Scrolltop arrow icon
Prop 1 Prop 2
Chcesz, aby Twoje dziecko było dwujęzyczne? ✌Zapisz się na bezpłatną lekcję próbną!
CTA background
2700 nauczycieli Novakid jest gotowych udzielić lekcji próbnej Twojemu dziecku. Wybierzmy dogodny termin!
2700 nauczycieli Novakid jest gotowych udzielić lekcji próbnej Twojemu dziecku
SPRÓBUJ ZA DARMO
Udostępnij
X share icon
30.07.2024
Time icon 12 min

Interpunkcja w języku angielskim: zastosowanie i zasady znaków 

Spis treści

Aby Twoja wypowiedź była klarowna i zrozumiała, musisz poznać zasady stosowania interpunkcji w języku angielskim! Interpunkcja odgrywa kluczową rolę w precyzyjnym przekazywaniu myśli i emocji, a jej poprawne stosowanie może znacznie podnieść jakość Twojej wypowiedzi.

Zasady interpunkcji w języku angielskim różnią się od zasad interpunkcji języka polskiego, co może być wyzwaniem dla osób uczących się tego języka, ale bez obaw! W naszym artykule znajdziesz szczegółowe wyjaśnienia i praktyczne przykłady, które pomogą Ci unikać typowych błędów i sprawią, że twoje teksty będą bardziej profesjonalne.

Zachęcamy do zapoznania się z naszym kompletnym przewodnikiem, który pomoże Ci poprawnie stosować interpunkcję w języku angielskim!

Kropka (Period)

Kropka jest jednym z najczęściej używanych znaków interpunkcyjnych w języku angielskim. Poniżej znajdziesz jej główne zastosowania i zasady użycia:

1. Zakończenie zdania

  • Kropka to znak interpunkcyjny, który stawiamy zawsze na końcu zdania oznajmującego.

Przykład: „She went to the store.”

2. Skróty

  • Kropka stosuje się również w skrótach.

Przykład: „Dr.” (Doctor), „Mr.” (Mister), „U.S.A.” (United States of America).

3. Liczby i daty

  • Separacja liczb dziesiętnych: Kropka służy jako separator dziesiętny w liczbach.

Przykład: „3.14” (three point fourteen).

  • Daty: W niektórych stylach zapisu dat, kropka może być używana jako separator.

Przykład: „31.07.2024” (31st July 2024) w formacie europejskim, choć w angielskim częściej stosowany jest myślnik lub ukośnik.

4. Struktura wewnętrzna tekstu

  • Składowe elementy: Kropka może oddzielać części w obrębie jednego zdania lub dokumentu, takie jak punkty w listach numerowanych.

Przykład: „1. Introduction 2. Methods 3. Results”

5. Inne zastosowania

  • E-mail i adresy Internetowe: Kropka jest częścią adresów e-mail i URL.

Przykład: „example@example.com„, „www.example.com”.

  • Czas: W zapisie godzinowym w formacie 24-godzinnym, kropka może być używana do oddzielenia godzin od minut.

Przykład: „14.30” (14:30 or 2:30 PM).

Wyjątki i uwagi

  • Nie należy stosować kropki po tytułach gazet, rozdziałów i nagłówkach.
  • Czasami różni się zastosowanie kropki, szczególnie w skrótach, np. „Mr” może być zapisywane bez kropki w brytyjskim angielskim.

Przecinek (Comma)

Przecinek pomaga w klarownym i zrozumiałym przekazywaniu myśli. Oto główne zastosowania i zasady stosowania przecinków w języku angielskim:

1. Oddzielanie elementów w serii

  • Przecinek oddziela poszczególne elementy w serii trzech lub więcej rzeczy.

Przykład: „I bought apples, oranges, and bananas.”

Uwaga: Oxford comma (przecinek przed „and”): „I bought apples, oranges, and bananas.” Użycie tego przecinka jest opcjonalne, ale może zapobiegać niejasnościom.

2. Oddzielanie frazy wprowadzającej

  • Przecinek stosujemy, kiedy chcemy oddzielić krótkie frazy wprowadzające od reszty zdania.

Przykład: „After dinner, we went for a walk.”

3. Oddzielanie wtrąceń i elementów dodatkowych

  • Przecinki stawiamy, kiedy chciemy oddzielić dodatkowe informacje, które mogłyby być pominięte bez zmiany głównego znaczenia zdania.

Przykład: „My brother, who lives in New York, is coming to visit.”

