Eksperymenty z wodą to świetna okazja, aby zamienić dom w prawdziwe laboratorium i wspólnie spędzić czas w kreatywny sposób. Dzięki takim drobnym ekspertymentom naukowym, zapewniamy dzieciom w domu rozrywkę, a dodatkowo, zapoznajemy je z podstawowymi zasadami fizyki i chemii.
Dlatego przygotowaliśmy dla Was kilka prostych doświadczeń dla dzieci do wykonania w domu, które urozmaicą Wam wspólnie spędzone chwile. No to co? Zaczynamy przygodę!
Eksperyment 1. Pływanie i tonięcie
Dzięki temu eksperymentowi, dzieci będą miały okazję obserwować, jak różne przedmioty zachowują się w wodzie — które z nich toną, a które pływają. To świetny eksperyment dla przedszkolaków, ponieważ jest on bardzo prosty, co sprawia, że dziecko samodzielnie będzie mogło go wykonać.
Opis eksperymentu:
- Rozpoczynamy od zebrania różnych przedmiotów, które można zanurzyć w wodzie. Mogą to być małe zabawki, korki, kamienie, plastikowe przedmioty, metalowe przedmioty, monety itp.
- Wlewamy wodę do dużego pojemnika lub miski. Po kolei zanurzamy zebrane przedmioty w wodzie, zachęcając dzieci do przewidywania, które przedmioty będą pływać, a które zatoną.
- Obserwujcie razem z dziećmi, co się dzieje z każdym przedmiotem po zanurzeniu go w wodzie. Rozmawiaj o tym, dlaczego niektóre przedmioty toną (są cięższe od wody), a inne pływają (są lżejsze lub mają większą wyporność).
Ten eksperyment pomaga dzieciom zrozumieć podstawowe pojęcia fizyczne na przykładzie prostych i codziennych przedmiotów, rozwijając ich zdolności analityczne i zmysł obserwacji. Jest to także doskonała okazja do nauki przez zabawę oraz wprowadzenia dzieci w świat nauk przyrodniczych w bardzo przystępny sposób.
Eksperyment 2. Wędrująca woda
Dzięki temu doświadczeniu możemy pokazać dzieciom, jak woda „przechodzi” między naczyniami za pomocą nici bawełnianych. Dodatkowo, dzięki barwnikom, możemy zaprezentować, jak mieszają się kolory!
Potrzebne materiały:
- Szklanki lub przezroczyste pojemniki
- Barwniki spożywcze w różnych kolorach
- Woda
- Ręczniki papierowe lub nici bawełniane
Przeprowadzenie eksperymentu:
- Ustaw szklanki w rzędzie. W każdą drugą szklankę wlej wodę i dodaj kilka kropli barwnika spożywczego — każda szklanka z wodą powinna mieć inny kolor.
- Złóż ręczniki papierowe lub nici bawełniane, tak aby jedna końcówka była zanurzona w jednej szklance, a druga w drugiej (łącząc w ten sposób szklanki z wodą z pustymi szklankami). Upewnij się, że materiał dotyka dna szklanek.
- Po kilku godzinach zobaczysz, jak woda zaczyna „przechodzić” z jednej szklanki do drugiej, stopniowo mieszając kolory w szklankach, które początkowo były puste.
Woda „wędruje” dzięki zjawisku kapilarności, które powoduje, że płyny mogą przemieszczać się w górę przeciwko sile grawitacji w wąskich przestrzeniach (takich jak ręczniki papierowe czy nici). Gdy woda przenosi się z jednej szklanki do drugiej, zabiera ze sobą barwnik, co prowadzi do mieszania się kolorów.
Eksperyment 3. Bańki mydlane
To prosty eksperyment, który można szybko wykonać w domu, a dodatkowo przynosi wiele radości zarówno dzieciom, jak i dorosłym.
Potrzebne materiały:
- Płyn do mycia naczyń
- Woda
- Gliceryna (opcjonalnie, zwiększa trwałość baniek)
- Miska
- Słomki do picia lub druciki kreatywne (do tworzenia baniek)
- Miarka
Przeprowadzenie eksperymentu:
- W misce wymieszaj jedną część płynu do mycia naczyń z trzema częściami wody. Aby zwiększyć trwałość baniek, możesz dodać kilka kropli gliceryny.
- Używając słomki lub drucika uformowanego w pętlę, zanurz końcówkę w roztworze, a następnie delikatnie dmuchnij, aby utworzyć bańki. Możesz także machać drucikiem powoli w powietrzu, aby tworzyć bańki.
- Obserwuj, jak bańki formują się i zachowują w powietrzu. Zwróć uwagę na to, jak długo trwają przed pęknięciem oraz jak elastyczne wydają się być. No i jakie są piękne!
Eksperyment 4. Magia lodu
Celem tego eksperymentu jest nauczenie dzieci, jak woda rozszerza się podczas zamrażania, co może prowadzić do pęknięć w pojemnikach, w których jest zamrażana. To nie tylko ciekawe doświadczenie, ale również przestroga na przyszłość.
