Czasownik „to be” to jeden z najważniejszych czasowników w języku angielskim. To właśnie dzięki niemu możemy mówić o sobie, innych osobach, przedmiotach, miejscach, czy stanach emocjonalnych i fizycznych. Jest to czasownik, który pełni wiele funkcji w zdaniach – zarówno w czasie teraźniejszym, przeszłym, jak i przyszłym. Brzmi skomplikowanie? Bez obaw! Specjalnie dla Ciebie przygotowaliśmy trochę teorii i mnóstwo przykładów, ćwiczeń oraz wskazówek, które sprawią, że nauka tego czasownika stanie się prosta i przyjemna.
Czasownik „to be” dla początkujących — ćwiczenia i teoria
W języku angielskim czasownik „to be” oznacza po prostu być. Używamy go do:
Opisywania osób lub rzeczy:
- I am a teacher. (Jestem nauczycielem.)
- She is a girl. (Ona jest dziewczynką.)
- I am a student. (Jestem uczniem.)
- They are musicians. (Oni są muzykami.)
- He is my brother. (On jest moim bratem.)
- We are best friends. (Jesteśmy najlepszymi przyjaciółmi.)
- It is a big book. (To jest duża książka.)
- This is a red car. (To jest czerwony samochód.)
- That is an old chair. (Tamto jest stare krzesło.)
Mówienia o stanie emocjonalnym lub fizycznym:
- We are happy. (Jesteśmy szczęśliwi.)
- He is tired. (On jest zmęczony.)
- He is tall. (On jest wysoki.)
- The weather is beautiful. (Pogoda jest piękna.)
- We are hungry. (Jesteśmy głodni.)
- They are excited. (Oni są podekscytowani.)
- He is nervous. (On jest zdenerwowany.)
- We are curious. (Jesteśmy ciekawi.)
- I am scared of the dark. (Boję się ciemności.)
- She is surprised by the gift. (Ona jest zaskoczona prezentem.)
Określania miejsca:
- They are at school. (Oni są w szkole.)
- I am in the garden. (Jestem w ogrodzie.)
- She is at the park. (Ona jest w parku.)
- They are on the playground. (Oni są na placu zabaw.)
- He is in the kitchen. (On jest w kuchni.)
- We are at home. (Jesteśmy w domu.)
- The book is on the table. (Książka jest na stole.)
- The toys are under the bed. (Zabawki są pod łóżkiem.)
- I am in front of the house. (Jestem przed domem.)
Wskazywania wieku:
- I am 10 years old. (Mam 10 lat.)
- She is 8 years old. (Ona ma 8 lat.)
- He is 12 years old. (On ma 12 lat.)
- They are 7 years old. (Oni mają 7 lat.)
- We are 9 years old. (My mamy 9 lat.)
- My sister is 5 years old. (Moja siostra ma 5 lat.)
- The cat is 2 years old. (Kot ma 2 lata.)
- My parents are 40 years old. (Moi rodzice mają 40 lat.)
- You are 11 years old. (Ty masz 11 lat.)
Tworzenie pytań z czasownikiem „to be”
Aby utworzyć pytanie, stawiamy czasownik „to be„ przed podmiotem (osobą lub rzeczą, o której mówimy).
Tak to zrobisz:
- Am/Is/Are + podmiot + reszta zdania?
Zanim przejdziemy do zadań z „to be” po angielsku, skupmy się jeszcze chwilę na teorii i poznajmy nieco więcej przykładów:
- Are you happy? (Czy jesteś szczęśliwy?)
- Is she your friend? (Czy ona jest twoją przyjaciółką?)
- Are they at school? (Czy oni są w szkole?)
- Is it a sunny day? (Czy jest słoneczny dzień?)
- Am I late? (Czy jestem spóźniony?)
- Are we ready? (Czy jesteśmy gotowi?)
- Is he a good student? (Czy on jest dobrym uczniem?)
- Are you at home? (Czy jesteś w domu?)
- Is this your dog? (Czy to jest twój pies?)
- Are the books on the table? (Czy książki są na stole?)
Tworzenie przeczeń z czasownikiem „to be”
Aby utworzyć przeczenie, dodajemy słowo not po czasowniku to be.
Zrobisz to w ten sposób:
- Podmiot + am/is/are + not + reszta zdania.
Przykłady przeczeń:
- I am not tired. (Nie jestem zmęczony.)
- She is not a teacher. (Ona nie jest nauczycielką.)
- They are not in the park. (Oni nie są w parku.)
- He is not happy. (On nie jest szczęśliwy.)
- We are not late. (Nie jesteśmy spóźnieni.)
- It is not raining. (Nie pada deszcz.)
- I am not at school. (Nie jestem w szkole.)
- You are not ready. (Nie jesteś gotowy.)
- She is not my sister. (Ona nie jest moją siostrą.)
- They are not here. (Oni nie są tutaj.)
Czasownik „to be” w czasie przeszłym
Czasownik „to be„ w czasie przeszłym (Past Simple) pozwala nam mówić o tym, co się wydarzyło, jak ktoś się czuł, gdzie był lub jaki stan rzeczy istniał w przeszłości. W przeciwieństwie do form czasu teraźniejszego (am, is, are), w czasie przeszłym mamy tylko dwie formy:
- was (dla liczby pojedynczej: I, he, she, it),
- were (dla liczby mnogiej: we, you, they).
1. Tworzenie zdań twierdzących
W zdaniach twierdzących czasownik to be w przeszłości pozostaje na swoim miejscu, po podmiocie.
Wygląda to tak:
- Podmiot + was/were + reszta zdania.