4. Przed spójnikami łączącymi dwa zdania składowe

  • Przecinka należy używać przed spójnikami (and, but, for, or, nor, so, yet) łączącymi dwa niezależne zdania.

Przykład: „She wanted to go for a hike, but it started to rain.”

5. Oddzielanie przydawek i określeń

  • Przydawki: Przecinki oddzielają przydawki i określenia, które opisują rzeczownik, ale nie są niezbędne dla znaczenia zdania.

Przykład: „The old, dilapidated house was eerie.”

6. Po określeniach czasu i miejsca

  • Czas i Miejsce: Przecinek oddziela większe jednostki czasu i miejsca.

Przykład: „On July 4, 1776, the Declaration of Independence was signed.”

7. W zwrotach bezpośrednich

  • Bezpośrednie Zwracanie Się: Przecinek oddziela zwroty bezpośrednie od reszty zdania.

Przykład: „Let’s eat, Grandma!”

8. W konstrukcjach złożonych i rozwiniętych

  • Konstrukcje Złożone: Przecinek oddziela różne części zdań złożonych i rozwiniętych.

Przykład: „If you want to succeed, you need to work hard.”

Zasady używania przecinka

  1. Unikaj przecinka pomiędzy podmiotem a orzeczeniem: Nigdy nie umieszczaj przecinka między podmiotem a orzeczeniem.

Niepoprawne: „My friend, went to the store.”

Poprawne: „My friend went to the store.”

2. Spójniki: Używaj przecinka przed spójnikami łączącymi dwa niezależne zdania, ale nie używaj go, jeśli spójnik łączy dwie frazy lub wyrazy.

  • Przykład z przecinkiem: „I wanted to go, but I had no time.”
  • Przykład bez przecinka: „I wanted to go but had no time.”
  • Wyjątki i uwagi
  • Styl pisania: Różne style pisania mogą wymagać różnych zastosowań przecinków. Styl akademicki może być bardziej restrykcyjny, podczas gdy styl kreatywny może być bardziej elastyczny.
  • Jasność kontekstu: Czasami przecinek jest stosowany dla jasności kontekstu, nawet jeśli nie jest to konieczne zgodnie z ogólnymi zasadami.

Dwukropek (Colon)

Dwukropek (colon) to znak interpunkcyjny, który ma kilka ważnych zastosowań w języku angielskim. Oto jego główne funkcje i zasady użycia:

1. Wprowadzenie listy Dwukropek jest używany do wprowadzenia listy elementów po zdaniu wprowadzającym.

  • Przykład: „You need to bring the following items: a flashlight, a sleeping bag, and a tent.”

2. Wprowadzenie cytatu lub przykładu Dwukropek może być użyty do wprowadzenia cytatu, przykładu, wyjaśnienia lub szczegółów po pełnym zdaniu.

  • Przykład: „He gave me one good reason: he was too tired.”

3. Oddzielenie dwóch niezależnych zdań Dwukropek może oddzielać dwa niezależne zdania, gdy drugie zdanie rozwija, wyjaśnia lub w jakiś sposób uzupełnia pierwsze.

  • Przykład: „She had an idea: she would start her own business.”

4. Tytuły i podtytuły Dwukropek jest często używany do oddzielania tytułu od podtytułu w książkach, artykułach i innych publikacjach.

  • Przykład: „Effective Writing: A Guide for Students.”

5. Format czasu Dwukropek jest używany do oddzielania godzin od minut w zapisie czasu.

  • Przykład: „The train departs at 14:30.”

6. Oddzielanie części dokumentów Dwukropek może być używany w dokumentach prawniczych, listach formalnych i innych oficjalnych pismach do oddzielania różnych sekcji lub części.

  • Przykład: „To Whom It May Concern:”

Wyjątki i uwagi

  • W zdaniach niekompletnych: Dwukropek nie powinien być używany po zdaniach, które nie są pełnymi zdaniami lub frazami.
  • Przed wyliczeniami w środku zdania: Dwukropek nie jest potrzebny, jeśli lista elementów jest bezpośrednio częścią zdania.

Niepoprawne: „I need: bread, milk, and eggs.”

Poprawne: „I need bread, milk, and eggs.”

Średnik (Semicolon)

Średnik (semicolon) to znak interpunkcyjny, który jest używany do łączenia powiązanych myśli i elementów w zdaniach. Oto jego główne funkcje i zasady użycia:

1. Łączenie niezależnych zdań Średnik łączy dwa niezależne zdania, które są blisko związane tematycznie, a nie chcemy używać spójnika.

  • Przykład: „She loves reading; her favorite genre is science fiction.”

