołuje u dziecka poczucie, że wyrażając emocje, robi coś złego. Bagatelizowanie uczuć daje dziecku wrażenie, że się myli, a jego emocje są złe. 
  • W sytuacji B. dziecko, które właśnie zepsuło swoją ulubioną zabawkę, zaczyna płakać i bić mamę. To jest oczywiście złe zachowanie, które należy przerwać, wyjaśniając dziecku, że nie wolno nikogo bić. Warto zaadresować przyczynę złości dziecka mówiąc: „Tak, rozumiem, że jesteś zdenerwowany i straciłeś zabawkę, rozumiem, że Cię to zezłościło, ale jestem tu z Tobą, spróbujemy sobie z tym poradzić”. Rozróżnienie złego zachowania od ważnej emocji pozwala na zwiększenie inteligencji emocjonalnej dziecka.

Które kompetencje są kluczowe dla rozwoju inteligencji emocjonalnej?

Do świadomego nabywania inteligencji emocjonalnej, przydaje się 5 głównych kompetencji, które wspierają cały proces. Są to samoświadomość, samokontrola, motywacja, empatia i umiejętności społeczne. 

Samoświadomość

To umiejętność rozpoznawania własnych emocji i rozumienie własnych uczuć. Samoświadomość to także zrozumienie wartości, którymi kierujemy się w życiu oraz naszych osobistych preferencji.  

Samokontrola

Czyli zdolność świadomego reagowania na bodźce z zewnątrz i kontrolowanie własnych stanów emocjonalnych. Samokontrola wpływa na umiejętność radzenia sobie ze stresem.

Motywacja

W kontekście inteligencji emocjonalnej oznacza emocjonalne zaangażowanie w określoną sprawę. Pozwala stawiać nowe cele i ułatwia ich osiąganie. Wspiera podejmowanie własnej inicjatywy i odpowiada za optymistyczne patrzenie na świat.

Empatia

To umiejętność współodczuwania stanów emocjonalnych u innych ludzi. Oznacza zrozumienie dla różnych odczuć ludzi i wrażliwość na ich sytuację. Osoba empatyczna jest nastawiona na wspieranie innych.

Umiejętności społeczne 

Oznacza umiejętność zarządzania relacjami, na podstawie wiedzy o tym, jakie zachowania spotykają się z pozytywną reakcją innych. Jest to również umiejętność pracy w grupie na rzecz osiągania wspólnych celów. 

Inteligencja emocjonalna w praktyce – jak ją wzmacniać?

Rozwój świadomości emocjonalnej u dzieci można ćwiczyć już od najmłodszych lat. 

Po pierwsze, jako rodzice bądźmy świadomi swoich własnych emocji. Warto rozumieć, że emocje są nierozerwalną częścią naszego życia. Nauczmy się je obserwować i zdrowo na nie reagować. 

Po drugie, wyrażaj emocje razem z dzieckiem. Niech wspólne, emocjonalne chwile stanowią okazję do nawiązania głębszego kontaktu z dzieckiem. Zwracaj uwagę na emocje dziecka i staraj się ich nie lekceważyć ani unikać. 

Po trzecie, słuchaj tego, co mówi do Ciebie dziecko. Kiedy pojawiają się problematyczne sytuacje, zamiast szukać szybkich rozwiązań, spróbuj uspokoić dziecko, porozmawiać i zaspokoić jego potrzeby. 

Po czwarte pracuj nad nazywaniem emocji swoich i dziecka. Ucz się wspólnie z dzieckiem słownictwa związanego odczuwanymi emocjami. Nadawaj emocjom ich nazwy na głos. Do edukacji emocjonalnej dziecka możesz wykorzystać słownik emocji, naklejki z twarzami wyrażającymi różne emocje lub karteczki z nazwami emocji.

Po piąte zawsze wspólnie z dzieckiem starajcie się szukać źródła problemu i możliwych ścieżek jego rozwiązania. Naucz się odróżniać zachowanie dziecka od tego, co czuje i jakie ma w sobie emocje. Wyznaczaj jasne granice dobrego i złego zachowania.

Czy Ty wspierasz swoje dziecko w mówieniu na głos o tym, co czuje? Podziel się w komentarzu swoją opinią na temat rozwoju inteligencji emocjonalnej u dzieci. Daj nam znać, czy zgadzasz się ze stwierdzeniem psycholożki Gülizar Şehitoğlu, że emocje same w sobie nie są złe, złe może być tylko zachowanie? 

 

Podobał Ci się ten wpis? 

5/5
  1. Kasia

    Tak to prawda.
    Zachowanie jak i ich przyjmowanie.
    Wszystkie Emocje są dobre i potrzebne.
    Informują Nas, że coś ma dla Nas ogromne znaczenie.

    Niestety bardzo często nie wiemy jak je wyrażać i nie myślę teraz tylko o tych negatywnych gdy np: dziecko krzyczy,bije, czy rzuca zabawką.

    Z tymi pozytywnymi też mamy problem.
    Jesteśmy uczeni, żeby się nie przechwalać,a przecież gdy coś osiągniemy to aż prosi się aby to wykrzyczeć.
    Z dumą opowiadać o Sobie.

    Albo gdy jesteśmy szczęśliwi to aż bije od Nas blask,a wtedy ktoś mówi ” I z czego się tak cieszysz ??” Wtedy cały blask ulatnia się z Nas. Puff i po wszystkim.
    Znowu szara rzeczywistość.

    Uważajmy więc co i w jaki sposób mówimy.
    Uściski dla Wszystkich!!🙂

Leave a comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują Zasady ochrony prywatności Google i Warunki korzystania z usługi

Redactor's choice
Wychowanie dziecka
You might also like
Choose a language
Down arrow icon
Argentina Brazil Chile Czech Republic Denmark Finland France Germany Global English Global العربية Greece Hungary India Indonesia Israel Italy Japan Malaysia Netherlands Norway Poland Portugal Romania Russia Slovakia South Korea Spain Sweden Turkey
Cookie icon
Używamy plików cookie, aby poprawić komfort korzystania z naszej witryny. Korzystając z naszej strony internetowej wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies w Twojej przeglądarce.