Religia w szkole – jak wygląda nauka religii w roku szkolnym 2024/2025?
Nauczanie religii w polskich szkołach ma długą i burzliwą historię. Mimo wielu zawirowań, także tych związanych z trudnymi okresami historycznymi, takimi jak rozbiory czy czasy PRL, religia zawsze miała swoje miejsce w edukacji, choć nie zawsze w formalnych ramach szkolnych.
Największą zmianę przyniósł rok 1990, kiedy religia ponownie wróciła do polskich szkół po ponad 30-letniej przerwie. Od tego momentu, przedmiot ten na stałe wpisał się w harmonogram zajęć, stając się jednym z najczęściej wybieranych zajęć dodatkowych.
W roku szkolnym 2024/2025 temat nauczania religii ponownie wzbudza zainteresowanie i rodzi pytania wśród rodziców. Czy nadal jest to przedmiot obowiązkowy? Jakie alternatywy mają uczniowie, którzy nie chcą brać udziału w zajęciach religii?
Dowiedz się, w jaki sposób szkoły dostosowują się do zmieniających się potrzeb młodzieży i ich rodzin. W tym artykule przyjrzymy się bliżej temu, jak wygląda nauka religii w aktualnym roku szkolnym oraz jakie zmiany, wyzwania i możliwości stoją przed uczniami, rodzicami i nauczycielami.
Jak wygląda nauczanie religii w polskich szkołach w 2024 roku?
Obowiązującą podstawą prawną do organizowania nauki religii w publicznych szkołach w Polsce jest Konstytucja RP, która w art. 48 zapewnia rodzicom prawo do wychowania swoich dzieci zgodnie z własnymi przekonaniami. Oznacza to, że religia w szkołach jest dostępna dla tych, którzy chcą, ale jej udział nie jest narzucany.
Ponadto art. 53 gwarantuje wolność wyboru w kwestiach religijnych, co obejmuje nie tylko możliwość uczestniczenia w lekcjach religii, ale także rezygnację z nich lub wybór innej ścieżki, jak etyka. Obowiązek organizacji lekcji religii spoczywa na dyrektorach szkół. Jeżeli co najmniej siedmiu uczniów wyrazi chęć uczestnictwa w zajęciach z religii, szkoła jest zobowiązana je zorganizować.
Źródło tych informacji można łatwo znaleźć, wpisując w wyszukiwarce hasło: rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu organizowania kształcenia, w szczególności szukając informacji dotyczących sposobu organizowania nauki religii.
W przypadku mniejszych grup możliwe jest utworzenie międzyklasowych lub międzyszkolnych zespołów specjalnych. Co ważne, przepisy te obowiązują nie tylko w przypadku religii katolickiej, ale także innych wyznań, takich jak prawosławie, islam czy judaizm, jeśli w danej szkole są uczniowie reprezentujący te religie.
Nauczyciele religii zatrudniani są na takich samych zasadach jak inni pedagodzy, choć obowiązują ich dodatkowe wymagania. Muszą posiadać skierowanie wystawione przez biskupa diecezjalnego, a także ukończyć odpowiednie studia teologiczne z przygotowaniem pedagogicznym. Co ciekawe, zasady ich kwalifikacji nie są regulowane bezpośrednio przez ustawę o systemie oświaty, lecz przez porozumienia między rządem a Kościołem.
Nauka religii odbywa się zazwyczaj w wymiarze dwóch godzin tygodniowo, a w przedszkolach zajęcia te dostosowane są do wieku dzieci – od 15 minut dla najmłodszych, do pół godziny dla starszych przedszkolaków.
Jak wygląda wystawianie ocen z religii?
Oceny z religii przyznawane są na podstawie zaangażowania ucznia w zajęcia, wiedzy religijnej oraz udziału w dyskusjach i zadaniach. Co ważne, ocena z religii nie wlicza się do średniej ocen, co oznacza, że brak oceny z tego przedmiotu nie ma wpływu na ogólny wynik ucznia. Jeśli dziecko nie uczęszcza na lekcje religii, po prostu nie otrzymuje oceny z tego przedmiotu, a jego świadectwo pozostaje w tej kolumnie puste, co nie ma żadnego wpływu na pozostałe wyniki w nauce ani promocję do kolejnej klasy.