2. Łączenie zdań z użyciem spójników przejściowych Średnik jest używany przed spójnikami przejściowymi (takimi jak however, therefore, moreover), które łączą dwa niezależne zdania.

  • Przykład: „He didn’t see the car coming; however, he managed to jump out of the way in time.”

3. Oddzielanie elementów listy zawierającej przecinki Średnik może oddzielać elementy w skomplikowanej liście, gdzie same elementy zawierają przecinki, aby uniknąć nieporozumień.

  • Przykład: „We visited New York, New York; Los Angeles, California; and Austin, Texas.”

Wyjątki i uwagi

  • Nie stosować przed spójnikami łączącymi pojedyncze wyrazy lub frazy (takie jak and, but, or).

Niepoprawne: „I need to buy apples; and oranges.”

Poprawne: „I need to buy apples and oranges.”

  • Stosować oszczędnie: Średnik powinien być używany z umiarem, aby uniknąć przeciążenia zdania.
  • Unikać średnika w krótkich, prostych zdaniach: W takich przypadkach lepiej stosować kropkę lub przecinek z odpowiednim spójnikiem.

Znak zapytania (Question mark)

Pytajnik, tak jak w języku polskim, tak samo w angielskim jest używany głównie do oznaczania pytań. Oto jego główne zastosowania i zasady użycia:

  1. Zakończenie pytania bezpośredniego W przypadku zdania pytającego, znak zapytania użyjemy na końcu zdania pytającego (pytania bezpośredniego).
  • Przykład: „What time is it?”

2. Pytania retoryczne Znak zapytania może być stosowany po pytaniach retorycznych, które nie wymagają odpowiedzi.

  • Przykład: „Who knew it would be so difficult?”

3. Wewnątrz cytatów Jeśli zdanie pytające znajduje się wewnątrz cytatu, znak zapytania umieszcza się wewnątrz cudzysłowu.

  • Przykład: „She asked, 'Are you coming with us?’”

4. Pytania w nawiasach Jeśli pytanie jest umieszczone w nawiasach jako wtrącenie, znak zapytania znajduje się wewnątrz nawiasu.

  • Przykład: „I found your keys (did you forget them again?).”

5. Pytania pośrednie Pytania pośrednie nie wymagają znaku zapytania; zamiast tego używa się kropki.

  • Przykład: „I wonder if he will come.”

Wyjątki i uwagi

  • Nie używać w pytaniach pośrednich: W pytaniach pośrednich (indirect questions) znak zapytania nie jest stosowany.

Przykład: „She asked if I was going to the party.”

  • Wzmianki o wątpliwościach lub niepewności: Jeśli w zdaniu występuje fraza sugerująca niepewność, ale nie jest to pytanie, nie używa się znaku zapytania.

Przykład: „He is unsure if he can attend.”

Wykrzyknik (Exclamation mark)

Wykrzyknik (exclamation mark) to znak interpunkcyjny, który używany jest do wyrażania silnych emocji, nagłych okrzyków lub rozkazów. Oto jego główne zastosowania i zasady użycia:

  1. Wyrażanie silnych emocji Wykrzyknik używany jest na końcu zdania, aby wyrazić silne emocje, takie jak radość, złość, zdziwienie czy podekscytowanie.
  • Przykład: „That’s amazing!”

2. Nagłe okrzyki i wykrzyknienia Wykrzyknik może być użyty po pojedynczym słowie lub krótkiej frazie wyrażającej nagły okrzyk lub wykrzyknienie.

  • Przykład: „Wow!” „Help!”

3. Rozkazy i polecenia Wykrzyknik używany jest na końcu zdań rozkazujących, aby nadać im większy nacisk.

  • Przykład: „Stop right there!”

4. Ostrzeżenia i wezwania do działania Wykrzyknik może być używany w zdaniach ostrzegawczych lub wzywających do działania.

  • Przykład: „Watch out!”

5. W wewnętrznych cytatach Wykrzyknik może być użyty wewnątrz cytatu, jeśli oryginalny cytat zawiera wykrzyknienie.

  • Przykład: „He shouted, 'Run!’”

Wyjątki i uwagi

  • Nie stosować w tekstach formalnych: W tekstach formalnych wykrzykniki są używane bardzo oszczędnie, jeśli w ogóle.

Przykład formalny: „Please submit your report by Friday.

Pierwsza lekcja jest darmowa!
Twoje dziecko pokocha angielski!

