Scrolltop arrow icon
CTA background
Darmowa aplikacja do nauki angielskiego: zabawna, bezpieczna i skuteczna
Zainstaluj teraz
App store App store
Share
X share icon
29.10.2024
Time icon 10 min

Czasowniki regularne — teoria, przykłady i ćwiczenia

Table of contents

Czasowniki to słowa, które opisują różne czynności, takie jak bieganie, skakanie czy śpiewanie. W języku angielskim mamy dwa rodzaje czasowników: regularne i nieregularne. Dzisiaj porozmawiamy o odmianie czasowników regularnych, które są bardzo łatwe do nauczenia. Jeśli nauczysz się tych zasad, łatwo będzie Ci mówić o tym, co zrobiłeś lub zrobiłaś w przeszłości.

Na początku dowiesz się, czym są czasowniki regularne i jak się je odmienia. Potem poznasz kilka wyjątków, a na końcu rozwiążesz quiz, który pomoże Ci sprawdzić Twoją wiedzę! 

Czym są angielskie czasowniki regularne?

Czasownikami regularnymi nazywamy takie czasowniki, które w czasie przeszłym (np. czasie Past Simple) tworzą swoją formę poprzez dodanie końcówki -ed. To bardzo proste, a na pewno łatwiejsze niż w przypadku czasowników nieregularnych, które nie mają takich stałych zasad. Wiedzę tę wykorzystasz również omawiając chociażby Present Perfect.

Oto przykładowa lista czasowników regularnych:

  • play (grać) → played (grałem/grałam)
  • talk (rozmawiać) → talked (rozmawiałem/rozmawiałam)
  • help (pomagać) → helped (pomogłem/pomogłam)
  • walk (chodzić) → walked (chodziłem/chodziłam)
  • clean (sprzątać) → cleaned (sprzątałem/sprzątałam)
  • watch (oglądać) → watched (oglądałem/oglądałam)
  • listen (słuchać) → listened (słuchałem/słuchałam)
  • open (otwierać) → opened (otworzyłem/otworzyłam)
  • dance (tańczyć) → danced (tańczyłem/tańczyłam)
  • cook (gotować) → cooked (gotowałem/gotowałam)
  • jump (skakać) → jumped (skakałem/skakałam)
  • study (uczyć się) → studied (uczyłem się/uczyłam się)
  • finish (kończyć) → finished (skończyłem/skończyłam)

Druga i trzecia forma czasowników regularnych

W języku angielskim czasowniki mają trzy formy:

  1. Forma podstawowa – np. play (grać)
  2. Forma przeszła – np. played (grałem/grałam)
  3. Imiesłów przeszły – np. played (używany np. z czasownikiem have w konstrukcjach typu „I have played”)

Pro Tip! Przygotuj sobie tabelkę czasowników regularnych i nieregularnych, dzięki której szybko zapamiętasz zasady odmiany i wszelkie wyjątki. 

Wyjątki w odmianie czasowników regularnych

Chociaż reguła z dodawaniem końcówki „-ed” zazwyczaj się sprawdza, istnieje kilka wyjątków, które musisz znać.

1. Czasowniki regularne w Past Simple kończące się na literę „-e”

W czasownikach regularnych zakończonych na literę -e, dodajemy tylko literkę -d. Oto kilka przykładów:

  • smile (uśmiechać się) → smiled (uśmiechałem się/uśmiechałam się)
  • bake (piec) → baked (piekłem/piekłam)
  • move (ruszać się) → moved (ruszyłem się/ruszyłam się)
  • invite (zapraszać) → invited (zaprosiłem/zaprosiłam)

W tym przypadku nie dodajemy całego „-ed”, bo czasownik już kończy się na literę „e”.

2. Czasowniki kończące się na spółgłoskę + „y”

Jeśli czasowniki angielskie kończą się na literę -y, a przed nią stoi spółgłoska, to zamieniamy „y” na -i i dodajemy „-ed”. Oto przykłady:

  • study (uczyć się) → studied (uczyłem się/uczyłam się)
  • cry (płakać) → cried (płakałem/płakałam)
  • reply (odpowiadać) → replied (odpowiedziałem/odpowiedziałam)

Ale jeśli mamy czasowniki zakończone literą „y”, przed którą stoi samogłoska, to nic nie zmieniamy, dodajemy tylko „-ed”:

  • play (grać) → played (grałem/grałam)
  • enjoy (cieszyć się) → enjoyed (cieszyłem się/cieszyłam się)

3. Podwajanie ostatniej spółgłoski w jednosylabowych czasownikach

W przypadku czasowników regularnych mających tylko jedną sylabę i kończących się układem spółgłoska + samogłoska + spółgłoska, musimy podwoić ostatnią spółgłoskę przed dodaniem „-ed”. Oto przykłady:

  • hop (skakać) → hopped (skakałem/skakałam)
  • rob (rabować) → robbed (okradłem/okradłam)
  • chat (rozmawiać) → chatted (rozmawiałem/rozmawiałam)

Ale pamiętaj, że ta zasada nie dotyczy czasowników zakończonych na „w” lub „x”. Na przykład:

  • fix (naprawiać) → fixed (naprawiłem/naprawiłam)
  • snow (prószyć) → snowed (prószyło)