Przykłady zdań twierdzących:
- I was at the park yesterday. (Byłem wczoraj w parku.)
- She was very happy. (Ona była bardzo szczęśliwa.)
- He was a great student. (On był świetnym uczniem.)
- It was a sunny day. (To był słoneczny dzień.)
- We were at home last night. (Byliśmy wczoraj wieczorem w domu.)
- You were amazing in the game. (Byłeś niesamowity w grze.)
- They were friends when they were kids. (Byli przyjaciółmi, kiedy byli dziećmi.)
- The dog was outside. (Pies był na zewnątrz.)
- The books were on the shelf. (Książki były na półce.)
- I was late for school. (Byłem spóźniony do szkoły.)
2. Tworzenie zdań przeczących
Aby utworzyć przeczenie w czasie przeszłym, dodajemy not po czasowniku was lub were.
Robimy to tak:
- Podmiot + was/were + not + reszta zdania.
Przykłady zdań przeczących:
- I was not at school yesterday. (Nie byłem wczoraj w szkole.)
- She was not tired after the trip. (Ona nie była zmęczona po wycieczce.)
- They were not in the garden. (Oni nie byli w ogrodzie.)
- We were not ready for the test. (Nie byliśmy gotowi na test.)
- He was not a doctor. (On nie był lekarzem.)
- The weather was not good. (Pogoda nie była dobra.)
- You were not late. (Nie byłeś spóźniony.)
- The cat was not on the bed. (Kot nie był na łóżku.)
- We were not at the zoo. (Nie byliśmy w zoo.)
- I was not afraid. (Nie bałem się.)
3. Tworzenie pytań
W pytaniach przestawiamy was lub were przed podmiot.
Budowa zdań wygląda następująco:
- Was/Were + podmiot + reszta zdania?
Przykłady pytań:
- Was she at the cinema? (Czy ona była w kinie?)
- Were they happy yesterday? (Czy oni byli wczoraj szczęśliwi?)
- Was it cold in the morning? (Czy rano było zimno?)
- Were you at the park? (Czy byłeś w parku?)
- Was he your teacher? (Czy on był twoim nauczycielem?)
- Were we on time? (Czy byliśmy na czas?)
- Was I wrong? (Czy się myliłem?)
- Were the children at school? (Czy dzieci były w szkole?)
- Was the dog hungry? (Czy pies był głodny?)
- Were the books on the table? (Czy książki były na stole?)
Zapisz swoje dziecko na zajęcia z angielskiego!
Chcesz, aby Twoje dziecko z łatwością opanowało podstawy języka angielskiego i rozwinęło swoje umiejętności? Warto zacząć już teraz z Novakid! Pomożemy Twojemu dziecku w nauce angielskiego bez względu na to, na jakim poziomie zaawansowania się ono znajduje. Dostosowujemy materiał do każdego ucznia i dbamy o to, aby nauka była nie tylko przyjemna, ale także efektywna!
Dlaczego warto?
- Twoje dziecko nauczy się mówić pełnymi zdaniami, zadawać pytania i wyrażać swoje myśli po angielsku.
- Zajęcia prowadzone w formie zabawy sprawią, że nauka stanie się prawdziwą przygodą.
- Nauczymy Twoje dziecko pewności siebie w mówieniu po angielsku, co zaprocentuje zarówno w szkole, jak i w codziennym życiu.
- Dbamy o przyjazną atmosferę, która motywuje dzieci do nauki i buduje ich językowe kompetencje.
Zapraszamy już teraz na bezpłatną lekcję próbną, podczas której przekonasz się, jak przebiegają zajęcia i jak szybko Twoje dziecko może zauważyć pierwsze efekty nauki.
Czasownik „to be” ćwiczenia dla klasy 4
Uczęszczasz do 4 klasy szkoły podstawowej i szukasz ćwiczeń z odmiany czasownika „to be”? Przed Tobą quiz, który pozwoli Ci sprawdzić swoją wiedzę!
Ćwiczenie 1
Wstaw odpowiednią formę czasownika „to be” w czasie teraźniejszym (Present Simple)
- She ___ a teacher. (jest nauczycielką)
- They ___ in the garden. (są w ogrodzie)
- I ___ happy today. (jestem szczęśliwy)
- It ___ not raining now. (nie pada)
- You ___ very kind. (jesteś bardzo miły)
Odpowiedzi
- is
- are
- am
- is
- are
Ćwiczenie 2
Tworzenie przeczeń w czasie teraźniejszym (Present Simple)
Zamień zdania twierdzące na przeczenia.
- He is my friend. → ___
- We are at school. → ___
- She is a good singer. → ___
- They are in the park. → ___
- I am ready. → ___
Odpowiedzi
- He is not my friend.
- We are not at school.
- She is not a good singer.
- They are not in the park.
- I am not ready.
Ćwiczenie 3
Wstaw odpowiednią formę czasownika „to be” w czasie przeszłym (Past Simple)
- I ___ at the cinema yesterday. (byłem w kinie)
- They ___ not at home last night. (nie byli w domu)
- She ___ very tired after the trip. (była bardzo zmęczona)
- We ___ on time for the meeting. (byliśmy na czas)
- The weather ___ beautiful last weekend. (pogoda była piękna)
Odpowiedzi
- was
- were
- was
- were
- was
Ćwiczenie 4
Tworzenie pytań z czasownikiem „to be”
Utwórz pytania na podstawie podanych zdań.
- You are at school. → ___
- They were happy. → ___
- She is your sister. → ___
- I am late. → ___
- It was a sunny day. → ___
Odpowiedzi
- Are you at school?
- Were they happy?
- Is she your sister?
- Am I late?
- Was it a sunny day?