Cudzysłów (Quotation marks / inverted commas)

Cudzysłów (quotation marks lub inverted commas) to znak interpunkcyjny używany do oznaczania cytatów, mowy bezpośredniej, tytułów oraz innych elementów wymagających wyróżnienia w tekście. Oto główne zastosowania i zasady użycia:

1. Cytaty i mowa bezpośrednia Cudzysłów używany jest do oznaczania dokładnych słów, które ktoś wypowiedział lub napisał.

  • Przykład: She said, „I’ll be there soon.”

2. Tytuły krótszych dzieł Cudzysłów używany jest do wyróżnienia tytułów artykułów, rozdziałów książek, piosenek, wierszy i innych krótszych dzieł.

  • Przykład: Have you read the article „The Future of AI”?

3. Sarkazm i ironia Cudzysłów może być używany do oznaczania sarkazmu, ironii lub słów użytych w nietypowy sposób.

  • Przykład: He is such a „genius” when it comes to fixing things.

4. Wyróżnianie słów i fraz Cudzysłów może być używany do wyróżniania słów i fraz, które są przedmiotem dyskusji, lub dla podkreślenia ich znaczenia.

  • Przykład: The word „quixotic” means exceedingly idealistic.

5. Cytaty wewnątrz cytatów Jeśli cytat znajduje się wewnątrz innego cytatu, używa się pojedynczych cudzysłowów wewnątrz podwójnych (lub odwrotnie w brytyjskim angielskim).

  • Przykład: „Did she really say 'I am the best’?” he asked.

Zasady użycia

1. Podwójne a pojedyncze cudzysłowy

  • Amerykański angielski: Najczęściej używane są podwójne cudzysłowy („ ”), a pojedyncze (‘ ’) są stosowane wewnątrz podwójnych.
  • Brytyjski angielski: Często używane są pojedyncze cudzysłowy (‘ ’), a podwójne („ ”) stosowane są wewnątrz pojedynczych.

2. Interpunkcja wewnątrz cudzysłowu

  • Amerykański angielski: Kropki i przecinki zawsze umieszcza się wewnątrz cudzysłowu.

Przykład: She said, „I’ll be there soon.”

  • Brytyjski angielski: Kropki i przecinki umieszcza się wewnątrz cudzysłowu tylko wtedy, gdy są częścią cytowanej wypowiedzi.

Przykład: She said, ‘I’ll be there soon’.

3. Inne znaki interpunkcyjne

  • Dwukropki, średniki, znaki zapytania i wykrzykniki umieszcza się wewnątrz cudzysłowu tylko wtedy, gdy są częścią cytowanego materiału.

Przykład: Did she really say, „I am the best”?

Przykład: I heard him shout, „Watch out!”

Wyjątki i uwagi

  • Unikaj nadmiernego użycia: Użycie zbyt wielu cudzysłowów może sprawić, że tekst stanie się trudny do czytania.
  • Cytowanie literatury i nauki: W pracach akademickich i naukowych istnieją specjalne zasady dotyczące cytowania, które mogą różnić się w zależności od stylu (APA, MLA, Chicago).

Nawiasy (Parentheses)

Nawiasy (parentheses) to znak interpunkcyjny używany do wprowadzania dodatkowych informacji, wyjaśnień lub uwag w zdaniu. Oto ich główne zasady ich stosowania:

  1. Dodatkowe informacje i wyjaśnienia Nawiasy służą do wprowadzenia informacji uzupełniających lub wyjaśniających, które są istotne, ale nie są kluczowe dla głównego zdania.
  • Przykład: He finally answered (after taking five minutes to think) that he didn’t understand the question.

2. Przypisy i odwołania Nawiasy mogą być używane do dodawania przypisów lub odwołań do źródeł w tekście.

  • Przykład: The results of the study were significant (Smith, 2020).

3. Skróty i akronimy Nawiasy używane są do wyjaśnienia skrótów i akronimów po ich pierwszym wprowadzeniu w tekście.

  • Przykład: The World Health Organization (WHO) released a new report.

4. Opcjonalne elementy zdania Nawiasy mogą zawierać dodatkowe słowa lub frazy, które są opcjonalne i nie wpływają na ogólne znaczenie zdania.

  • Przykład: You can use a computer (if available) to complete the assignment.

5. Tłumaczenia i wyjaśnienia językowe Nawiasy mogą zawierać tłumaczenia słów lub wyjaśnienia językowe.

  • Przykład: The term „zeitgeist” (spirit of the time) is often used in historical analysis.

Zasady użycia

1. Interpunkcja wewnątrz i na zewnątrz nawiasów

  • Kropki, przecinki, średniki i inne znaki interpunkcyjne zazwyczaj umieszczane są na zewnątrz nawiasów, chyba że cała fraza w nawiasach jest zdaniem samodzielnym.