Czy religia w szkołach jest obowiązkowa?
Religia w polskich szkołach nie jest przedmiotem obowiązkowym. Uczestnictwo w lekcjach religii zależy od decyzji rodziców lub pełnoletnich uczniów, którzy wyrażają swoją wolę poprzez pisemne oświadczenie. Co ważne, to oświadczenie nie musi być składane co roku – wystarczy raz, chyba że rodzice lub uczniowie zdecydują się na jego zmianę w kolejnych latach.
Alternatywą dla lekcji religii jest etyka, a rodzice lub uczniowie pełnoletni mogą także zrezygnować z obu przedmiotów. Religia, podobnie jak etyka, pozostaje przedmiotem fakultatywnym, który staje się obowiązkowy jedynie na życzenie rodziców lub pełnoletnich uczniów.
Dla uczniów, którzy nie biorą udziału w lekcjach religii, szkoły zapewniają alternatywne formy opieki, na przykład świetlicę, gdzie uczniowie mogą spędzać czas podczas trwania zajęć religijnych. To rozwiązanie daje dzieciom i rodzicom pewną swobodę w kwestii wyboru wychowania religijnego, a jednocześnie zapewnia, że żaden uczeń nie zostaje pozostawiony bez opieki podczas zajęć.
Jak wypisać dziecko z lekcji religii?
Aby „wypisać” dziecko z lekcji religii, rodzic lub pełnoletni uczeń musi złożyć pisemną deklarację o zmianie wcześniejszej decyzji dotyczącej uczestnictwa w tych zajęciach.
W praktyce nie ma potrzeby wypisywania dziecka, ponieważ udział w lekcjach religii jest dobrowolny i wymaga wyłącznie pozytywnej deklaracji o chęci uczestnictwa. Jeśli dziecko było już zapisane na religię, a rodzic lub uczeń chcą zmienić tę decyzję, wówczas wystarczy złożyć odpowiednie oświadczenie o rezygnacji.
Jakie są konsekwencje wypisania ucznia z lekcji religii?
Czy jeśli dziecko nie chodzi na religię, to musi chodzić na etykę?
Jak wygląda nauczanie religii w różnych krajach Europy?
Nauczanie religii w Europie przybiera różne formy, od obowiązkowych zajęć po dobrowolne uczestnictwo, w zależności od kraju i jego tradycji religijnych. W 23 krajach Unii Europejskiej religia jest częścią szkolnego programu nauczania, choć w każdym kraju wygląda to nieco inaczej. W takich krajach jak Austria, Finlandia, Malta czy większość regionów Niemiec, lekcje religii są obowiązkowe, jednak rodzice mogą zwolnić swoje dzieci z tego przedmiotu, jeśli wyrażą sprzeciw. Wyjątek stanowią Grecja i Cypr, gdzie uczniowie wyznania prawosławnego mają obowiązek uczestniczenia w katechizacji szkolnej.
Ciekawostką jest to, że w Danii religia, a konkretnie nauczanie o chrześcijaństwie, jest obowiązkowa, ale uczniowie mogą zostać zwolnieni z zajęć na życzenie rodziców. Z kolei w Szwecji, mimo że religia jest częścią programu, nauczanie skupia się głównie na różnych światowych religiach i wartościach etycznych, co ma na celu rozwijanie tolerancji i zrozumienia dla różnych tradycji. W Niemczech lekcje religii są obowiązkowe, ale wybór między różnymi wyznaniami zależy od landu – w niektórych regionach można wybrać naukę etyki zamiast religii. W każdym z tych krajów lekcje religii finansowane są z budżetu państwowego lub lokalnego, a nauczyciele religii są zatrudniani na takich samych warunkach jak pozostali pedagodzy.
A Ty posyłasz dziecko na lekcje religii, czy organizujesz mu ten czas inaczej?