4. Podwajanie ostatniej spółgłoski w dwusylabowych czasownikach

Jeśli czasownik ma dwie sylaby i druga sylaba jest akcentowana, także podwajamy ostatnią spółgłoskę. Oto najczęściej używane czasowniki tego typu:

  • admit (przyznać) → admitted (przyznałem/przyznałam)
  • prefer (woleć) → preferred (wolałem/wolałam)
  • refer (odwoływać się) → referred (odwołałem się/odwołałam się)

Jeśli jednak akcent pada na pierwszą sylabę, nie podwajamy spółgłoski. Na przykład:

  • visit (odwiedzać) → visited (odwiedziłem/odwiedziłam)
  • happen (zdarzyć się) → happened (zdarzyło się)

Czasowniki regularne i nieregularne w angielskim 

Czasowniki nieregularne to te, które zmieniają formę w czasie przeszłym bez dodawania -ed. Każdy z nich ma swoją własną, unikalną formę, której trzeba się nauczyć na pamięć.

Przykłady czasowników nieregularnych:

  • go → went
  • see → saw
  • eat → ate
  • have → had
  • run → ran

Sprawdź swoją wiedzę!

Wybierz jedną poprawną odpowiedź w każdym pytaniu.

Jak tworzymy formę przeszłą czasownika smile?
Jaka jest przeszła forma czasownika study?
Jaka końcówka jest dodawana do czasowników regularnych w czasie przeszłym?
Jak wygląda forma przeszła czasownika admit?
Jak wygląda forma przeszła czasownika prefer?
Jaką końcówkę dodamy do czasownika play w czasie przeszłym?
Jak wygląda forma przeszła czasownika cry?
Który z poniższych czasowników nieregularnych ma poprawną formę w czasie przeszłym?
Jaka jest forma przeszła czasownika stop?
Jak odmienić w czasie przeszłym czasownik bake?
Sprawdź wyniki

Uzupełnij zdania

Wstaw właściwą formę czasownika w nawiasie w czasie przeszłym:

  1. I _______ (help) my mom in the kitchen yesterday.
  2. We _______ (play) football last weekend.
  3. My dad _______ (fix) the car this morning.
  4. She _______ (cry) after watching the movie.
  5. They _______ (visit) their grandparents last summer.
Odpowiedzi Arrow icon
  1. I helped my mom in the kitchen yesterday.
  2. We played football last weekend.
  3. My dad fixed the car this morning.
  4. She cried after watching the movie.
  5. They visited their grandparents last summer.

Podwój spółgłoskę tam, gdzie to konieczne

Zmień czasowniki w nawiasie na formę przeszłą, podwajając ostatnią spółgłoskę, jeśli trzeba:

  1. hop → _______
  2. admit → _______
  3. stop → _______
  4. visit → _______
  5. plan → _______
Odpowiedzi Arrow icon
  1. hop → hopped
  2. admit → admitted
  3. stop → stopped
  4. visit → visited
  5. plan → planned

Te ćwiczenia pomogą Ci utrwalić zasady tworzenia form przeszłych czasowników regularnych. Spróbuj je rozwiązać i porównaj swoje odpowiedzi z podanymi!

Zapraszamy na zajęcia z Novakid!

Chcesz, aby Twoje dziecko płynnie posługiwało się językiem angielskim? Zapisz je na zajęcia w Novakid! Nasze interaktywne lekcje online są dostosowane do wieku i poziomu każdego ucznia, dzięki czemu nauka staje się przyjemnością. Zajęcia prowadzone są przez wykwalifikowanych native speakerów, którzy motywują dzieci do mówienia po angielsku od pierwszych zajęć. W Novakid każde dziecko może uczyć się w dogodnym tempie i czasie – bez stresu i presji. 

Zapraszamy również na darmową lekcję próbną!

Oceń ten post

Leave a comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują Zasady ochrony prywatności Google i Warunki korzystania z usługi

Questions and answers

Czasowniki regularne to takie, które w przeszłości i czasie przeszłym dokonanym kończą się na -ed. Na przykład: playplayed.

 

Czasownik regularny ma formę przeszłą z końcówką -ed. Nieregularne mają różne formy w czasie przeszłym, np. gowent.

 

Czasowniki regularne to np. played, watched, jumped, helped, listened, danced, cleaned, opened, cooked, talked.

 

Najczęściej dodajemy końcówkę -ed do podstawowej formy czasownika. Na przykład: walkwalked, talktalked.

  • Jeśli czasownik kończy się na „e”, dodajemy tylko -d.
    Przykład: loveloved.
  • Jeśli czasownik kończy się na spółgłoskę + „y”, zamieniamy „y” na i i dodajemy -ed.
    Przykład: trytried.
  • Jeśli czasownik kończy się na krótką samogłoskę + spółgłoskę, często podwajamy spółgłoskę przed dodaniem -ed.
    Przykład: stopstopped.
Redactor's choice
Gramatyka
Słownictwo
Edukacja dziecka
You might also like
Brak kategorii
Brak kategorii
Choose a language
Down arrow icon
Argentina Brazil Chile Czech Republic Denmark Finland France Germany Global English Global العربية Greece Hungary India Indonesia Israel Italy Japan Malaysia Netherlands Norway Poland Portugal Romania Russia Slovakia South Korea Spain Sweden Turkey
Cookie icon
Używamy plików cookie, aby poprawić komfort korzystania z naszej witryny. Korzystając z naszej strony internetowej wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies w Twojej przeglądarce.