Przykład: He went to the store (which was closed), and then he came back home.

Przykład: He went to the store. (It was closed.)

2. Zgodność gramatyczna

  • Fraza w nawiasach powinna być zgodna gramatycznie z resztą zdania.

Przykład: She is a great writer (and a good editor too).

3. Użycie w formalnym i nieformalnym piśmie

  • Nawiasy są bardziej powszechne w piśmie nieformalnym i technicznym. W tekstach formalnych lepiej używać przecinków lub myślników do wprowadzania dodatkowych informacji.

Wyjątki i uwagi

  • Nie nadużywaj nawiasów: Zbyt częste używanie nawiasów może uczynić tekst trudnym do czytania.
  • Alternatywy: W niektórych przypadkach myślniki lub przecinki mogą być lepszym wyborem do wprowadzania dodatkowych informacji.

Przykład z myślnikiem: He finally answered – after taking five minutes to think – that he didn’t understand the question.

Apostrof (Apostrophe)

Apostrof to znak interpunkcyjny używany w kilku kluczowych kontekstach w języku angielskim. Oto jego główne zastosowania i zasady użycia:

  1. Własność i przynależność Apostrof jest używany do wskazania własności lub przynależności.
  • Przykład: „John’s book” (książka Johna), „the cat’s toy” (zabawka kota).

2. Skróty (kontrakcje) Apostrof jest używany do tworzenia skrótów, w których litery są pomijane.

  • Przykład: „do not” skraca się do „don’t”, „it is” skraca się do „it’s”.

3. Liczba mnoga liter i cyfr Apostrof może być używany do tworzenia liczby mnogiej liter, cyfr i symboli.

  • Przykład: „Mind your p’s and q’s”, „She got all A’s on her report card”.

4. Ominięte litery w dialektach lub stylach nieformalnych Apostrof może być używany do wskazania pominiętych liter w dialektach lub stylach nieformalnych.

  • Przykład: „goin’” zamiast „going”.

Zasady użycia

1. Własność

  • Dodaj apostrof i literę „s” do rzeczownika w liczbie pojedynczej lub liczby mnogiej nie kończącej się na „s”.

Przykład: „child’s toy”, „children’s books”.

  • Dodaj tylko apostrof do rzeczownika w liczbie mnogiej kończącego się na „s”.

Przykład: „the dogs’ owner”.

2. Skróty

  • Upewnij się, że apostrof jest umieszczony w miejscu pominiętych liter.

Przykład: „they are” skraca się do „they’re”, „I am” skraca się do „I’m”.

3. Unikaj błędów w liczbie mnogiej

  • Nie używaj apostrofu do tworzenia liczby mnogiej rzeczowników.

Niepoprawne: „apple’s” (poprawne: „apples”).

Łącznik (Hyphen)

Łącznik (hyphen) to znak interpunkcyjny używany do łączenia słów lub części słów w języku angielskim. Oto jego główne zastosowania i zasady użycia:

  1. Tworzenie przymiotników złożonych Łącznik jest używany do tworzenia przymiotników złożonych przed rzeczownikami.
  • Przykład: „well-known author”, „high-quality products”.

2. Łączenie przedrostków i przyrostków Łącznik może być używany do łączenia przedrostków i przyrostków z głównymi wyrazami.

  • Przykład: „ex-wife”, „self-esteem”.

3. Podział słów na końcu wiersza Łącznik jest używany do podziału długich słów na końcu wiersza.

  • Przykład: „unbelieva- ble”.

4. Liczby i przedziały wiekowe Łącznik jest używany do łączenia liczb i przedziałów wiekowych, które są używane jako przymiotniki.

  • Przykład: „twenty-five”, „a three-year-old child”.

Zasady użycia

1. Przymiotniki złożone

  • Użyj łącznika, gdy przymiotnik złożony jest przed rzeczownikiem, ale nie po.

Przykład: „a well-known artist” vs. „The artist is well known”.

2. Przedrostki

  • Użyj łącznika po przedrostkach „all-„, „ex-„, „self-„, oraz przed wielkimi literami lub cyframi.

Przykład: „all-inclusive”, „ex-president”, „self-made”, „pre-2000”.

3. Podział słów

  • Użyj łącznika do podziału słów na końcu wiersza, jeśli to konieczne, ale staraj się unikać tego, gdy to możliwe.