Opis eksperymentu:
- Potrzebne będą plastikowe kubeczki, woda i zamrażarka. Można również użyć balonów, aby pokazać, jak woda zwiększa swoją objętość, zamieniając się w lód.
- Napełnij kubeczki wodą nieco poniżej brzegu (ok. 3/4 ich wysokości). Wytłumacz dzieciom, że woda podczas zamarzania może się rozszerzyć.
- Umieść kubeczki w zamrażarce i poczekaj, aż woda zamarznie. Możesz sprawdzać postęp co kilka godzin, aby dzieci mogły zobaczyć, jak lód powoli się rozszerza.
- Po całkowitym zamarznięciu wody, sprawdźcie, czy plastikowe kubeczki pękły lub uległy deformacji. W przypadku użycia balonów, zobaczcie, jak balony rozszerzyły się i stały się większe.
Dzieci uczą się przez bezpośrednią obserwację o właściwościach wody i procesie zamrażania. Poznają także podstawowe zasady fizyki, takie jak ekspansja termiczna. To również doskonała okazja do wprowadzenia pojęć naukowych związanych z stanami skupienia materii (ciecz, ciało stałe).
Eksperyment 5. Grająca tęcza z wody
Czy naukę da połączyć się z muzyką? Jak najbardziej. To doświadczenie pozwala na wprowadzenie dzieci w podstawy akustyki przez badanie, jak zmieniający się poziom wody w szklankach wpływa na wysokość dźwięku. Dzieci mają okazję zrozumieć, jak właściwości fizyczne materiałów (tutaj wody) mogą zmieniać sposób, w jaki dźwięk jest produkowany i odbierany. A to wszystko przedstawione we wszystkich kolorach tęczy. Prawdziwy sensoryczny raj!
Potrzebne materiały:
- Kilka szklanek o tej samej wielkości i kształcie
- Barwniki spożywcze
- Łyżeczka
Opis eksperymentu:
- Napełnij szklanki różnymi ilościami wody — jedna może być prawie pusta, kolejna napełniona do 1/4, kolejna do 1/2, a kolejna do 3/4 itd. Do każdej z nich wlej inny kolor barwnika, aby doświadczenie było jeszcze ciekawsze.
- Poproś dzieci, aby delikatnie stukały w każdą szklankę i słuchały różnic w dźwięku. Można zmieniać ilość wody w szklankach i obserwować, jak to wpływa na dźwięk.
- Zwróć uwagę, że szklanki z mniejszą ilością wody będą wydawać wyższe dźwięki, a te z większą ilością wody — niższe dźwięki.
Wyjaśnij dziecku, że zmiana tonu dźwięku jest spowodowana różnicami w tym, jak szybko wibracje przechodzą przez różne ilości wody. Większa ilość wody w szklance powoduje wolniejsze wibracje, co skutkuje niższym dźwiękiem.
Eksperyment 6. Chmura w szklance
To ciekawy eksperyment, który obrazuje, jak powstają chmury w atmosferze. Jest to prosty sposób, aby dzieci zrozumiały podstawy meteorologii. Gorąca woda tworzy parę wodną, która unosi się w górę. Kiedy para ta napotyka zimne powietrze przy lodzie, zaczyna kondensować na cząsteczkach z sprayu do włosów, tworząc małe krople wody, które obserwujemy jako chmurę. To samo zjawisko zachodzi w atmosferze, gdzie para wodna kondensuje wokół mikroskopijnych cząstek, tworząc chmury.
Potrzebne materiały:
- Szklanka lub przezroczysty pojemnik (możesz użyć także plastikowej folii, jeśli nie masz pokrywki)
- Gorąca woda
- Lód
- Spray do włosów (opcjonalnie)
Przeprowadzenie eksperymentu:
- Napełnij szklankę gorącą wodą: Wlej do szklanki gorącą wodę do około 1/3 jej wysokości.
- Zastosuj spray do włosów: Spryskaj sprayem do włosów wewnętrzną stronę folii spożywczej, którą umieścisz na szklance. Spray do włosów zawiera substancje, które działają jako jądra kondensacji w naturze. Są to punkty, na których skrapla się para wodna, co jest niezbędne do utworzenia chmury.
- Pokryj szklankę lodem: Umieść na folii kilka kostek lodu lub inny zimny przedmiot. Zimno od lodu sprawi, że para wodna z gorącej wody zacznie się kondensować.
- Obserwuj powstawanie chmury: Po kilku minutach zobaczysz, jak mała chmura zaczyna formować się wewnątrz szklanki. Ciepło od gorącej wody tworzy parę, która, napotykając zimne powietrze u góry szklanki, kondensuje na cząstkach sprayu do włosów, tworząc małe krople wody, które widzimy jako chmurę.
Woda też przyda się do stworzenia eksperymentu naukowego z wybuchającym wulkanem! Jeśli chcesz wiedzieć, jak przeprowadzić go w domu, to zobacz nasz artykuł Jak zrobić wybuchający wulkan? Poznaj eksperymenty dla dzieci. Mamy nadzieję, że te domowe eksperymenty przyniosą Wam dużo radości i ciekawych wniosków.
Czy ten artykuł był dla Ciebie ciekawy?