4. Liczby i wiek

  • Użyj łącznika w liczbach od 21 do 99 oraz w przymiotnikach złożonych opisujących wiek.

Przykład: „thirty-two”, „a twenty-one-year-old student”.

Myślnik (Dash)

Myślnik (dash) jest znakiem interpunkcyjnym używanym w różnych kontekstach, aby wprowadzić przerwy, wyjaśnienia lub dodatkowe informacje w zdaniach. Istnieją dwa główne rodzaje myślników używanych w języku angielskim: en dash (–) i em dash (—). Oto ich główne zastosowania i zasady użycia:

En dash (–)

  1. Zakresy liczbowe i daty En dash jest używany do wskazania zakresów liczbowych, dat i czasów.
  • Przykład: „The meeting is scheduled for 3:00–4:00 PM.” „The years 1999–2005 were transformative.”

2. Relacje En dash może być używany do wskazania relacji, takich jak „versus” lub „to” między dwoma równorzędnymi elementami.

  • Przykład: „The New York–London flight is quite long.” „The Biden–Harris administration.”

3. Złożone przymiotniki En dash może być używany do tworzenia złożonych przymiotników, zwłaszcza gdy jeden z elementów sam zawiera łącznik.

  • Przykład: „The post–World War II era.”

Em dash (—)

1. Wprowadzenie dodatkowych informacji Em dash jest używany do wprowadzania dodatkowych informacji, uwag lub wyjaśnień, które są ważne dla zdania.

  • Przykład: „She gave him her answer — no.”

2. Podkreślanie lub wyodrębnianie elementów Em dash może być używany do podkreślenia lub wyodrębnienia części zdania, zwłaszcza gdy te części są istotne dla zrozumienia kontekstu.

  • Przykład: „Everything he saw — the mountains, the rivers, the vast plains — filled him with awe.”

3. Zastępowanie przecinków, nawiasów lub dwukropków Em dash może być używany zamiast przecinków, nawiasów lub dwukropków, aby nadać zdaniu bardziej dramatyczny lub potoczny ton.

  • Przykład: „She was the one person he trusted — and she betrayed him.”

Zasady użycia

1. Spacje

  • En dash: Zazwyczaj bez spacji po obu stronach, chociaż niektóre style mogą wymagać spacji.

Przykład: „10–20” lub „10 – 20” (w zależności od stylu).

  • Em dash: Zazwyczaj bez spacji po obu stronach w amerykańskim angielskim, ale z pojedynczą spacją w brytyjskim angielskim.

Przykład: „She answered—no.” lub „She answered — no.” (w zależności od stylu).

2. Unikaj nadmiernego użycia tego znaku przestankowego 

  • Chociaż myślniki są użyteczne, ich nadmierne użycie może sprawić, że tekst stanie się chaotyczny lub trudny do czytania.

3. Styl pisania

  • Upewnij się, że używasz odpowiedniego rodzaju myślnika zgodnie ze stylem pisania i kontekstem.

Wyjątki i uwagi

  • Użycie en dash zamiast łącznika: Używaj en dash zamiast łącznika, gdy wyrażasz relacje lub zakresy.
  • Em dash w dialogach: Em dash jest często używany w literaturze do wskazania przerw w dialogu lub myśli postaci.

Wyjątki w interpunkcji angielskiej

Teraz znasz już zasady interpunkcji w języku angielskim, ale należy pamiętać, że istnieje również wiele wyjątków i sytuacji, w których standardowe reguły mogą być modyfikowane. Oto niektóre z najważniejszych wyjątków w interpunkcji angielskiej:

1. Brak przecinka przed „and” w listach

  • W brytyjskim angielskim często pomija się przecinek przed „and” w listach, zwłaszcza w piśmie nieformalnym.

Przykład: „We bought apples, oranges and bananas.”

  • W amerykańskim angielskim Oxford comma (przecinek przed „and”) jest często zalecany.

Przykład: „We bought apples, oranges, and bananas.”

2. Cudzysłów wewnątrz cudzysłowu

  • W brytyjskim angielskim używa się pojedynczych cudzysłowów do cytatów głównych i podwójnych do cytatów wewnętrznych.

Przykład: 'She said, „I am coming soon.”’

  • W amerykańskim angielskim używa się podwójnych cudzysłowów do cytatów głównych i pojedynczych do cytatów wewnętrznych.

Przykład: „She said, 'I am coming soon.’”

3. Interpunkcja wewnątrz i na zewnątrz cudzysłowów

  • W amerykańskim angielskim przecinki i kropki zazwyczaj znajdują się wewnątrz cudzysłowów.

Przykład: „He said, 'Let’s go.’”

  • W brytyjskim angielskim przecinki i kropki mogą znajdować się na zewnątrz cudzysłowów, jeśli nie są częścią cytowanego materiału.

Przykład: 'He said, „Let’s go”.’

4. Skrócone formy: 

  • W amerykańskim angielskim często używa się kropek po skrótach.

Przykład: „Mr.”, „Dr.”

  • W brytyjskim angielskim często pomija się kropki po skrótach.

Przykład: „Mr”, „Dr”

5. Łączenie zdań przecinkiem a średnikiem

  • Łączenie dwóch niezależnych zdań przecinkiem (comma splice) jest generalnie uważane za błąd, ale czasem jest akceptowane w stylu nieformalnym.

Nieformalny przykład: „I went to the store, I bought milk.”

  • W piśmie formalnym zaleca się używanie średnika lub podzielić zdania kropką.

Przykład: „I went to the store; I bought milk.” lub „I went to the store. I bought milk.”

6. Styl formalny a nieformalny

  • W stylu nieformalnym interpunkcja może być bardziej elastyczna, a piszący mogą eksperymentować z interpunkcją, aby osiągnąć określony efekt stylistyczny.

Przykład: „So many choices… What to do?”

  • W stylu formalnym zasady interpunkcji są ściślej przestrzegane.

Przykład: „There are many choices. What should I do?”

7. Interpunkcja w poezji i literaturze

  • W poezji i literaturze autorzy często łamią standardowe zasady interpunkcji, aby osiągnąć artystyczny efekt.

Przykład: „and then he came… and went”

8. Użycie myślnika (em dash)

  • Myślnik (em dash) może być używany zamiast przecinka, średnika, dwukropka lub nawiasów, aby wprowadzić przerwy w zdaniu lub dodać dodatkowe informacje.

Przykład: „She was the best friend — and the worst enemy — I ever had.”

Typowe błędy interpunkcyjne

Poprawna interpunkcja sprawia, że wypowiedzi pisemne są jasne i zrozumiałe. Jest to szczególnie ważne przy tworzeniu zdań podrzędnych, ponieważ w tym przypadku, niewłaściwe użycie, lub niezastosowanie przecinka, może całkowicie zmienić znaczenie zdania. Oto najczęściej występujące błędy w konkteście znaków interpunkcyjnych:

  1. Przecinek przed spójnikiem w zdaniu złożonym

Błąd: Brak przecinka przed spójnikiem (and, but, or, nor, for, so, yet) łączącym dwa niezależne zdania.

  • Niepoprawne: „I wanted to go but I had no time.”
  • Poprawne: „I wanted to go, but I had no time.”

2. Przecinek w miejscu, gdzie jest niepotrzebny (Comma Splice)

Błąd: Łączenie dwóch niezależnych zdań przecinkiem.

  • Niepoprawne: „She loves reading, she reads every day.”
  • Poprawne: „She loves reading. She reads every day.” lub „She loves reading; she reads every day.”

3. Brak przecinka po frazach wprowadzających

Błąd: Brak przecinka po frazach wprowadzających zdanie.

  • Niepoprawne: „After dinner we went for a walk.”
  • Poprawne: „After dinner, we went for a walk.”

4. Błędne użycie apostrofu w liczbie mnogiej

Błąd: Dodawanie apostrofu do liczby mnogiej rzeczowników.

  • Niepoprawne: „The dog’s are barking.”
  • Poprawne: „The dogs are barking.”

5. Złe użycie its/it’s

Błąd: Mieszanie form „its” (przynależność) i „it’s” (skrót od „it is” lub „it has”).

  • Niepoprawne: „Its a beautiful day.”
  • Poprawne: „It’s a beautiful day.”
  • Niepoprawne: „The dog wagged it’s tail.”
  • Poprawne: „The dog wagged its tail.”

6. Błędne użycie cudzysłowów w cytatach

Błąd: Umieszczanie przecinków i kropek poza cudzysłowem w amerykańskim angielskim.

  • Niepoprawne: „She said, 'I’ll be there soon’.”
  • Poprawne: „She said, 'I’ll be there soon.’”

7. Przecinek między podmiotem a orzeczeniem

Błąd: Wstawianie przecinka między podmiotem a orzeczeniem.

  • Niepoprawne: „My friend, is coming over.”
  • Poprawne: „My friend is coming over.”

8. Brak przecinka przed zdaniami względnymi

Błąd: Brak przecinka przed zdaniem względnym w zdaniu, które zawiera dodatkową informację.

  • Niepoprawne: „My brother who lives in New York is visiting.”
  • Poprawne: „My brother, who lives in New York, is visiting.”

9. Błędne użycie myślnika (dash)

Błąd: Stosowanie myślnika zamiast łącznika lub odwrotnie.

  • Niepoprawne: „She is a well known author.”
  • Poprawne: „She is a well-known author.”
  • Niepoprawne: „The event is scheduled from 3-5 PM.”
  • Poprawne: „The event is scheduled from 3–5 PM.”

10. Złe użycie dwukropka

Błąd: Używanie dwukropka po zdaniach, które nie są pełnymi zdaniami.

  • Niepoprawne: „I need to buy: milk, bread, and eggs.”
  • Poprawne: „I need to buy milk, bread, and eggs.”
  • Poprawne: „Here is what I need to buy: milk, bread, and eggs.”

Zasady interpunkcyjne w różnych kontekstach

Interpunkcja w języku angielskim może się różnić w zależności od kontekstu, w jakim jest stosowana. Oto ogólny przegląd zasad interpunkcyjnych w różnych typach tekstów:

1. Pisanie formalne (np. prace naukowe, raporty)

W tekstach formalnych interpunkcja jest stosowana zgodnie z ściśle określonymi zasadami, aby zapewnić klarowność i precyzję. Kropki kończą pełne zdania, przecinki oddzielają frazy wprowadzające oraz elementy list, a średniki łączą powiązane zdania. Dwukropki wprowadzają listy lub wyjaśnienia, a cudzysłowy używane są do cytowania źródeł. Nawiasy mogą zawierać dodatkowe informacje lub przypisy.

2. Pisanie nieformalne (np. e-maile, posty na blogu)

W tekstach nieformalnych interpunkcja jest bardziej elastyczna i często służy do oddania tonu rozmowy. Przecinki często oddzielają krótkie frazy lub wtrącenia, a myślniki mogą wprowadzać dodatkowe myśli lub przerwy. W tego typu tekstach można używać interpunkcji do wyrażania emocji i osobistego stylu.

3. Pisanie kreatywne (np. literatura, poezja)

W pisaniu kreatywnym interpunkcja służy nie tylko do organizowania tekstu, ale również do tworzenia rytmu, tempa i dramatyzmu. Autorzy mogą świadomie łamać tradycyjne zasady interpunkcyjne, aby osiągnąć określony efekt stylistyczny. Przecinki i myślniki są często używane do wprowadzania pauz, a elipsy do sugerowania pominięć lub przerw w narracji.

4. Teksty techniczne i naukowe (np. dokumentacja, artykuły naukowe)

W tekstach technicznych i naukowych interpunkcja pomaga w precyzyjnym przekazywaniu informacji i instrukcji. Przecinki i średniki są używane do oddzielania złożonych elementów i list, a nawiasy mogą zawierać szczegółowe objaśnienia lub przypisy. Ważne jest, aby interpunkcja w takich tekstach była stosowana konsekwentnie i zgodnie z ustalonymi standardami branżowymi.

Mamy nadzieję, że nasz artykuł pomógł Wam lepiej zrozumieć zasady interpunkcji w języku angielskim i ich zastosowanie w praktyce. Pamiętajcie, że nauka poprawnej interpunkcji to kluczowy element skutecznej komunikacji pisemnej. Najlepszym sposobem na opanowanie tych zasad jest regularne ćwiczenie i stosowanie ich w codziennych tekstach. Jeśli zależy Wam na systematycznym rozwoju językowym swoich dzieci, zachęcamy do skorzystania z oferty naszej szkoły językowej Novakid. Oferujemy profesjonalne zajęcia, dostosowane do potrzeb uczniów w wieku 4-12, a także możliwość zapisania dziecka na bezpłatną lekcję próbną. Przekonaj się, jak efektywnie i przyjemnie można uczyć się angielskiego z naszą wykwalifikowaną kadrą!

Oceń ten post

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują Zasady ochrony prywatności Google i Warunki korzystania z usługi

Redactor's choice
You might also like
Wybierz język
Down arrow icon
Argentina Brazil Chile Czech Republic Denmark Finland France Germany Global English Global العربية Greece Hungary India Indonesia Israel Italy Japan Malaysia Netherlands Norway Poland Portugal Romania Russia Slovakia South Korea Spain Sweden Turkey
Cookie icon
Używamy plików cookie, aby poprawić komfort korzystania z naszej witryny. Korzystając z naszej strony internetowej wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies w Twojej przeglądarce.